Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

Forska om personuppgifter

hand håller i liten kundvagn framför guld bakgrund.jpg

Det behövs mer forskningsmedel om hur personuppgifter används på dagens digitala marknader. Det föreslår Datainspektionen, Konsumentverket och Konkurrensverket i ett gemensamt inspel till regeringen.

– Dagens konsument rör sig i stor utsträckning på digitala marknader. Det erbjuder en rad nya möjligheter, men också nya risker. Den digitala handeln skapar nya utmaningar inom konsumentskyddet, men också frågor som rör personlig integritet och en sund konkurrens, säger Konsumentverkets generaldirektör Cecilia Tisell.

Ökad användning

Inför den kommande forskningspolitiska propositionen vill Konsumentverket, Konkurrensverket och Datainspektionen ser mer av tvärvetenskaplig forskning kring datadrivna marknader och digitala plattformar och hur de använder personuppgifter. Myndigheterna har tillsammans lämnat över dessa förslag och synpunkter.

– I nuläget är en viktig drivkraft bakom den digitala ekonomins utveckling den ökade användningen av personuppgifter. Det finns också en uppenbar risk för missbruk och att uppgifter säljs vidare vilket innebär att konsumenter förlorar kontroll över sina persondata, säger Datainspektionens generaldirektör Lena Lindgren Schelin.

Mer forskning

Samtidigt vill man att ett forskningsråd ges i uppdrag att tillsammans med myndigheter utlysa forskningsmedel för den här typen av forskning.

– Digitala plattformar kan bidra till en ökad konkurrens och öka konsumenternas valmöjligheter. Samtidigt kan plattformarna utnyttja användarnas data på ett sätt som skapar inlåsningseffekter. Det behövs mer forskning om hur digitala plattformar fungerar och vilka effekter de får för konsumenterna och för nya aktörer som vill komma in på marknaderna, säger Konkurrensverkets generaldirektör Rikard Jermsten.

Källa: Datainspektionen

5 november 2019 Reporter Tim Leffler säkerhet Foto Adobestock

Senaste nytt