Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

Skolans felfokus

Skola Digitala Laromedel

Skolans snabba digitalisering ställer nya krav på lärare, elever och verktyg och det finns en risk att undervisningen handlar mer om programvaran än om nya ämneskunskaper. Det visar forskning från Göteborgs universitet.

– De politiska, sociala och mediala trycken på att lärare ska integrera digitala verktyg i undervisningen riskerar leda till att verktygen i sig hamnar i fokus. Lärare har dock möjligheter att använda sin didaktiska kompetens till att ta ställning till hur ett specifikt ämnesinnehåll ska instrueras i klassrummet, säger Anne Kjellsdotter, doktorand vid Göteborgs universitet.

– Det är därför viktigt att lärare använder denna kompetens för att instruera ett specifikt innehåll på det sätt som de själva finner lämpligast för att nå önskvärt resultat, de må så vara medelst analoga eller digitala verktyg.

Digitalt i rymden

Anne Kjellsdotter har studerat undervisningen i en tredjeklass på en skola som valt att satsa på digitala verktyg. Undervisningsexemplet hon framför allt koncentrerar sig på rör ett skolprojekt om rymden.

Den etnografiska studien omfattar intervjuer med lärare och elever, samt observationer av lärares planering, lärares genomförande av undervisning, interaktionen i klassrummet och elevernas slutprodukter. En av Anne Kjellsdotters slutsatser är att fokus hamnade på den digitala programvaran och inte på rymden.

Mindre effektiv undervisning

En av de fyra delstudierna visar att de elever som själva kunde ställa undersökande frågor och tillsammans med andra kamrater använda sig av digital teknologi för att finna lösningar, lyckades utforska ämnesinnehållet i högre grad jämfört med de elever som enbart använde sig av programvarans funktioner.

Som tidigare forskning visar Anne Kjellsdotters avhandling att det finns en oklarhet i hur, vad och varför digitala verktyg ska användas i undervisningen. Avhandlingen visar dessutom att dessa digitala verktyg i själva verket kan minska undervisningens effektivitet.

Källa: Göteborgs universitet

19 maj 2020 Reporter anne hammarskjöld it i skolan Foto adobestock

Senaste nytt

Fördel digital vård

22 april 2021

Nio av tio föredrar att träffa sjukvården på distans istället för fysiskt. Nu spår experter en ordentlig omstrukturering av vårdbranschen.  

Svenskt datacenter för Cisco

22 april 2021

Cisco slår upp dörrarna till ett nytt datacenter på en hemlig plats strax söder om Stockholm. Enligt bolaget kommer det att innebära säkrare och bättre prestanda för kunderna.  

Huawei utanför topp 5

21 april 2021

Mobilförsäljningen landade på 340 miljoner enheter under årets första kvartal, vilket är en 24-procentig ökning gentemot Q1 2020. Huawei är borta från topp fem, men en stor del av ökningen kommer ändå från Kina och tre kraftigt växande leverantörer.

Först med blockkedje-öl

21 april 2021

Snart lanseras Helt Spårat, som är Sveriges första blockkedje-öl. Syftet är att kunna dokumentera och följa ölets alla processer, från att maltkornet sås till att ölet tappas upp på flaska.

Stressade videoögon

20 april 2021

Vi spenderar alltmer tid vid våra skärmar och inte minst nu under pandemin, vilket också märks för våra ögon. Ett sätt att undvika försämrad ögon- och synhälsa kan vara att ta en del möten på telefon istället för video.

Pandemieffekt för blockkedja

20 april 2021

De globala investeringarna i blockkedjeteknik kommer att landa på 6,6 miljarder dollar i år, vilket är en ökning på över 50 procent jämfört med 2020. Den ökade efterfrågan är bland annat en effekt av pandemin och kravet på säkra leveranskedjor.