Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Slutfiskat på sms

En ny tjänst från Tele2 och Com Hem ska motverka bedrägeriförsök via sms, även kallat smishing. Kunder kan nu vidarebefordra misstänkta sms till nummer 777 där avsändare identifieras och blockeras, samtidigt som informationen samlas i en databas. 

Text Fredrik Adolfsson Foto Adobestock 6 februari 2020 säkerhet

fisk-960640.jpg

– I takt med att operatörernas skydd blir mer sofistikerade blir även bedragarnas metoder mer avancerade. Säkerhetsfrågor är en av våra viktigaste prioriteringar på Tele2 och detta är därför något som vi tar på stort allvar, säger Stefan Backman, chefsjurist på Tele2.

För att skydda våra kunder har vi tagit fram en lösning som underlättar för dem att rapportera misstänkta sms, och vi hoppas att det ska minska förekomsten av den här typen av bedrägeriförsök.

Smishing är en variant av phishing som går ut på att hackare skickar falska sms från företag, bank eller myndighet i syfte att komma åt personers kort- eller kontoinformation.

Tillvägagångssättet blir allt vanligare och polisen har tidigare gått ut med varningar om fenomenet. Den nya tjänsten ska göra att Tele2:s kunder gratis kan rapportera in misstänkta fall till 777 där de hamnar i en samlad databas. Där kan operatören sedan blockera avsändare, något som på sikt är tänkt att automatiseras med hjälp av AI vilket kan snabba på arbetet.

– Tele2 samarbetar löpande med branschorganisationen IT & Telekomföretagen och andra operatörer för att motverka alla typer av bedrägeriförsök. Smishing är ett växande branschproblem, och utöver vår lansering av rapporteringstjänsten har Tele2 även inlett ett initiativ där vi tillsammans med övriga operatörer ser över hur vi gemensamt kan motverka detta i framtiden, säger Stefan Backman.

Källa: Tele2, Com Hem

Senaste nytt

Sveriges bästa kommuner

1 juni 2020

SKR har utsett tio modellkommuner som ska stärka äldreomsorgens digitalisering 2020-2022. Tillsammans med SKR ska de utvalda kommunerna sedan hjälpa andra med digitala tjänster och välfärdsteknik.

Google sponsrar hemarbete

1 juni 2020

Googles anställda får vardera 1 000 dollar för att köpa kontorsutrustning och möbler, för att på bästa sätt kunna jobba hemifrån under pandemin.

Hej transparent transport

29 maj 2020

Apoteket Hjärtat lanserar ett miljövänligt transportalternativ för sin e-handel. Lösningen är utvecklad tillsammans med forskare vid Linköpings och Stockholms universitet.

Hackare nyttjar WHO

29 maj 2020

Hackare kopierar WHO:s sida till en bluffsajt och säljer tjänsten till bedragare som vill lura folk på pengar. Det visar en undersökning från it-säkerhetsföretaget Proofpoint.

Bygg hållbart nu

28 maj 2020

Med befintlig teknik och kända lösningar kan byggsektorn drastiskt minska sina utsläpp av koldioxid. Det visar forskning från Chalmers som utgår från Skanskas klimatkalkyl för riksväg 44.

Underkänd omsorg

28 maj 2020

Sveriges kommuner nyttjar inte digitaliseringens möjligheter tillräckligt. Ett felaktigt sätt att använda kommunbudgeten och för kortsiktiga perspektiv gör att invånare inte får ta del av nya digitala lösningar. Det visar en rapport från Göteborgs universitet.