Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Bad news för fake news

Onlinespelet Bad News gör spelarna bättre på att upptäcka falska nyheter och desinformation. Det visar en undersökning med 5 000 spelare på fem olika språk. Bakom spelet ligger forskare i Cambridge och Uppsala.

Text anne hammarskjöld Foto adobestock 7 februari 2020 digit

mobil med twittersymbol ligger på macdator mot röd bakgrund.jpg

– Vi kunde se att de som spelat Bad News blev signifikant mycket bättre på att avslöja falska nyheter och desinformation som bygger på till exempel fejkade konton, konspirationsteorier och smutskastning av grävande journalister, säger Thomas Nygren, lektor vid institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier, Uppsala universitet.

I onlinespelet Bad News är det spelaren som skapar desinformation. Det gäller att skaffa sig så många följare som möjligt och spelarna utnyttjar olika strategier, till exempel konspiration, misskreditering och trollning, för att behålla sin trovärdighet. Poängen är att göra spelaren medveten om de olika metoder som finns för att sprida falska nyheter för att på så sätt själv bli bättre på att värdera information.

Kunskap ger kraft

Spelet har utvecklats i samarbete med forskarna vid Cambridgeuniversitetet. Tanken bakom spelet bygger på den så kallade inokuleringsteorin, som mycket förenklat innebär att den som lär sig känna igen ett vilseledande argument har lättare att motstå argumentet i en riktig situation.

Forskarna har nu undersökt om spelet verkligen gav de önskade effekterna. Över 5 000 personer spelade på svenska, grekiska, polska eller tyska. Innan och efter att de spelat fick alla värdera falska och riktiga twitter-inlägg.

Flera försöksgrupper

Forskarna kunde se att spelarna blivit mätbart bättre på att peka ut de falska inläggen. Spelet verkar alltså ha avsett effekt på spelarna oavsett kön, ålder, utbildning och politiska preferenser.

Spelarna rekryterades bland annat genom kampanjer och marknadsföring i sociala medier. De kunde själva välja att delta i utvärderingen av spelets effekt, som skedde inne i spelet. Eftersom rekryteringen skedde organiskt fick den en överrepresentation av yngre, män och utbildade, och speglar inte samhället i stort. Men den engelska versionen av spelet har använts på bredare grupper och resultaten visar samma positiva effekt.

Källa: Uppsala universitet

Senaste nytt

Bluffmejl om corona

28 februari 2020

Bedragare och kriminella utnyttjar allmänhetens oro över coronaviruset. Flera olika typer av bluffmejl dyker nu upp alltmer frekvent, allt i syfte att skada och komma åt känslig information.

otemedel. 

Ransomware växer

28 februari 2020

Ransomwareattacker är fortsatt det vanligaste cyberhotet och attackerna sker i stor utsträckning mot vård, myndigheter och kommunal verksamhet. Samtidigt ökar nätfiske via Office 365 med 100 procent. Det visar en ny undersökning från Trend Micro.

Inga fler krockar

27 februari 2020

Forskare kan vara ett steg närmare att lösa problemet med hur stora flottor av självkörande bilar inte ska krocka med varandra eller orsaka trafikstockningar. Nyckeln är decentraliserade algoritmer.

Ny polisgranskning

26 februari 2020

Polisen har skickat ut felaktiga utdrag ur sitt belastningsregister. Nu ska Datainspektionen reda ut händelsen och se över vilka åtgärder som myndigheten tagit. 

AI hittar antibiotika

26 februari 2020

Under några dagar analyserade en AI hela 100 miljoner kemiska sammansättningar. Tack vare tekniken har forskare vid MIT nu hittat ett preparat som kan ta kål på 35 livsfarliga bakterier.

Gratis skydd på nätet

25 februari 2020

It-relaterade brott är den kategori i Sverige som ökar mest. Gratistjänsten skyddad.se ger tips och råd åt både företag och privatpersoner hur de kan skydda sig mot diverse it-bedrägerier.