Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

FOI styr trafiken

Över tre miljoner uppkopplade fordon har hitintills fått återkallas på grund av bristande säkerhet. FOI har nu gjort en sammanställning över säkerhetskrav och bestämmelser för att underlätta för beslutsfattare inom fordonsindustrin. 

Text Fredrik Adolfsson Foto Adobestock 17 februari 2020 säkerhet

bilar-parkering-.jpg

– Syftet med kartläggningen är att höja medvetenheten om bestämmelserna hos berörda aktörer och bidra med en översikt för beslutsfattare, säger Erik Zouave, analytiker på FOI och en av forskarna bakom studien.

Tre miljoner smarta fordon har fått återkallas på grund av att utomstående har lyckats styra dem på distans eller gjort dem icke körbara. Samtidigt uppskattas att 100 miljoner fordon fortsatt har säkerhetsbrister. Den allt mer intensifierade utvecklingen och debatten kring självkörande fordon har också aktualiserat cybersäkerhetsfrågan.

Därför behövs en fullvärdig reglering för uppkopplade och automatiserade fordon. Totalförsvarets forskningsinstitut, FOI, har nu, på uppdrag av MSB, gått igenom vilka säkerhetsprinciper och bestämmelser som finns samt vilka som är relevanta för myndigheter och företag i Sverige. 

FOI har sett att lagstiftningen för cybersäkerhet inom transport är både splittrad och svår att överskåda, där olika krav riktar sig till olika aktörer och verksamheter. Ett lagrum som kan komma att spela stor roll spås vara Europaparlamentets resolution om civilrättsliga bestämmelser för smart robotteknik.

– Den gäller även för smarta transportmedel och definierar vilken typ av etiska säkerhetsbetänkanden som gäller för ingenjörer och vilka olika tillstånd som krävs för konstruktörer och användare. Resolutionen kommer att få en strategisk verkan på ny lagstiftning inom EU och ha stor slagkraft 20 år framåt, säger Erik Zouave.

Skydd mot terror och spioneri

Smarta vägnät och fordon berörs även av dataskyddsförordningen GDPR, vilket gör att fordons- och systemtillverkare behöver skydda personuppgifter mot utomstående. Sveriges nya säkerhetsskyddslag gäller för objekt som behöver ett stärkt skydd mot sabotage, spioneri och terror.

– Här finns det betänkanden om kompletteringar till lagen som innebär att styrsystem och infrastruktur för transporter ska ingå, säger Erik Zouave.

Företag behöver även anmäla sin utvecklingsverksamhet till myndigheter, värdera risker, ta till säkerhetsåtgärder samt rapportera in incidenter.

– Många av lagarna fokuserar på konkreta organisatoriska åtgärder. Tekniska åtgärder är svårare eftersom de behöver anpassas efter verksamheter och teknologiutveckling. Men om företag och myndigheter ska bli bättre på cybersäkerhet i smart vägtrafik behövs också dessa, säger Erik Zouave.

Källa: FOI

Senaste nytt

Nya emojis

25 september 2020

Ett hjärta med bandage, en könsneutral person och en emoji som andas ut. Det är några av de nya figurerna som kommer 2021.

Chans till Guldäpple

25 september 2020

Bäst i Sverige på att använda digitala medel i sin undervisning. Det är kriteriet bakom de tre nomineringarna till Guldäpplet 2020.

Robotens ögon

24 september 2020

Ny teknologi från Örebro universitet kommer att underlätta för operatörer att styra robotar under vatten. Den nya kunskapen kommer till stor nytta för bland annat gas- och oljeindustrin.  

Bättre sving med AI

24 september 2020

En AI-baserad app och en smart klocka ska kunna få din sving att nå nya nivåer. 

Bäst på stadsnät

23 september 2020

Mittnät har utsetts till årets stadsnät. Motiveringen till utnämningen är bland annat förmågan att ta tillvara nio kommuners olikheter och att dela med sig av erfarenheter.

Twitter väljer vita

23 september 2020

Twitters algoritm behandlar inte svarta ansikten på samma sätt som vita. Diskrimineringen upptäcktes efter en liknande diskriminering i videomötesprogrammet Zoom.