Trelleborgs Teams for Telephony

Trelleborg använder flitigt alla Temas funktioner och när det var dags att byta telefonväxel för enheten i Skellefteå var det naturligt att välja Teams for Telephony. Just nu pågår arbetet att hitta rätt telefoner som passar produktionsmiljön hos gummi- och platstillverkaren Trelleborg.

– Vi använder Teams alla standardfunktioner och det fungerar utmärkt och nu pågår planeringen för Teams for Telephony, säger Per Lindholm, IT Operations Specialist, Trelleborg.

Vad är nästa steg?

– Vi kommer att köpa till en receptionsmodul för att kunna använda oss av en full telefonväxelfunktion och byta ut den gamla och förlegade vi har idag. Vi ser stora besparingar med det och att kunna slippa det månadsvisa underhållet och driftkostnader, eftersom vi idag måste tillkalla externa konsulter när saker och ting går sönder.

Vad är läget just nu internationellt?

– På vårt kontor i Schweiz har de sedan tidigare initierat Skype for Business som hade en liknande funktion. Samma i Stuttgart där man redan är igång med denna funktion för Teams. Här i Skellefteå blir vi den första producerande sajten som går över till detta.

Hur fungerar det rent praktiskt?

– Vi är fortfarande i ett inledningsskede så det är många frågetecken kvar, men vi ser positivt på det. Den stora utmaningen är egentligen för våra medarbetare i produktionen som idag har en annan typ av telefon och där kan detta bli en lite större investering med bärbara enheter.

När är ni klara?

– Det har varit en lång process men förhoppningsvis under 2020. Idag används vanliga dect-telefoner som är kopplade till vår gamla växel och det vi nu behöver är telefoner som både klarar vår produktionsmiljö och den nya lösningen men vi samarbetar med bland annat Microsoft för att lösa det här.

11 februari 2020Uppdaterad 2 oktober 2023Reporter Elisabeth NoredigitFoto Fredrik Kron, Adobestock

Voisters nyhetsbrev

Allt om digitalisering, branschens insikter och smartare teknik.

Rekommenderad läsning

Stäng