Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Klarnas bedrägerimöte

Betalningsleverantören Klarna samlar branschen för att diskutera åtgärder mot onlinebedrägerier. MSB, Finansinspektionen och Sveriges storbanker deltar i samtalen. 

Text Tim Leffler Foto adobestock 9 december 2019 säkerhet

eurisedlar som rullas ut jämte varandra.jpg

– Det här är ett samhällsproblem som allvarligt drabbar individer och som föder kriminella gäng. Vi samlade branschen och flera myndigheter för att presentera en samling förslag på både omedelbara och långsiktiga åtgärder. Responsen i mötet var god, och vi kommer aktivt driva på branschen att tillsammans genomföra flera delar redan under våren, säger Mark Strande, säkerhetschef på Klarna.

Hela 28 procent av svenskarna uppger att de oroar sig för onlinebedrägerier. Det visar den senaste Nationella trygghetsundersökningen. Även Klarna rapporterar att antalet försök till bedrägerier har ökat och därför samlar bolaget branschen för att diskutera problemet.

Tre förslag

Klarna föreslår att om en konsument hör av sig till en enskild betalningsaktör om bedrägerimisstankar, ska det vara möjligt att denna information delas till andra betalningsaktörer. I dagsläget måste konsumenten höra av sig till varje enskild aktör för att få sitt personnummer flaggat.

Några av mötesdeltagarna

Klarna (arrangör)
Finansinspektionen
Handelsbanken
Nordea
Swedbank
SEB
Riksbanken
Polisen
Brottsförebyggande rådet, BRÅ 
Bankföreningen
Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, MSB

Bolaget föreslår också en kortsiktig lösning där misstankar om bedrägeri delas betalningsaktörer emellan, efter att polisen har fått ta del av samma information. På lång sikt föreslås att en central organisation upprättas där flera aktörer i samhället ingår och där sådan här information kan delas. Klarna erbjuder sig att starta en projektgrupp för detta ändamål.

– Samtliga förslag handlar om att skänka kunderna en större trygghet online. Vår bransch kan med en ökad samverkan och relativt enkla medel ge konsumenter ett ännu bättre skydd, och den insatsen är alla banker och betaltjänstaktörer skyldiga sina kunder, säger Mark Strande.

Källa: Klarna

Läs även

Cybersäkerhet utreds

Senaste nytt

Bluffmejl om corona

28 februari 2020

Bedragare och kriminella utnyttjar allmänhetens oro över coronaviruset. Flera olika typer av bluffmejl dyker nu upp alltmer frekvent, allt i syfte att skada och komma åt känslig information.

otemedel. 

Ransomware växer

28 februari 2020

Ransomwareattacker är fortsatt det vanligaste cyberhotet och attackerna sker i stor utsträckning mot vård, myndigheter och kommunal verksamhet. Samtidigt ökar nätfiske via Office 365 med 100 procent. Det visar en ny undersökning från Trend Micro.

Inga fler krockar

27 februari 2020

Forskare kan vara ett steg närmare att lösa problemet med hur stora flottor av självkörande bilar inte ska krocka med varandra eller orsaka trafikstockningar. Nyckeln är decentraliserade algoritmer.

Ny polisgranskning

26 februari 2020

Polisen har skickat ut felaktiga utdrag ur sitt belastningsregister. Nu ska Datainspektionen reda ut händelsen och se över vilka åtgärder som myndigheten tagit. 

AI hittar antibiotika

26 februari 2020

Under några dagar analyserade en AI hela 100 miljoner kemiska sammansättningar. Tack vare tekniken har forskare vid MIT nu hittat ett preparat som kan ta kål på 35 livsfarliga bakterier.

Gratis skydd på nätet

25 februari 2020

It-relaterade brott är den kategori i Sverige som ökar mest. Gratistjänsten skyddad.se ger tips och råd åt både företag och privatpersoner hur de kan skydda sig mot diverse it-bedrägerier.