Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Skolans felfokus

Skolans snabba digitalisering ställer nya krav på lärare, elever och verktyg och det finns en risk att undervisningen handlar mer om programvaran än om nya ämneskunskaper. Det visar forskning från Göteborgs universitet.

Text anne hammarskjöld Foto adobestock 19 maj 2020 it i skolan

Skola Digitala Laromedel

– De politiska, sociala och mediala trycken på att lärare ska integrera digitala verktyg i undervisningen riskerar leda till att verktygen i sig hamnar i fokus. Lärare har dock möjligheter att använda sin didaktiska kompetens till att ta ställning till hur ett specifikt ämnesinnehåll ska instrueras i klassrummet, säger Anne Kjellsdotter, doktorand vid Göteborgs universitet.

– Det är därför viktigt att lärare använder denna kompetens för att instruera ett specifikt innehåll på det sätt som de själva finner lämpligast för att nå önskvärt resultat, de må så vara medelst analoga eller digitala verktyg.

Digitalt i rymden

Anne Kjellsdotter har studerat undervisningen i en tredjeklass på en skola som valt att satsa på digitala verktyg. Undervisningsexemplet hon framför allt koncentrerar sig på rör ett skolprojekt om rymden.

Den etnografiska studien omfattar intervjuer med lärare och elever, samt observationer av lärares planering, lärares genomförande av undervisning, interaktionen i klassrummet och elevernas slutprodukter. En av Anne Kjellsdotters slutsatser är att fokus hamnade på den digitala programvaran och inte på rymden.

Mindre effektiv undervisning

En av de fyra delstudierna visar att de elever som själva kunde ställa undersökande frågor och tillsammans med andra kamrater använda sig av digital teknologi för att finna lösningar, lyckades utforska ämnesinnehållet i högre grad jämfört med de elever som enbart använde sig av programvarans funktioner.

Som tidigare forskning visar Anne Kjellsdotters avhandling att det finns en oklarhet i hur, vad och varför digitala verktyg ska användas i undervisningen. Avhandlingen visar dessutom att dessa digitala verktyg i själva verket kan minska undervisningens effektivitet.

Källa: Göteborgs universitet

Senaste nytt

Google vs Australien

25 januari 2021

Australien vill att Google betalar ut pengar till de nyhetsbolag vars nyheter dyker upp i sökmotorn. Om lagförslaget går igenom kan det få konsekvenser för Googles verksamhet i hela världen.  

Gratis busstrafik

22 januari 2021

Just nu testkörs två självkörande minibussar i Göteborgs kollektivtrafik. Bussarna är gratis att åka med och det går att söka dem i apparna Västtrafik To Go och Parkering Göteborg. 

Säkerhet för 500 mdr

21 januari 2021

De globala investeringarna i cybersäkerhet kommer att öka med 10 procent under 2021. Det beror på att utbudet av hot breddas och nya sårbarheter dyker upp, samtidigt som attackfrekvensen lär fortsätta öka.

Kvantdator fixar flygrutt

21 januari 2021

Att låta en kvantdator lägga flygrutter skulle spara enorma mängder tid. Nu är forskare vid Chalmers tekniska högskola en lösning på spåren.

Fem hållbara tips

21 januari 2021

Den 24 januari är det Circular Electronics Day. När fler och fler företag och organisationer ansluter sig till TCO Developments initiativ passar organisationen som delar ut hållbarhetscertifieringar på att tipsa om hur alla kan bidra till en mer cirkulär it-hantering. 

Sveriges 5G-vinnare

20 januari 2021

Auktionerna för de olika GHz-banden i 5G-näten är nu avslutad och det blir fyra aktörer som delar på det tilldelade utrymmet. Men fortfarande är Huaweis roll i utvecklingen av det svenska 5G-nätet oklar.