Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

Corona förändrade Karolinska

Karolinska

När covid-19 kom till Sverige förändrades verkligheten för medarbetarna på Karolinska Universitetssjukhuset. Plötsligt krävdes ett stort antal virtuella mötesrum och it-avdelningen jobbade sju dagar i veckan för att hinna leverera. Pandemin har också gjort läkare och annan vårdpersonal mer mottaglig för ny teknik.

 – I verksamheten fanns en vana i att ha videomöten i konferensrum men det saknades en flexibilitet i att bara kunna plocka upp en telefon eller platta och lägga in mötesuppgifter. Det behövde vi lösa när riktlinjerna frekvent uppdaterades och många patienter inte längre kunde besöka oss. Vi fick jobba snabbt för att rulla ut en säker lösning, säger Andreas Sundkvist, tjänstearkitekt AVK på Karolinska Universitetssjukhuset.

Det resulterade i att Stockholms läns sjukvårdsområde, som sedan tidigare hade en egen lösning för att kunna möta patienter digitalt, snabbt assisterade andra vårdgivare inom Region Stockholm med att också kunna nyttja lösningen.

Med appen Alltid öppet kan exempelvis personer i riskgrupp eller sjuka personer som befinner sig hemma hålla kontakt med vården. För personalen krävs numera i stort sett bara ett högerklick för att skifta från fysiskt besök till ett digitalt.

Vi har nästan bara fått positiva reaktioner, både internt och externt. Vi var inte helt säkra på om samtliga patientgrupper var redo, men vi har märkt att egentligen alla kan ladda ned appen, logga in och komma åt sina möten.

Desinficerbar platta

Längre in i pandemin blev det även totalt besöksförbud på sjukhuset.

Olika lösningar för att de närmast anhöriga skulle kunna träffa patienter utvärderades. Vi ville i första hand trygga tillgång på skyddsutrustning för vårdpersonalen och därför fick inte anhöriga eller andra använda skyddsutrustningen. Det innebar att om anhöriga skulle kunna prata med inneliggande patienter så behövde vi tänka digitalt.

Det var bråttom att plocka fram en lösning, vilket resulterade i en desinficerbar platta som vårdpersonalen kan ge till patienten alternativt hjälpa patienten att genomföra samtalet med. Vi bjöd in anhöriga att prata med patienten och gjorde det även möjligt för gruppsamtal, ifall det fanns flera anhöriga som patienten ville kommunicera med.

Mer mötesrum

Pandemin kräver nya sätt att kommunicera krypterat både internt och mellan olika regioner, eftersom det är patientuppgifter som hanteras. Tidigare hade Karolinska omkring 300 virtuella mötesrum, en siffra som ökade med 50 procent under två och en halv månad.

Eftersom det många gånger var bråttom för verksamheterna jobbade vi i förvaltningen sju dagar i veckan och tack vare en väl etablerad beställningsrutin kunde vi ha en leveranstid på ungefär en timme ut till verksamheten.

Andreassundkvist

Andreas Sundkvist, tjänstearkitekt AVK på Karolinska Universitetssjukhuset.

Hur har reaktionerna varit internt?

– Det har varit överlag positivt. Vissa avdelningar har velat vara lite mer fria vad det gäller val och har önskat mindre standardiserade lösningar, men teknikvalen beror ju mycket på vad vi kommunicerar.

Handlar det om information som inte är känslig kan till exempel Teams-möten funka fint, men ska patientinformation behandlas behöver vi använda krypterade lösningar. Här handlar det mycket om att lära användarna vilka verktyg som får göra vad.

Att vi försöker hålla oss till så standardiserade lösningar som möjligt har också med enkelheten för användarna att göra. Om vi har relativt standardiserade lösningar är det enklare för oss att integrera dem med varandra, så att användarna slipper bry sig om vilken teknik den andra sidan av mötet sitter med.

Vad är nästa steg?

Vi har tvingats genomgå en snabbkurs i digitalisering och det är svårt att få en stressad utrullning rätt till 100 procent. Men vi har vissa grundprinciper som vi har hållit fast vid, som möjligheten till standardisering.

Ett steg vi har kvar är att få alla lösningar att bli kompatibla med varandra, tilll exempel ska en läkare kunna ha ett videomöte med en kollega regionalt eller internationellt, för att sedan kunna tala med en patient eller anhörig i samma verktyg. Det är med andra ord ett städjobb vi har framöver oss och vi vet hur vi ska göra det.

I början av året införde vi ett koncept som kallas för videoinspiration där vi i förvaltningen visar verksamheterna våra mest generella koncept. Syftet med dessa är att relativt snabbt kunna köra en copy-paste på en befintlig tillämpning till en ny verksamhet. Intresset för de här inspirationstillfällena tror jag kommer att öka under hösten när vi återgår till en mer normal vardag.

Framöver tror jag också att våra befintliga lösningar, som nyttjats av några få verksamheter, kommer användas av flera. Det kan till exempel handla om en läkare som under en operation i realtid kan ta hjälp av en expert via video. Det känns som att pandemin har gjort verksamheten mer mottaglig än någonsin för ny teknik.

15 juni 2020 Uppdaterad 28 januari 2021 Reporter Fredrik Adolfsson digit Foto Oscar Segerström / Karolinska Universitetssjukhuset

Rekommenderad läsning

Google, Kontoret, Tom Kontorsstol Framför Ett Skrivbord I Ett Hem

Google vill ha tillbaka medarbetarna

7 maj 2021 digit

Google-anställda bör vara på kontoret tre dagar i veckan, med start i september i år. Det skriver CEO Sundar Pichai i ett mejl till sina medarbetare. 

Vaccinpass Kivra

Vaccinpass i Kivra

27 apr 2021 digit

Personer som vaccineras mot covid-19 kommer att kunna få ett vaccinationsbevis i sin digitala brevlåda. Intyget som är specifikt för covid-19 har getts namnet Gröna beviset.

Distansskola 960640

Covid skapar nya skolbehov

27 apr 2021 digit

Pandemin har ökat skolans behov av beställarkompetens och det krävs mer digitala satsningar för att byta ut föråldrad teknik och minska det digitala gapet. Det visar en branschrapport från Swedish Edtech Industry. 

Moln Cio

Molnet trendar för CIO:er

26 apr 2021 digit

De globala investeringarna i publika moln kommer att öka med 23 procent i år och marknaden lär omsätta 332 miljarder dollar. Pandemin och en ändrad inställning bland CIO:er bidrar starkt till utvecklingen.

Vgr Covid19

VGR säkrar på distans

23 apr 2021 säkerhet

För att säkra distansarbetare under pandemin använder Västragötalandsregionen en ny VPN-tjänst och en multifaktor-lösning. Andra viktiga pusselbitar är molnet, krypterade hårddiskar och en SIEM-plattform som loggar vad användare utsätts för. 

Sjukhuspersonal Springer I En Korridor Med Ryggen Mot Kameran

Microsoft AI-satsar

13 apr 2021 digit

Microsoft stärker sin roll inom sjukvården med köpet av AI-företaget Nuance. Förhoppningen är att bolagen kommer dra nytta av varandra i en allt mer AI-törstande sjukvårdssektor.

Vaccin Aiprotein

AI-protein som vaccin

9 apr 2021 digit

Nu är det möjligt att framställa nya, användbara proteiner med hjälp av AI. Det kan innebära snabbare och mer kostnadseffektiv utveckling av proteinbaserade läkemedel och vaccin. 

Hemarbete 960640
video
Ett samarbete med Cisco

Webex för hybridarbete

9 apr 2021 digit

Framtidens medarbetare är hybrida. Cisco Webex pandemisäkrar det fysiska kontoret, gör digitala möten mer interaktiva och tryggar med hjälp av end-to-end kryptering. 

Digitalt Möte

Bättre möten utan video

7 apr 2021 digit

Digitala möten fungerar bättre utan video. Att se varandra underlättar inte för att lösa problem och uppdelningen mellan deltagarna i mötet fungerar bättre utan kamera. Det visar en ny studie.