Resultat från granskning

Kriminalvården, Skatteverket och Åklagarmyndigheten är några av de sju brottsbekämpande myndigheter som granskats av Datainspektionen. Målet är att säkra att alla följer reglerna i brottsdatalagen.
– Resultatet är på det hela taget positivt. Samtidigt har det funnits vissa brister hos samtliga granskade myndigheter som lett till att vi förelagt eller rekommenderat myndigheterna att vidta åtgärder, säger Max Blidberg som är jurist på Datainspektionen.
Datainspektionen har granskat den förteckningen hos sju brottsbekämpande myndigheter: Polismyndigheten, Kriminalvården, Kustbevakningen, Ekobrottsmyndigheten, Åklagarmyndigheten, Skatteverket och Tullverket.
Syftet med registret
Enligt brottsdatalagen ska brottsbekämpande myndigheter ha en förteckning över de register och behandlingar av personuppgifter som omfattas av lagen. En sådan förteckning ska bland annat innehålla vilken den rättsliga grunden och syftet är för respektive register.
Bristerna som konstaterats består i att uppgifter som ska framgå i förteckningen antingen saknats eller angetts på ett otydligt sätt.
– En komplett och väl utformad förteckning är viktig för den brottsbekämpande myndighetens interna arbete med att säkerställa att man följer reglerna i brottsdatalagen.
Datainspektionen har som ett uppdrag att granska hur brottsbekämpande myndigheter följer brottsdatalagen.
Källa: Datainspektionen
Läs mer om ämnet: