Slutfiskat på sms

fisk-960640.jpg

En ny tjänst från Tele2 och Com Hem ska motverka bedrägeriförsök via sms, även kallat smishing. Kunder kan nu vidarebefordra misstänkta sms till nummer 777 där avsändare identifieras och blockeras, samtidigt som informationen samlas i en databas. 

– I takt med att operatörernas skydd blir mer sofistikerade blir även bedragarnas metoder mer avancerade. Säkerhetsfrågor är en av våra viktigaste prioriteringar på Tele2 och detta är därför något som vi tar på stort allvar, säger Stefan Backman, chefsjurist på Tele2.

För att skydda våra kunder har vi tagit fram en lösning som underlättar för dem att rapportera misstänkta sms, och vi hoppas att det ska minska förekomsten av den här typen av bedrägeriförsök.

Smishing är en variant av phishing som går ut på att hackare skickar falska sms från företag, bank eller myndighet i syfte att komma åt personers kort- eller kontoinformation.

Tillvägagångssättet blir allt vanligare och polisen har tidigare gått ut med varningar om fenomenet. Den nya tjänsten ska göra att Tele2:s kunder gratis kan rapportera in misstänkta fall till 777 där de hamnar i en samlad databas. Där kan operatören sedan blockera avsändare, något som på sikt är tänkt att automatiseras med hjälp av AI vilket kan snabba på arbetet.

– Tele2 samarbetar löpande med branschorganisationen IT & Telekomföretagen och andra operatörer för att motverka alla typer av bedrägeriförsök. Smishing är ett växande branschproblem, och utöver vår lansering av rapporteringstjänsten har Tele2 även inlett ett initiativ där vi tillsammans med övriga operatörer ser över hur vi gemensamt kan motverka detta i framtiden, säger Stefan Backman.

Källa: Tele2, Com Hem

6 februari 2020Uppdaterad 2 oktober 2023Reporter Fredrik AdolfssonsäkerhetFoto Adobestock

Voisters nyhetsbrev

Allt om digitalisering, branschens insikter och smartare teknik.

SENASTE NYTT

Stäng