Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Svensk CO2-fri gruva

I ett unikt projekt samarbetar Combitech med flera andra aktörer för att göra LKAB:s gruvbrytning helt koldioxidfri. Utmaningarna är gigantiska och 2024 ska lösningen vara på plats.   

Text elisabeth nore Foto fredrik kron, adobestock 27 november 2019 digit

– Det vi ska lösa för LKAB är att de ska kunna fortsätta bryta malm i Kiruna och Gällivare. Det ska vi göra med hjälp av digitalisering och att lyfta den teknik som finns hos varje enskilt bolag till en lösning som samverkar. Det är en jätteutmaning, säger Lars Ydreskog, vice vd, Combitech.

Hur gör ni för att malmbrytningen ska bli CO2-fri?

– Det finns många enskilda tekniker idag, till exempel batteridrift, elektromobilitet och det man kallar isolerad autonomi, till exempel ett elektrifierat fordon som arbetar ganska isolerat. Nu gäller det att få till lösningar som samverkar, inte bara ett fordon utan flera fordon. Vi jobbar otroligt mycket med att se till att vi får energi till gruvan i framtiden som inte bara är elektrisk utan också grön. Alla de här parametrarna vad gäller produktivitet och hållbarhet är med redan från första dagen.

Hur unikt är projektet?

– Det är helt unikt. Man börjar tala om digitala ekosystem och de kan finnas i en smart gruva, en smart hamn eller en smart stad. Utmaningen med att få till dem är att det sällan finns en kund som är beställare. I det här fallet finns en tydlig kund som har satt upp den här visionen. Ska man nå hållbarhetsmålen 2030 så behövs det fler projekt som det här.

Det är vad alla företag gör, man har sina isolerade lösningar som funkar i mindre sammanhang men nu måste vi få det att fungera i mycket, mycket större skala och på riktigt.

Hur ska batterierna utvecklas?

– Det finns batterier idag och det finns lösningar som funkar men inte i en miljö som den här. Det vill säga du ska lyfta tre miljoner ton malm per månad och du ska göra det 2 000 meter under jord. Hur säkerställer du att det finns batterier, eller ska det ens vara batterier? Ska det kanske vara bränsleceller eller ska det vara något annat? Det här vet vi inte ännu för de lösningar som finns idag fungerar inte i den stora skala som finns.

– Gör parallellen med en stad. Hur säkerställer du energin till en hel stad eller till E4:an? Alla sådana frågor måste vi ha upp och lösa nu. Det är vad alla företag gör, man har sina isolerade lösningar som funkar i mindre sammanhang men nu måste vi få det att fungera i mycket, mycket större skala och på riktigt.

Är ni klara till 2024?

– Absolut! Nu har vi haft ett år när vi mobiliserat kring hur vi behöver samarbeta och det är lite jobbigt. Alla kommer med sin traditionella it och tycker det är lite läskigt att öppna upp sina teknikplaner. Men tack vare det enorma stödet från ledningen på alla bolag så börjar det funka nu. Innovation i samverkan är lätt att säga men inte så lätt att göra, men vi kommer att lyckas.

Läs även

Grönare gruvor med AI

Rekommenderad läsning

tre gula batterier mot gul bakgrund.jpg
video

Grönare gruvor med AI

21 nov 2019 digit

Med AI och ny batteriteknik planerar Epiroc att fasa ut gruvindustrins dieseldrift av maskiner. Planen är att miljontals liter diesel om året ska ersättas med batterier. 

massor av skruvar och muttrar.jpg
video

ABB förlänger livet

24 okt 2019 digit

ABB vill ta rollen som föregångare inom produktion och design i den cirkulära ekonomin. I en klimatsmart industri krävs ett strakt samarbete mellan bolag och organisationer, för att de olika produkterna ska bli lättare att återvinna.

lite å rinner ut i havet med gräsmattor på varje sida.jpg
video

Vattenfall satsar på AI

2 jul 2019 digit

Statliga Vattenfall tar hjälp av AI för att hantera bolagets tradingverksamhet. Med hjälp av algoritmisk trading kommer stora mängder data att kunna analyseras och bli underlag för beslut, en verksamhet som idag sköts av traders. Det säger Magnus Hall, vd på Vattenfall. 

gruvdrift-960640.jpg

Skellefteås smarta gruva

25 sep 2019 digit

Björkdalsgruvan digitaliserar sin eldistribution. Det ska innebära en ökad säkerhet, sänkt risk för strömavbrott och en fördubblad effektkapacitet. 

soptippshög med blå himmel och moln i bakgrunden.jpg
video

AI för ökad återvinning

26 sep 2019 digit

AI och smart design är nyckeln till en allt mer effektiv återanvändning av allt från motorer till farligt avfall. Stena Metall jobbar för att varje loop i den cirkulära ekonomin ska bidra till ökad hållbarhet.

gammalt hus med grusplan och solen lyser igenom taket.jpg
video

Ett rikt Europa med AI

4 apr 2019 digit

Bättre beräkningsmodeller som tar hänsyn till klimatet och en industri som drivs av en god AI. Märtha Rehnberg, politisk ekonom och futurist, deltar i EU-arbetet som har pågått under ett år och som snart ska presenteras.

ASF 960640.jpg

Branschen tycker till om hållbarhet

13 jul 2017 digit

Under Atea Sustainability Focus Forum i Almedalen samlades personer verksamma inom hållbarhet och väldigt olika branscher. Voister tog tempen på några av dem, bland annat Svenska kyrkan och Uppsala kommun, och frågade vad de största utmaningarna inom hållbarhetssektorn är just nu. 

frukt-blockchain-960640.jpg

Från ax till limpa med blockkedja

5 jul 2018 digit

Blockkedjor inom livsmedelsindustrin öppnar helt nya möjligheter för konsumenterna att kräva seriös djurhållning och garanterad kvalitet hela vägen fram till kylskåpet. Nu behöver EU och andra aktörer se över möjligheterna att med både regler och ekonomiska incitament öka aktörernas intresse för transparens på kundernas villkor.

massor av bilar i en backspegel.jpg

I Kinas backspegel

16 jul 2018 digit

Sverige har bra förutsättningar att ställa om till en hållbar trafik med självkörande fordon. Men för att det ska bli verklighet måste de stora fordonstillverkarna börja ställa om på allvar, menar elbilsföretaget Einrides vd Robert Falck.