Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

AI hos SOS Alarm

Sverige blir först i världen med en nationsövergripande AI som ska hjälpa operatörerna på SOS Alarm att fatta rätt beslut när personer ringer in. Förhoppningen är också att det ska leda till att fler nödställda kan få hjälp.  

Text Tim Leffler Foto adobestock 13 februari 2020 digit

kvinna headset.jpg

– Våra professionella operatörer, sjuksköterskor och läkare kommer även i fortsättningen att hålla i samtalen, men den nya tekniken kommer hjälpa våra medarbetare att fatta snabbare och mer korrekta beslut i komplexa situationer. Artificiell intelligens och maskininlärning blir på sikt en viktig del av våra medarbetares vardag vid hantering av vårdintervjuer och i bedömningen av medicinska situationer och tillstånd, säger Maria Khorsand, vd för SOS Alarm.

Människa + AI är bäst

Beslutstödet är till för att hjälpa personalen som svarar på nödsamtal. Ett liknande projekt har redan körts i Köpenhamn för danska motsvarigheten till 112, där man undersökte hur snabbt man kunde upptäcka hjärtstopp bland de som ringer genom att tolka ljudbilder, nyckelord och symptom.

106 600 samtal testades, och när personalen fick hjälp av AI bedömdes hjärtstopp med 84 procent korrekthet, medan de utan stödet svarade rätt 72 procent av gångerna.

Avgörande teknikskifte

AI-tekniken kommer bland annat att föreslå vilka delar av samtalet där symptom och sjuklighet nämns som tycks viktiga för operatören att ta fasta på. Förhoppningen är också att arbetet ska effektiviseras så att mer tid kan läggas på att hjälpa fler nödställda samt att nyttjandet av så kallade prehospitala resurser som ambulanser ska optimeras.

– Digitaliseringen driver den tekniska utvecklingen rasande snabbt framåt och SOS Alarm vill översätta den i praktisk trygghet för medborgarna. Det nya beslutsstödet markerar starten på ett avgörande teknikskifte som introducerar nästa generations alarmeringstjänst. Vi ser en allt snabbare anpassning mot en larmhantering där olika sensorer larmar när någonting händer. Bilar som larmar är ett exempel, ett annat är smarta klockor som varnar om du har fallit. 

Källa: SOS Alarm

Läs även

Det AI-mogna sjukhuset

Senaste nytt

Bluffmejl om corona

28 februari 2020

Bedragare och kriminella utnyttjar allmänhetens oro över coronaviruset. Flera olika typer av bluffmejl dyker nu upp alltmer frekvent, allt i syfte att skada och komma åt känslig information.

otemedel. 

Ransomware växer

28 februari 2020

Ransomwareattacker är fortsatt det vanligaste cyberhotet och attackerna sker i stor utsträckning mot vård, myndigheter och kommunal verksamhet. Samtidigt ökar nätfiske via Office 365 med 100 procent. Det visar en ny undersökning från Trend Micro.

Inga fler krockar

27 februari 2020

Forskare kan vara ett steg närmare att lösa problemet med hur stora flottor av självkörande bilar inte ska krocka med varandra eller orsaka trafikstockningar. Nyckeln är decentraliserade algoritmer.

Ny polisgranskning

26 februari 2020

Polisen har skickat ut felaktiga utdrag ur sitt belastningsregister. Nu ska Datainspektionen reda ut händelsen och se över vilka åtgärder som myndigheten tagit. 

AI hittar antibiotika

26 februari 2020

Under några dagar analyserade en AI hela 100 miljoner kemiska sammansättningar. Tack vare tekniken har forskare vid MIT nu hittat ett preparat som kan ta kål på 35 livsfarliga bakterier.

Gratis skydd på nätet

25 februari 2020

It-relaterade brott är den kategori i Sverige som ökar mest. Gratistjänsten skyddad.se ger tips och råd åt både företag och privatpersoner hur de kan skydda sig mot diverse it-bedrägerier.