Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Stopp för fake news

två coronavirus, en röd till vänster och en blå till höger.jpg

Facebook, Google, Linkedin, Microsoft, Twitter Youtube och Reddit. Alla de stora plattformarna går samman för att motverka att falsk information om coronaviruset sprids via dem.

– Vi arbetar tätt tillsammans för att hantera insatserna kring Covid-19. Vi hjälper miljontals människor att kopplas samman, samtidigt som vi motarbetar bluffar och felaktig information och lyfter innehåll från experter på våra plattformar och delar kritiska uppdateringar i samarbete med folkhälsomyndigheter runt om i världen. Vi bjuder in andra företag att ansluta sig och arbeta för att hålla våra samhällen säkra och friska.

Så lyder tweeten som har skickats ut från Facebook Newsroom och som skrivits under med loggorna från Facebook, Google, Linkedin, Microsoft, Reddit, Twitter och Youtube.

Tidigare i mars höll den amerikanska statens egen CTO Michael Kratsios ett möte med representanter från bland annat Google, Facebook, Microsoft och Amazon för att hitta koordinerade insatser mot det nya coronaviruset, däribland felaktig information och falska nyheter, och han ska ha bett sociala medier-jättarna om hjälp med detta.

Flera typer av insatser

Techbolagen försöker nu tackla denna utmaningen på olika sätt. Facebook har exempelvis börjat med reklam på både Facebook och Instagram som länkar direkt till WHO:s hemsida eller lokala hälsomyndigheter. Samtidigt meddelar man att man har varit tvungen att skicka hem många av de moderatorer som annars går igenom innehållet, och att man därför förlitar sig mer på artificiell intelligens att moderera innehållet på plattformen, vilket är en utmaning i sig.

Linkedin och Reddit har samtliga meddelat att man arbetar aktivt med för att på olika sätt peka sina användare mot tillförlitlig information, och Twitter ser över huruvida användarvillkor bör ändras i ljuset av det nya viruset.

Googles CEO Sundar Pichai har skrivit två blogposter om hur Google till exempel försöker peka folk mot rätt information, hjälper organisationer i form av donationer och skyddar folk från felaktig information, genom att bland annat plockar ner tusentals videoklipp från Youtube som har spridit felaktigheter.

Lika farligt som viruset

Redan i mitten av februari, innan Covid-19 deklarerades som en pandemi, sa Världshälsoorganisationens, WHO:s, generaldirektör Tedros Adhanom Ghebreyesus att det inte bara är en epidemi vi kämpar mot, utan en infodemi.

– Falska nyheter sprids snabbare än det här viruset, vilket är lika farligt, sa han då.  

Källa: Techcrunch

18 mars 2020 Reporter Tim Leffler säkerhet Foto Adobestock

Senaste nytt

Cyberattacker som service

5 mars 2021

Två av tre ransomware-attacker utförs av cyberkriminella som inte har utvecklat den skadliga koden själva, utan har köpt tjänsten via till exempel dark web. Det visar en rapport som går igenom cyberattacker 2020.

Färre kakor i Chrome

5 mars 2021

Google fasar nu ut tredjepartskakorna i Chrome som ett steg i att bli mer måna om användarnas personliga integritet. Samtidigt är det oklart vad det kommer innebära för alla som gör reklam via Google Ads.  

Livetracka Postnord

4 mars 2021

Nu går det i 37 svenska städer att följa sina e-handlade paket på karta i realtid. Funktionen finns både på postnord.se och i deras app, och ska snart täcka in nästan hela landet. 

Covidpass med blockkedja

4 mars 2021

Delstaten New York har börjat testa en app baserad på blockkedjeteknik som påvisar ifall personer har tagit vaccin mot covid-19 eller mottagit ett negativt provresultat. Appen ska snabba på öppnandet av samhället. 

Ny look i Outlook

4 mars 2021

Outlook får ett nytt utseende som ska göra det lättare att organisera och planera. Dessutom kommer en ny automatiserad mötesbokare.

Nya språk för Webex

3 mars 2021

Cisco inför ett utökat språkstöd i Webex. Det innebär översättning i realtid för drygt 100 språk, bland annat svenska och övriga nordiska språk.