Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Slutfiskat på sms

fisk-960640.jpg

En ny tjänst från Tele2 och Com Hem ska motverka bedrägeriförsök via sms, även kallat smishing. Kunder kan nu vidarebefordra misstänkta sms till nummer 777 där avsändare identifieras och blockeras, samtidigt som informationen samlas i en databas. 

– I takt med att operatörernas skydd blir mer sofistikerade blir även bedragarnas metoder mer avancerade. Säkerhetsfrågor är en av våra viktigaste prioriteringar på Tele2 och detta är därför något som vi tar på stort allvar, säger Stefan Backman, chefsjurist på Tele2.

För att skydda våra kunder har vi tagit fram en lösning som underlättar för dem att rapportera misstänkta sms, och vi hoppas att det ska minska förekomsten av den här typen av bedrägeriförsök.

Smishing är en variant av phishing som går ut på att hackare skickar falska sms från företag, bank eller myndighet i syfte att komma åt personers kort- eller kontoinformation.

Tillvägagångssättet blir allt vanligare och polisen har tidigare gått ut med varningar om fenomenet. Den nya tjänsten ska göra att Tele2:s kunder gratis kan rapportera in misstänkta fall till 777 där de hamnar i en samlad databas. Där kan operatören sedan blockera avsändare, något som på sikt är tänkt att automatiseras med hjälp av AI vilket kan snabba på arbetet.

– Tele2 samarbetar löpande med branschorganisationen IT & Telekomföretagen och andra operatörer för att motverka alla typer av bedrägeriförsök. Smishing är ett växande branschproblem, och utöver vår lansering av rapporteringstjänsten har Tele2 även inlett ett initiativ där vi tillsammans med övriga operatörer ser över hur vi gemensamt kan motverka detta i framtiden, säger Stefan Backman.

Källa: Tele2, Com Hem

6 februari 2020 Reporter Fredrik Adolfsson säkerhet Foto Adobestock

Senaste nytt

Cyberattacker som service

5 mars 2021

Två av tre ransomware-attacker utförs av cyberkriminella som inte har utvecklat den skadliga koden själva, utan har köpt tjänsten via till exempel dark web. Det visar en rapport som går igenom cyberattacker 2020.

Färre kakor i Chrome

5 mars 2021

Google fasar nu ut tredjepartskakorna i Chrome som ett steg i att bli mer måna om användarnas personliga integritet. Samtidigt är det oklart vad det kommer innebära för alla som gör reklam via Google Ads.  

Livetracka Postnord

4 mars 2021

Nu går det i 37 svenska städer att följa sina e-handlade paket på karta i realtid. Funktionen finns både på postnord.se och i deras app, och ska snart täcka in nästan hela landet. 

Covidpass med blockkedja

4 mars 2021

Delstaten New York har börjat testa en app baserad på blockkedjeteknik som påvisar ifall personer har tagit vaccin mot covid-19 eller mottagit ett negativt provresultat. Appen ska snabba på öppnandet av samhället. 

Ny look i Outlook

4 mars 2021

Outlook får ett nytt utseende som ska göra det lättare att organisera och planera. Dessutom kommer en ny automatiserad mötesbokare.

Nya språk för Webex

3 mars 2021

Cisco inför ett utökat språkstöd i Webex. Det innebär översättning i realtid för drygt 100 språk, bland annat svenska och övriga nordiska språk.