Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

E-handel utan retur

En växande e-handel innebär även ett ökat antal returer. Nästan hälften av svenskarna har returnerat åtminstone en vara senaste året. För att komma åt problemet kan bättre digitala mätverktyg vara en lösning.

Text Fredrik Adolfsson Foto Adobestock 25 juni 2020 digit

Sustainability Ehandel

– En ökad e-handel har resulterat i att provrummen har flyttat in i hemmen och många väljer att beställa hem samma plagg i flera olika storlekar. Här kan digitala verktyg för att mäta storlekar göra en stor skillnad och det är därför något vi rekommenderar till våra kunder, säger Niklas Knight, vd på Best Transport.

När returer från onlineköp fraktas får de ofta färdas långa sträckor, vilket varken är bra för klimatet eller e-handlarna. Det har lett till att många företag vidtagit åtgärder för att minska antalet tillbakaskickade varor.

En undersökning från Best Transport visar dock att returer fortsatt är en del av vardagen, i Sverige har 43 procent skickat tillbaka en vara de senaste 12 månaderna. En lösning kan vara fler digitala verktyg för att uppskatta storlekar, menar respondenterna i undersökningen. Fler fysiska showrooms i våra närmiljöer är ett annat förslag.

Ett tak för max antal varor per köptillfälle eller ett poängsystem som missgynnar personer som returnerar mycket var dock inte populära åtgärder.

– Just nu förändras konsumentbeteenden i hög takt, särskilt i den äldre målgruppen. I en påskyndad digitalisering och en snabbt föränderlig omvärld är det viktigt att komma ihåg att även små förändringar kan få stora resultat.

– Osäkerhetsmoln kring varors passform eller storlek kan enkelt skingras genom bättre digitala mätverktyg, något som svenskarna också efterfrågar. Det är hög tid att använda digitaliseringen som verktyg för att förändra synen på returer och vända trenden, säger Niklas Knight.

Mest populära förslagen för att minska antalet returer.

  1. Digitala verktyg för att uppskatta storlekar 35 %
  2. Att returer kostar mer än vad de gör idag 22 %
  3. Fler fysiska showroom tillgängliga 21 %

Senaste nytt

3D-printad tunga

27 oktober 2020

En 3D-printad tunga som kan fungera som försökskanin i utvecklingen av både mat och munhygien. Det är vad forskarna bakom tungan hoppas på.

AI för bra kläder

27 oktober 2020

AI och big data kan innebära en klädindustri med mer kundanpassade produkter och en hållbarare produktion och konsumtion. Det slås fast i en avhandling från Högskolan i Borås.

AI spårar alzheimer

26 oktober 2020

AI kan upptäcka alzheimer genom att analysera röstsvar kring vad som händer på en teckning. Modellen kan, sju år tidigare än en vanlig läkare och med 70 procents noggrannhet, förutse ifall en person kommer få sjukdomen.

Dejta via Facebook

26 oktober 2020

Nu kommer Facebooks dejtingtjänst till Europa, däribland Sverige. Enligt Facebook har redan 1,5 miljarder matchningar skapats i de 20 länder som har tillgång till tjänsten. 

2025 gör maskiner jobbet

23 oktober 2020

År 2025 kommer maskiner att utgöra mer än hälften av världens arbetskraft. Det spår World Economic Forum.

Sensorer mäter luft

22 oktober 2020

Nu mäts Stockholms luftkvalitet med en sensor sittandes på en buss i stadstrafiken. I projektet deltar bland annat Stockholms stad, KTH och MIT.