Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

Klarnas bedrägerimöte

eurisedlar som rullas ut jämte varandra.jpg

Betalningsleverantören Klarna samlar branschen för att diskutera åtgärder mot onlinebedrägerier. MSB, Finansinspektionen och Sveriges storbanker deltar i samtalen. 

– Det här är ett samhällsproblem som allvarligt drabbar individer och som föder kriminella gäng. Vi samlade branschen och flera myndigheter för att presentera en samling förslag på både omedelbara och långsiktiga åtgärder. Responsen i mötet var god, och vi kommer aktivt driva på branschen att tillsammans genomföra flera delar redan under våren, säger Mark Strande, säkerhetschef på Klarna.

Hela 28 procent av svenskarna uppger att de oroar sig för onlinebedrägerier. Det visar den senaste Nationella trygghetsundersökningen. Även Klarna rapporterar att antalet försök till bedrägerier har ökat och därför samlar bolaget branschen för att diskutera problemet.

Tre förslag

Klarna föreslår att om en konsument hör av sig till en enskild betalningsaktör om bedrägerimisstankar, ska det vara möjligt att denna information delas till andra betalningsaktörer. I dagsläget måste konsumenten höra av sig till varje enskild aktör för att få sitt personnummer flaggat.

Några av mötesdeltagarna

Klarna (arrangör)
Finansinspektionen
Handelsbanken
Nordea
Swedbank
SEB
Riksbanken
Polisen
Brottsförebyggande rådet, BRÅ 
Bankföreningen
Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, MSB

Bolaget föreslår också en kortsiktig lösning där misstankar om bedrägeri delas betalningsaktörer emellan, efter att polisen har fått ta del av samma information. På lång sikt föreslås att en central organisation upprättas där flera aktörer i samhället ingår och där sådan här information kan delas. Klarna erbjuder sig att starta en projektgrupp för detta ändamål.

– Samtliga förslag handlar om att skänka kunderna en större trygghet online. Vår bransch kan med en ökad samverkan och relativt enkla medel ge konsumenter ett ännu bättre skydd, och den insatsen är alla banker och betaltjänstaktörer skyldiga sina kunder, säger Mark Strande.

Källa: Klarna

9 december 2019 Reporter Tim Leffler säkerhet Foto adobestock

Senaste nytt

Automation ökar oron för jobben

12 maj 2021

Allt fler tror att automatisering och andra it-lösningar innebär att deras arbete kommer att försvinna. Ljuset i mörkret är att många är positiva till att vidareutbilda sig, vilket ställer krav på arbetsgivare. Det visar en ny undersökning från PwC.

IOS-spårning nekas av 96 procent

12 maj 2021

Hela 96 procent av amerikanerna och 88 procent globalt säger nej till appspårning, efter uppdateringen till IOS 14.5. De höga siffrorna kan ses som ett hårt slag mot bland annat Facebook. 

Windows 10 görs om

12 maj 2021

Microsoft tar nu ett omtag med Windows 10 och kommer med justeringar på sådant som inte har ändrats sedan Windows 95. Bland annat blir de gamla ikonerna på tjockskärmen ett minne blott.

Bitcoins betalar Banksy-verk

11 maj 2021

Bitcoins kommer kunna användas som betalmedel när Banksy-tavlan Love is in the air auktioneras ut av Sotheby’s. Auktionen planeras till den 12 maj och buden förväntas starta på drygt tre miljoner dollar.

Xiaomi tar Sverige med storm

10 maj 2021

Xiaomi mer än fyrdubblade mobilförsäljningen i Sverige under årets första kvartal, jämfört med samma period 2020. Nu är bolaget trea på den svenska mobilmarknaden och tvåa på den europeiska.

Google räddar jiddisch och sicilianska

10 maj 2021

Woolaroo är appen som ger dig översättning till tio språk som är på väg att försvinna. Du fotograferar ett objekt och får föremålet översatt, med hjälp av maskininlärning, till bland annat jiddisch, sicilianska och rapa nui.