Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Enkelt att lura AI

3D-masker och bilder i telefonen har lurat ansiktsigenkänningssystemen på såväl en av världens största flygplatser som stora betaltjänster. Kanske finns det anledning att vara mer kritisk till användningen av biometri och AI när mycket står på spel.

Text anne hammarskjöld Foto adobestock 7 januari 2020 digit

kvinna-ai-960640.jpg

AI-företaget Knerons utvärdering av ansiktsigenkänning på offentliga platser visar att tekniken inte är så säker som många nog tror. I Asien använder betaltjänsterna AliPay och WeChat ansiktsigenkänning för kundernas betalningar i butiker. Genom att använda 3D-printade masker i hög kvalitet kunde Knerons medarbetare lura betalningssystemen och göra inköp.

AliPay och WeChat liknar de ansiktsigenkänningssystem som används på flygplatser där individens ansikte validerar identiteten, i stället för fingeravtryck eller en pin-kod. Teoretiskt är det alltså möjligt att använda någon annans ansikte och bankkonto för att shoppa.

49 miljoner resenärer

Knerons tester omfattar också viktiga transportnav som Schipol, Nederländernas största flygplats med 49 miljoner resenärer varje år. Här kunde Kneron-teamet lura sig in via snabb-incheckningen genom att bara visa ett foto på en telefonskärm.

Teamet uppger också att de på samma sätt kunde passera spärrarna på olika järnvägsstationer i Kina, där ansiktsigenkänning används både för att betala biljetterna och kliva ombord på tågen.

Sköldpadda blev gevär

Det finns fler granskningar av tillförlitligheten hos AI och ansiktsigenkänning. Bland annat har forskare vid MIT förvirrat Googles AI som misstog bilder av en sköldpadda för ett gevär. Det finns också försök som visar hur det med hjälp av AI går att kopiera en annan människas fingeravtryck.

Kneron genomförde experimenten för att lära sig om teknikens begränsningar och som ett led i utvecklingen av en egen ansiktsigenkänningsteknologi baserat på Edge AI.

Källa: Fortune

Senaste nytt

Rekordförsäljning

17 januari 2020

För första gången sedan 2011 gick den globala pc-marknaden upp under förra året. Marknaden växte med 2,7 procent under 2019  och under sista kvartalet var ökningen som störst med 4,8 procent.

AI mot grooming

17 januari 2020

Bara genom att höra olika röster tror vi oss uppfatta egenskaper hos personer, bland annat ålder. På Högskolan i Gävle forskar nu Sara Skoog Waller kring hur AI framöver kan hitta kännetecken på röstmanipulation. 

Färre kakor för Google

16 januari 2020

Google kommer att fasa ut kakor från tredje part i sin webbläsare Google Chrome. Beskedet kommer samtidigt som Irlands motsvarighet till Datainspektionen granskar Googles reklamverksamheter.

AI sparar 140 mdr

16 januari 2020

Ökad AI-användning kan stärka välfärden motsvarande ungefär 140 miljarder kronor årligen. Det framgår av en nyligen överlämnad delrapport från DIGG till regeringen.

IoT retails framtid

15 januari 2020

Hela 67 procent av alla kunder i detaljhandeln ser mobila tekniklösningar som det bästa sättet att ge en snabbare shoppingupplevelse. 76 procent vill även ha individanpassade upplevelser via mobilen. Det visar en ny rapport från IoT- och mobilitetsföretaget Soti. 

3D för bättre syn

15 januari 2020

De jobbiga ögonlapparnas tid är förbi. Amblyopi, det vill säga Lazy eye, kan nu behandlas med ett par 3D-glasögon och en platta.