Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Ohälsa på distans

Distansundervisning har varit dålig för den psykiska hälsan bland Sveriges gymnasieelever. En ny studie från Lunds universitet visar att över hälften av eleverna upplever en ökad oro och stress. 

Text Fredrik Adolfsson Foto Mostphotos 17 juni 2020 digit

Studentmössa

– Det är en svår situation. Jag vet att många lärare slitit som djur för att få till det så bra som möjligt, och andra undersökningar har visat att lärarna har upplevt en ökat arbetsbörda under krisen, men ändå upplever väldigt många elever att de hade behövt ännu mer hjälp från lärare och annan skolpersonal, säger Eva Hoff, forskare i psykologi och en av personerna bakom studien. 

I enkäten som gjordes i maj deltog 860 elever på studieförberedande program från skolor i Lund, Malmö och Stockholm. I den ännu inte helt färdiganalyserade studien svarar 52 procent av eleverna att de är mer, eller mycket mer, oroade än tidigare, samtidigt som 55 procent även uppger att de är mer eller mycket mer stressade. 

Stressen kretsar kring att elever känner att de fått mer att göra men utan tillräcklig information, feedback och hjälp. Många saknar också den sociala samvaron i skolmiljön och blir frustrerade över den sociala isoleringen. 

– Jag har personligen aldrig varit med om så många och långa fritextsvar. De flesta brukar inte ens fylla i dem. I den här undersökningen har fler än 500 av 860 fyllt i ett eller flera fritextsvar. Det är väldigt ovanligt. Det tyder på att de har ett stort behov av att berätta hur de har det, säger Eva Hoff. 

Ifall vissa skolor kan behöva fortsätta sin distansundervisning även efter sommaren finns ett antal lärdomar att dra, enligt Eva Hoff och de andra forskarna.

  1. Lärare kan fundera på vilket sätt man gör sig bäst tillgänglig för kontakt direkt efter lektion. Vanligtvis kan en elev ställa en fråga privat som de inte vill att klasskamraterna ska höra.
  2. På plats i skolan är det även lättare för elever att ta hjälp av varandra med vissa uppgifter. Ett sådant spontant kamratstöd är svårare att få till digitalt.
  3. Skola och lärare kan även försöka fundera ut hur elever kan träffas i verkliga livet, inte enbart digitalt. Här kan det handla om att tillåta vissa grupparbeten på plats eller sociala träffar efter skoltid.

Källa: Forskning.se 

Senaste nytt

Nya emojis

25 september 2020

Ett hjärta med bandage, en könsneutral person och en emoji som andas ut. Det är några av de nya figurerna som kommer 2021.

Chans till Guldäpple

25 september 2020

Bäst i Sverige på att använda digitala medel i sin undervisning. Det är kriteriet bakom de tre nomineringarna till Guldäpplet 2020.

Robotens ögon

24 september 2020

Ny teknologi från Örebro universitet kommer att underlätta för operatörer att styra robotar under vatten. Den nya kunskapen kommer till stor nytta för bland annat gas- och oljeindustrin.  

Bättre sving med AI

24 september 2020

En AI-baserad app och en smart klocka ska kunna få din sving att nå nya nivåer. 

Bäst på stadsnät

23 september 2020

Mittnät har utsetts till årets stadsnät. Motiveringen till utnämningen är bland annat förmågan att ta tillvara nio kommuners olikheter och att dela med sig av erfarenheter.

Twitter väljer vita

23 september 2020

Twitters algoritm behandlar inte svarta ansikten på samma sätt som vita. Diskrimineringen upptäcktes efter en liknande diskriminering i videomötesprogrammet Zoom.