Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Ohälsa på distans

Distansundervisning har varit dålig för den psykiska hälsan bland Sveriges gymnasieelever. En ny studie från Lunds universitet visar att över hälften av eleverna upplever en ökad oro och stress. 

Text Fredrik Adolfsson Foto Mostphotos 17 juni 2020 digit

Studentmössa

– Det är en svår situation. Jag vet att många lärare slitit som djur för att få till det så bra som möjligt, och andra undersökningar har visat att lärarna har upplevt en ökat arbetsbörda under krisen, men ändå upplever väldigt många elever att de hade behövt ännu mer hjälp från lärare och annan skolpersonal, säger Eva Hoff, forskare i psykologi och en av personerna bakom studien. 

I enkäten som gjordes i maj deltog 860 elever på studieförberedande program från skolor i Lund, Malmö och Stockholm. I den ännu inte helt färdiganalyserade studien svarar 52 procent av eleverna att de är mer, eller mycket mer, oroade än tidigare, samtidigt som 55 procent även uppger att de är mer eller mycket mer stressade. 

Stressen kretsar kring att elever känner att de fått mer att göra men utan tillräcklig information, feedback och hjälp. Många saknar också den sociala samvaron i skolmiljön och blir frustrerade över den sociala isoleringen. 

– Jag har personligen aldrig varit med om så många och långa fritextsvar. De flesta brukar inte ens fylla i dem. I den här undersökningen har fler än 500 av 860 fyllt i ett eller flera fritextsvar. Det är väldigt ovanligt. Det tyder på att de har ett stort behov av att berätta hur de har det, säger Eva Hoff. 

Ifall vissa skolor kan behöva fortsätta sin distansundervisning även efter sommaren finns ett antal lärdomar att dra, enligt Eva Hoff och de andra forskarna.

  1. Lärare kan fundera på vilket sätt man gör sig bäst tillgänglig för kontakt direkt efter lektion. Vanligtvis kan en elev ställa en fråga privat som de inte vill att klasskamraterna ska höra.
  2. På plats i skolan är det även lättare för elever att ta hjälp av varandra med vissa uppgifter. Ett sådant spontant kamratstöd är svårare att få till digitalt.
  3. Skola och lärare kan även försöka fundera ut hur elever kan träffas i verkliga livet, inte enbart digitalt. Här kan det handla om att tillåta vissa grupparbeten på plats eller sociala träffar efter skoltid.

Källa: Forskning.se 

Senaste nytt

Mer batteritid

7 juli 2020

En ny uppdatering av webbläsaren Google Chrome kan spara timmar av batteritid. Funktionen stänger bland annat av Javascript på flikar som för tillfället inte visas för användaren.

75 milj ton avfall

6 juli 2020

Världens befolkning kommer att kasta närmare 75 miljoner ton elektroniskt avfall 2030, vilket är 20 miljoner ton mer än vi kastade förra året. Det visar en ny forskningsrapport.

Äkta mat med blockkedja

3 juli 2020

Mat till ett värde av 300 miljarder dollar kan spåras med hjälp av blockkedja och IoT, vilket skulle innebära att livsmedelsindustrin kan spara drygt 100 miljarder dollar om året. Det visar en ny rapport.

KTH mot alzheimer

3 juli 2020

Med hjälp av molekylär AI och machine learning kan mysterierna kring alzheimer och andra hjärnsjukdomar komma närmare en lösning. Metoden ska ge en bättre bild av hjärnan än vad mikroskop ger. Det menar forskare på KTH och Karolinska Institutet.

Fejkappar på Google

2 juli 2020

Google har tagit bort 25 appar med skadlig kod som kapade inloggningsuppgifter till bland annat Facebook. Apparna har över 2,3 miljoner nedladdningar.

Coop kör obemannat

2 juli 2020

Coop testar en egenutvecklad ny tjänst för självscanning och betalning med mobilen. I höst kommer matkedjan även öppna sina första obemannade butiker.