Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Stenas hållbara data

Med 70 000 kunder har Stena Recycling ett gyllene läge att driva bolag mot hållbarare tillverkningsprocesser. Att skapa nytta av all den data som bolagen samlar in om sina kunders avfall kommer att vara en central del i arbetet. Det säger Mattias Hermansson, CDO Stena Metall.

Text Tim Leffler Foto Fredrik Kron 2 december 2019 digit

– Vi vill ju hjälpa våra kunder att driva sin hållbarhetsagenda. Stena Recycling arbetar med 70 000 kunder. De är förstås väldigt olika och vi har en dominant ställning i Sverige tack vare lång erfarenhet och massor av kunskap, säger Mattias Hermansson, CDO på Stena Metall.

– Därför kan hjälpa till vid flera tillfällen i produktionen. Vi kan hjälpa till innan produktion för att berätta för bolag hur de behöver designa sina produkter för att bli enkla att återvinna efter att de är färdiganvända. Vi kan också gå in i produktionen och tala om för våra kunder hur de kan arbeta utan att skapa onödigt avfall. Efter livscykeln är slut behöver så mycket som möjligt helst återvinnas för att skapa nya material, snarare än att det grävs ner eller eldas upp. Men vi brukar försöka att arbeta med att återvinna materialet i produkterna.

– Det vi gör nu är att satsa på att försöka skapa större nytta av datan vi samlar in från våra kunder om deras avfall. För att skapa effektiva digitala verktyg som hjälper dem att fatta beslut i sin vardag. Hur de ska sortera, designa produkter, och hur de kan informera sina kunder om vad de gör för nyttor i sin verksamhet som skapar en bättre hållbarhet i produkterna.

Hur långt har ni kommit?

– Vi är i början av digitaliserings- och transformationsresan. Precis som många andra i vår bransch ligger vi inte i framkant utan behöver arbeta mycket på att skapa de förmågor som kan vara med och driva digitaliseringen framåt. Framförallt när det gäller att skapa nya affärsmöjligheter och nya värden för våra kunder som vi inte har idag, och som vi inte har eller kan erbjuda någonting till idag. Dessa värden kommer troligen vara mer datadrivna där vi till exempel skapar ruttplanering efter data istället för att folk ringer in och frågar om vi kan komma.

Hur kommer ni dit?

– Vi kommer framåt genom att ständigt lyssna på våra kunders skiftande behov. Att vara snabba på att utveckla där de behoven finns och experimentera oss fram till bra lösningar istället för att sitta och klura för länge. Det vi gör nu är att vi har byggt upp den typ av förmåga internt. Där jobbar vi med att utforska nyttor våra kunder letar efter i sin verksamhet.

Hur hållbara kan man bli?

– Vi måste tro och har målet att det går att bli hundra procent hållbar. Det är det vi jobbar för. Sedan är det klart att alla inte är där och då måste de få hjälp där de står idag. Vi tror därför att tillgången till data och vår kunskap om skillnaden vad som kan återvinnas och vad som faktiskt blir återvunnit idag kan göra skillnad. Där är vi experter och kan hjälpa och guida våra kunder från en kanske lite lägre nivå idag, till att bli lite bättre, istället för att göra dem nervösa för var de borde vara i framtiden.

Läs även

AI för ökad återvinning

Rekommenderad läsning

landshövding linköping snip.JPG
video

Östergötland blir Sveriges grönaste län

12 okt 2017 ledarskap

Östergötlands landshövding Elisabeth Nilsson har satt ett högt mål – hennes län ska bli Sveriges mest hållbara och hållbarast i världen. För att komma dit väver länsstyrelsen in miljöfrågor i det mesta av sin verksamhet.

varbergWEBB.jpg
video

Bäst i väst för Varberg

18 okt 2017 ledarskap

För både politiker och tjänstemän är valet självklart. Varberg ska vara västkustens kreativa mittpunkt år 2025. Ett steg på vägen är självbetjäningstjänster och smarta digitala assistenter. 

spårvagnWEBB.jpg
video

AI gör Västtrafik personligt

20 okt 2017 digit

Mer riktad information som gäller just dig och en enkelhet för alla som inte är vana att resa kollektivt. Det är några av målen när Västtrafik digitaliserar. 

panda-vattenskador.jpg

Data mot vattenrisker

28 feb 2019 digit

WWF har lanserat en ny version av Vattenriskfiltret. Det är ett verktyg som med data guidar företag till åtgärder för att hantera sina vattenrisker.

färglad fåtölj.jpg
video

AJ:s digitala resa

21 aug 2019 digit

AJ Produkter säljer allt från konferensbord till tryckluftspistoler. Hjärtat i försäljningen är produktkatalogen men e-handeln blir en allt viktigare del av bolagets tillväxt i Sverige och Europa. Nästa steg för bolaget är att utveckla smarta tjänster inom logistik.

jordbruk-960640.jpg

Hållbart jordbruk med tech

10 jun 2019 digit

Rise har invigt en testbädd för digitaliserat jordbruk i Uppsala. Här ska man arbeta med utveckling och samarbeten kring teknik som kan leda till ett fossilfritt samt mer lönsamt och hållbart jordbruk. 

soptippshög med blå himmel och moln i bakgrunden.jpg
video

AI för ökad återvinning

26 sep 2019 digit

AI och smart design är nyckeln till en allt mer effektiv återanvändning av allt från motorer till farligt avfall. Stena Metall jobbar för att varje loop i den cirkulära ekonomin ska bidra till ökad hållbarhet.

lastbilar-volvo.jpg

Volvo lastar smart

15 nov 2019 digit

Volvo vill minska antalet transporter till Göteborgs innerstad. Målet är en minskning med 40 procent, vilket bland annat ska ske via digitala lösningar och omlastning i hubbar.

AdobeStock_171767199.jpeg
video

Smarta möten på myndigheter

18 nov 2019 digit

Idag är mer än 60 myndigheter anslutna till den gemensamma satsningen Resfria möten. Nu vill en av initiativtagarna i Sverige införa liknande klimatsmarta möten inom EU.