Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Så kom ST in i matchen

På bara några år har fackförbundet ST vänt utvecklingen från digital ökenvandring till att vara en förebild för andra. Med visionen om it som tjänst följde också en bunt morötter i form av verktyg som Outlook och Onenote.

Text anne hammarskjöld Foto adobestock, privat 27 januari 2020 digit

morätter skurna och upplagt i ett mönster.jpg

– Det finns inget självändamål med en it-avdelning, vårt uppdrag är att underlätta medarbetarnas dagliga arbete. Därför försöker vi alltid presentera lösningar som tillför tydliga mervärden. Som att visa hur olika arbetsuppgifter kan skötas mer effektivt i våra befintliga system, utan krav på nya investeringar eller en tidskrävande utbildning, säger David Lundquist, it-chef på fackförbundet ST med 95 000 medlemmar inom statlig och kommunal förvaltning.

Bara pärmar på mötet

Nu är det fem år sedan David Lundquist rekryterades till en organisation vars it-miljö upplevdes som ålderdomlig och byråkratisk. En omfattande revision visade att det var hög tid för förändring och på flera sätt kom David Lundquist till ett dukat bord.

– På mitt första ledningsgruppsmöte på ST var jag den enda som använde bärbar dator, alla andra bar omkring på pärmar. Jag frågade efter det trådlösa nätverket och fick frågetecken till svar. Samtidigt var det mycket tydligt att organisationen efterfrågade en modern och flexibel it-miljö, och det stora behovet och intresset har gett oss bästa möjliga förutsättningar för den snabba utvecklingen till det agila arbetssätt som vi har idag.

Jag frågade efter det trådlösa nätverket och fick frågetecken till svar.

Outlook en hävstång

Med visionen it som tjänst har David Lundquist och hans medarbetare genomfört en rad genomgripande förändringar.

– Vi började med de lågt hängande frukterna och valde standardlösningar. Det första vi gjorde var att byta det befintliga, ålderdomliga e-postsystemet till Outlook som många i organisationen frågade efter. Outlook blev också en hävstång för andra lösningar och för Officepaketet som vi arbetar med idag.

David01_2.jpg

David Lundquist är it-chef på fackförbundet ST.

– Ett annat exempel på hur vi jobbat med morötter och inte med piska är införandet av Onenote som blev en del av vardagen för tre år sedan. Organisationen upptäckte snabbt fördelarna med att allt sparas automatiskt i molnet. Det öppnade dörren för molntjänster och molndiskar. Idag har vi slutat med papper och arbetsgrupper kan redigera i samma dokument direkt i molnet.

Ny medlemskommunikation

Idag jobbar ST helt molnbaserat med ett viktigt undantag.

– Vi har inte vårt medlemsregister i molnet. Nu jobbar vi hårt med en stor uppdatering av vårt CRM-system som innebär slutet för e-post till våra medlemmar, helt enligt riktlinjerna för GDPR. I stället ska medlemmarna få sms om att logga in på sin sida via webbplatsen när det kommer ny information.

Under året som kommer väntar nya möjligheter för ST:s medarbetare.

– Vi har precis öppnat burken för Teams som några medarbetare uttryckt intresse för. Under 2020 kommer vi att få in mer Teams i hela verksamheten.

Har du några råd till andra organisationer som behöver förändra sin it-miljö?

– Det viktigaste är att ha nära kontakt med verksamheten och försöka prioritera det som ger snabb effekt och tydligt påvisbar nytta. Utbildning är också en avgörande framgångsfaktor och vi jobbar bland annat med en egen utbildningsportal, i samarbete med en partner. Det har hänt mycket med vår it-miljö under de senaste åren och idag vill andra organisationer göra studiebesök för att lära mer om den och det är väldigt kul, säger David Lundquist.

 

Rekommenderad läsning

Ett Modernt Vardagsrum

Ny teknik hos Bostaden

23 nov 2020 digit

Först i Sverige med indraget internet till sina bostäder. Bostadsföretaget Bostaden i Umeå fortsätter sin resa att nyttja teknik som skapar nytta för boende och medarbetare. Nästa steg är bland annat en RPA-lösning, som ska ger mer tid till kvartersvärdar och till personalen som hanterar lägenhetshyror.

En Gifraffs Huvud Sticker Upp Bland Molnen

Nyheter i Azure

4 nov 2020 digit

Microsoft Azure växer och nu är det möjligt att via en utvecklad version av Arc, få tillgång till molntjänstens alla smarta och säkra funktioner, oavsett var de finns. Samtidigt förenklar Microsoft för de som vill bygga tjänster i containrar med Github eller lösningar i Appservices.

Utställning Medan Isen Smälter På Nordiska Museet

Ny teknik på Nordiska museet

26 okt 2020 digit

Kreativitet och engagemang har varit några av ledorden när Nordiska museet har ställt om de tekniska delarna av sin verksamhet de senaste åren, och inte minst under vårens pandemi. Nu finns alltifrån en förenklad, digital biljettförsäljning till teknik som gör att du kan testa kläder från förr. 

Hund Mittnät Iot
video

IoT med Mittnät

29 sep 2020 digit

Mittnät testar IoT-sensorer på hundlatriner, skolor och badplatser. Satsningen ska förbättra tillvaron för både unga och vuxna i de nio inblandade kommunerna. 

Stormigt Hav

MS moln i havet

15 sep 2020 digit

Microsoft har plockat sin cylinder med servrar som legat i havet under ett två år långt pilotprojekt. Syftet har varit att utnyttja vattnet som nedkylningsresurs och resultaten är positiva.

Två Tjejer Posear För En Selfie Mot Gul Bakgrund

Oracle + Tiktok

15 sep 2020 digit

Molntjänstbolaget Oracle blir Tiktoks teknikpartner för den amerikanska marknaden. Det är en uppgörelse som ser ut att ha mer politiska än affärsmässiga motiv.  

En Lövbeklädd Gavel På Lunds Universitetsbibliotek
video
Ett samarbete med Cisco

Akademiska Hus väljer Webex

31 aug 2020 digit

Med ambitiösa klimatmål finns det mycket att tjäna på mindre resande. Sedan Akademiska Hus införde Cisco Webex Teams på alla sina kontor har responsen bara varit positiv.

Uppsalahem Katt

MS hos Uppsalahem

11 maj 2020 digit

När Uppsalahem går in i Office 365-plattformen är prio att fokusera på behov och att involvera ledningen. Allt för att öka tryggheten och säkra att Microsoft-produkterna verkligen används.

maria och jesusbarnet på färgat glas i en kyrka.jpg
video

Digital kyrka i tiden

5 maj 2020 digit

Ökad efterfrågan på digitala gudstjänster och jourhavande präster är några effekter som Svenska kyrkan ser under rådande pandemi. När allt blir mer normalt hoppas samfundet på digitala lösningar för att boka dop och att alla 22 000 anställda ska ha tillgång till Office 365.