Välfärdsteknik hyllas

tjej sitter på marken med dator och är glad.jpg

En bra bit över hälften av medarbetarna inom välfärdssektorn är positiva till en ökad digitalisering på arbetsplatsen. Det visar en ny rapport från SKR.

– Digitalisering är ett sätt att möta kompetensutmaningen i välfärden. Invånarna förväntar sig också en smartare och mer tillgänglig välfärd. I det arbetet är välfärdens medarbetare, både dagens och morgondagens, direkt avgörande, säger Agneta Jöhnk, chef avdelningen för arbetsgivarpolitik, Sveriges Kommuner och Regioner, SKR.

Alla positiva

SKR frågade personer som arbetade som till exempel sjuksköterska, läkare, lärare eller förskollärare. Sju av tio arbetar på en arbetsplats som har fått nya digitala verktyg de senaste två åren, åtta av tio vet varför verktygen har implementerats, och nio av tio kan använda dem.

– Det finns en grundläggande positiv syn på digitalisering, vilket är en bra förutsättning. För kommuner och regioner är det viktigt att medarbetare och chefer tillsammans utvecklar nya sätt att arbeta med stöd av digital teknik. Delaktighet är en nyckel i det fortsatta arbetet, säger Agneta Jöhnk.

Utom studenter

Däremot verkar utbildningsväsendet hacka i denna fråga. Endast 16 procent av de tillfrågade studenterna uppger att de känner sig väl förberedda inför ett arbetsliv med digitala verktyg.

– Staten har ett stort ansvar för att utveckla utbildningarna så att de förbereder studenter för ett arbetsliv i vården, skolan och omsorgen. Utbildningssystemet måste självfallet möta arbetslivets behov, både för den grundläggande utbildningen och för kompetensutveckling under yrkeslivet, säger Agneta Jöhnk.

Rapporten bygger på en webbenkät med 1 093 yrkesverksamma och 819 studenter som svarade.

Fakta från rapporten

  • 78 procent av sjuksköterskorna uppger att de har tillgång till de digitala verktyg de behöver i sitt arbete. De är också den yrkesgrupp som i störst utsträckning vet hur de ska använda de digitala verktygen de behöver i sitt arbete – 91 procent.
  • 8 av 10 läkare är positiva till ökad digitaliseringen på arbetsplatsen. Samtidigt svarar endast 1 av 10 läkarstudenter att deras utbildning förbereder dem för att använda digitala verktyg på sin framtida arbetsplats.
  • 8 av 10 lärare är positiva till att skolan använder digitala pedagogiska verktyg i undervisningen. En övervägande majoritet av lärarna tycker att de verktyg/arbetssätt som införts har fungerat bra (81 procent av grundskollärarna, 76 procent av förskollärarna, 86 procent av gymnasielärarna).
  • 8 av 10 socionomer vet hur de ska använda de digitala verktyg de behöver i sitt arbete. För att i högre grad kunna använda de digitala verktyg som finns på arbetsplatsen föredrar socionomer att lära av en utpekad kollega (40 procent) eller genom att få utbildning i verktygen (43 procent).
  • 76 procent av undersköterskorna tycker att de digitala verktyg/arbetssätt som införts under de senaste två åren har fungerat mycket eller ganska bra. Samtidigt tror 59 procent av undersköterskorna att digitaliseringen ökar kompetenskraven på arbetsplatsen inom de närmaste tre åren.

Källa: SKR

23 mars 2020Uppdaterad 2 oktober 2023Reporter Tim LefflerdigitFoto Adobestock

Voisters nyhetsbrev

SENASTE NYTT