Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Bad news för fake news

Onlinespelet Bad News gör spelarna bättre på att upptäcka falska nyheter och desinformation. Det visar en undersökning med 5 000 spelare på fem olika språk. Bakom spelet ligger forskare i Cambridge och Uppsala.

Text anne hammarskjöld Foto adobestock 7 februari 2020 digit

mobil med twittersymbol ligger på macdator mot röd bakgrund.jpg

– Vi kunde se att de som spelat Bad News blev signifikant mycket bättre på att avslöja falska nyheter och desinformation som bygger på till exempel fejkade konton, konspirationsteorier och smutskastning av grävande journalister, säger Thomas Nygren, lektor vid institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier, Uppsala universitet.

I onlinespelet Bad News är det spelaren som skapar desinformation. Det gäller att skaffa sig så många följare som möjligt och spelarna utnyttjar olika strategier, till exempel konspiration, misskreditering och trollning, för att behålla sin trovärdighet. Poängen är att göra spelaren medveten om de olika metoder som finns för att sprida falska nyheter för att på så sätt själv bli bättre på att värdera information.

Kunskap ger kraft

Spelet har utvecklats i samarbete med forskarna vid Cambridgeuniversitetet. Tanken bakom spelet bygger på den så kallade inokuleringsteorin, som mycket förenklat innebär att den som lär sig känna igen ett vilseledande argument har lättare att motstå argumentet i en riktig situation.

Forskarna har nu undersökt om spelet verkligen gav de önskade effekterna. Över 5 000 personer spelade på svenska, grekiska, polska eller tyska. Innan och efter att de spelat fick alla värdera falska och riktiga twitter-inlägg.

Flera försöksgrupper

Forskarna kunde se att spelarna blivit mätbart bättre på att peka ut de falska inläggen. Spelet verkar alltså ha avsett effekt på spelarna oavsett kön, ålder, utbildning och politiska preferenser.

Spelarna rekryterades bland annat genom kampanjer och marknadsföring i sociala medier. De kunde själva välja att delta i utvärderingen av spelets effekt, som skedde inne i spelet. Eftersom rekryteringen skedde organiskt fick den en överrepresentation av yngre, män och utbildade, och speglar inte samhället i stort. Men den engelska versionen av spelet har använts på bredare grupper och resultaten visar samma positiva effekt.

Källa: Uppsala universitet

Senaste nytt

75 milj ton avfall

6 juli 2020

Världens befolkning kommer att kasta närmare 75 miljoner ton elektroniskt avfall 2030, vilket är 20 miljoner ton mer än vi kastade förra året. Det visar en ny forskningsrapport.

Äkta mat med blockkedja

3 juli 2020

Mat till ett värde av 300 miljarder dollar kan spåras med hjälp av blockkedja och IoT, vilket skulle innebära att livsmedelsindustrin kan spara drygt 100 miljarder dollar om året. Det visar en ny rapport.

KTH mot alzheimer

3 juli 2020

Med hjälp av molekylär AI och machine learning kan mysterierna kring alzheimer och andra hjärnsjukdomar komma närmare en lösning. Metoden ska ge en bättre bild av hjärnan än vad mikroskop ger. Det menar forskare på KTH och Karolinska Institutet.

Fejkappar på Google

2 juli 2020

Google har tagit bort 25 appar med skadlig kod som kapade inloggningsuppgifter till bland annat Facebook. Apparna har över 2,3 miljoner nedladdningar.

Coop kör obemannat

2 juli 2020

Coop testar en egenutvecklad ny tjänst för självscanning och betalning med mobilen. I höst kommer matkedjan även öppna sina första obemannade butiker.

Säkra sommartips

1 juli 2020

Dela inte dina semesterbilder med alla, skippa öppna trådlösa nätverk och säkerhetskopiera och uppdatera dina enheter. Det är Internetstiftelsens tips för en säkrare sommar.