Butik ökar e-handel

smink-retail-960640.jpg

När en fysisk butik öppnar så ökar e-handeln i butikens närområde med 40 procent. Det visar en ny undersökning. 

– Att försäljningen i e-handeln uppvisar en otvetydig ökning i det geografiska närområdet när en fysisk butik öppnar på en ny ort, visar hur betydelsefull omnikanalupplevelsen är, säger Kristian Erlén på Viskan.

Undersökningen omfattar återförsäljare inom mode och visar även att e-handeln lockar besökare och ökar försäljning i den fysiska butiken. 

Kunder hos aktörer med både fysisk butik och e-handel gör betydligt fler ordrar, medan aktörer som bara bedriver e-handel har svårare att få återkommande kunder.

Mer än 50 procent av konsumenterna väljer att hämta ut sitt paket i butik, när den valmöjligheten finns, och i samband med det väljer 25 procent att handla något ytterligare butiken.

– Riktningen är tydlig, konsumenter värdesätter omnikanalsupplevelser allt mer, vilket återspeglas i vår undersökning där omnikanalaktörer på flera punkter uppvisar starkt positiva trender, säger Kristian Erlén.

Källa: Viskan

21 november 2019Uppdaterad 2 oktober 2023Reporter Fredrik AdolfssondigitFoto Adobestock

Voisters nyhetsbrev

Allt om digitalisering, branschens insikter och smartare teknik.

SENASTE NYTT

Stäng