Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

AI hos SOS Alarm

Sverige blir först i världen med en nationsövergripande AI som ska hjälpa operatörerna på SOS Alarm att fatta rätt beslut när personer ringer in. Förhoppningen är också att det ska leda till att fler nödställda kan få hjälp.  

Text Tim Leffler Foto adobestock 13 februari 2020 digit

kvinna headset.jpg

– Våra professionella operatörer, sjuksköterskor och läkare kommer även i fortsättningen att hålla i samtalen, men den nya tekniken kommer hjälpa våra medarbetare att fatta snabbare och mer korrekta beslut i komplexa situationer. Artificiell intelligens och maskininlärning blir på sikt en viktig del av våra medarbetares vardag vid hantering av vårdintervjuer och i bedömningen av medicinska situationer och tillstånd, säger Maria Khorsand, vd för SOS Alarm.

Människa + AI är bäst

Beslutstödet är till för att hjälpa personalen som svarar på nödsamtal. Ett liknande projekt har redan körts i Köpenhamn för danska motsvarigheten till 112, där man undersökte hur snabbt man kunde upptäcka hjärtstopp bland de som ringer genom att tolka ljudbilder, nyckelord och symptom.

106 600 samtal testades, och när personalen fick hjälp av AI bedömdes hjärtstopp med 84 procent korrekthet, medan de utan stödet svarade rätt 72 procent av gångerna.

Avgörande teknikskifte

AI-tekniken kommer bland annat att föreslå vilka delar av samtalet där symptom och sjuklighet nämns som tycks viktiga för operatören att ta fasta på. Förhoppningen är också att arbetet ska effektiviseras så att mer tid kan läggas på att hjälpa fler nödställda samt att nyttjandet av så kallade prehospitala resurser som ambulanser ska optimeras.

– Digitaliseringen driver den tekniska utvecklingen rasande snabbt framåt och SOS Alarm vill översätta den i praktisk trygghet för medborgarna. Det nya beslutsstödet markerar starten på ett avgörande teknikskifte som introducerar nästa generations alarmeringstjänst. Vi ser en allt snabbare anpassning mot en larmhantering där olika sensorer larmar när någonting händer. Bilar som larmar är ett exempel, ett annat är smarta klockor som varnar om du har fallit. 

Källa: SOS Alarm

Senaste nytt

Kinas snabba återhämtning

6 april 2020

Kinas industri har redan börjat återhämta sig efter coronaviruset. Ny data visar att bland annat mjukvaru- och tjänsteföretag gått framåt. Därför ska företag inte bara reagera på krisen utan redan nu studsa tillbaka och bygga om sina portföljer. Det framkommer av en undersökning från Boston Consulting Group. 

KTH mäter gulsot

6 april 2020

Forskare vid KTH har utvecklat en både billig och träffsäker gulsotsmätare, särskilt användbar för utvecklingsländer. Genom att hålla mätaren mot huden syns det nästan omgående om bebisar har gulsot.

Vaccinjakt på Karolinska

3 april 2020

Med hjälp av öppen forskningsdata arbetar Karolinska Institutet med att ta fram ett vaccin mot SARS-CoV-2, som ska fungera både mot nuvarande pandemi och kommande. Redan under mars skedde de första testerna.

KTH hackar dörrlås

3 april 2020

Flera uppkopplade lås har stora svagheter och går lätt att hacka. Det blev resultatet när KTH testade säkerheten hos olika leverantörer

Teams nu i Slack

2 april 2020

Slack närmar sig Teams och har lanserat en app som gör att användare kan ringa in till Temas. Intresset har hittills varit mycket stort.

MSB kräver rapporter

2 april 2020

Fortfarande är myndigheters rapportering av it-incidenter till MSB anmärkningsvärd låg. Generaldirektör Dan Eliasson uppmanar nu till en skärpning för att upprätthålla en godkänd nivå av information och cybersäkerhet.