E-handel utan retur
En växande e-handel innebär även ett ökat antal returer. Nästan hälften av svenskarna har returnerat åtminstone en vara senaste året. För att komma åt problemet kan bättre digitala mätverktyg vara en lösning.
– En ökad e-handel har resulterat i att provrummen har flyttat in i hemmen och många väljer att beställa hem samma plagg i flera olika storlekar. Här kan digitala verktyg för att mäta storlekar göra en stor skillnad och det är därför något vi rekommenderar till våra kunder, säger Niklas Knight, vd på Best Transport.
När returer från onlineköp fraktas får de ofta färdas långa sträckor, vilket varken är bra för klimatet eller e-handlarna. Det har lett till att många företag vidtagit åtgärder för att minska antalet tillbakaskickade varor.
En undersökning från Best Transport visar dock att returer fortsatt är en del av vardagen, i Sverige har 43 procent skickat tillbaka en vara de senaste 12 månaderna. En lösning kan vara fler digitala verktyg för att uppskatta storlekar, menar respondenterna i undersökningen. Fler fysiska showrooms i våra närmiljöer är ett annat förslag.
Ett tak för max antal varor per köptillfälle eller ett poängsystem som missgynnar personer som returnerar mycket var dock inte populära åtgärder.
– Just nu förändras konsumentbeteenden i hög takt, särskilt i den äldre målgruppen. I en påskyndad digitalisering och en snabbt föränderlig omvärld är det viktigt att komma ihåg att även små förändringar kan få stora resultat.
– Osäkerhetsmoln kring varors passform eller storlek kan enkelt skingras genom bättre digitala mätverktyg, något som svenskarna också efterfrågar. Det är hög tid att använda digitaliseringen som verktyg för att förändra synen på returer och vända trenden, säger Niklas Knight.
Mest populära förslagen för att minska antalet returer.
- Digitala verktyg för att uppskatta storlekar 35 %
- Att returer kostar mer än vad de gör idag 22 %
- Fler fysiska showroom tillgängliga 21 %
Läs mer om ämnet: