Trångt i 3D-klassen

ett litet grönt kvarter i 3d.jpg

Intresset för teknikprogrammet med 3D-fokus, på Westerlundska gymnasiet i Enköping, är mycket stort och nu startar en tredje klass. Utbildningen har funnits i närmare 20 år och drivs av läraren och eldsjälen Andrzej Andy Marcinkowski.

– Redan 2002 startade vi en särskild kurs på vårt teknikprogram med fokus på 3D. Jag hade just börjat som lärare på skolan och hade erfarenhet inom mjukvarudesignsindustrin och 3D, säger Andrzej Andy Marcinkowski, lärare på teknikprogrammet på Westerlundska Gymnasiet i Enköping.

Näringsliv avgörande

I början hette kursen 3D-visualisering men går numera under namnet Digitalt skapande och är en av skolans populäraste kurser. Enligt Andrzej Andy Marcinkowski var det viktigt att redan från början använda verktyg som används i industrin med målet att göra utbildningen så relevant för arbetsmarknaden som möjligt.

Vi försöker överhuvudtaget göra utbildningen så attraktiv som möjligt.

– Vi använder program från den största mjukvarutillverkaren av CAD-verktyg i världen och vi vill att de lärare vi rekryterar har erfarenhet från näringslivet eftersom de då har värdefull kompetens och kan förbereda eleverna för den verklighet som väntar dem, säger Andrzej Andy Marcinkowski.

I utformningen av utbildningen har samarbeten med det lokala näringslivet och bland annat Uppsala Universitet varit avgörande, där man bland annat haft ett projekt med att rita upp vikingatiden i 3D.

– Vi försöker överhuvudtaget göra utbildningen så attraktiv som möjligt, oavsett elevens bakgrund. Vi öppnar nu upp för en tredje klass, eftersom vi har sådant högt söktryck.

Skolan satsar, utöver sina utbildningar i 3D, även på VR och AR, design och produktutveckling, information och medieteknik samt teknikvetenskap.

Många företag efterfrågar medarbetare inom de här kompetenserna men skolan rekommenderar eleverna söker sig till en högskoleutbildning efter studenten.

– Man kan vara anställningsbar på mindre byråer, men det finns en brist på ingenjörer i samhället och vi ser gärna att våra elever söker sig till sådana utbildningar.

Högpresterande elever

Westerlundska Gymnasiet ingår i ett forskningsprojekt med Uppsala universitet och för att undersöka hur kurser på utbildningarna kan anpassas bättre till högpresterande elever. Bland annat skapar man videoutbildningar för att fördjupa sin kunskap.

– Vi introducerar också mer avancerat kursmaterial för de som är begåvade och känner sig manade att fortsätta att utvecklas och diskuterar även med varje elev om upplägget för just honom eller henne.

Det var just två högpresterande elever som fick i uppdrag av ingenjörs- och designföretaget ÅF att 3D-visualisera den svenska FN-anläggningen i Mali. Resultatet uppskattades mycket av ÅF och Försvarsmakten planerar nu att göra liknande 3D-visualiseringar för andra baser.

– De skulle kunna få arbete på ÅF, men syftet med uppdraget var att vi ville visa hur det är att arbeta med ett sådant uppdrag. För egen del är det fantastiskt att få arbete med duktiga och kreativa elever, som jag som lärare kan utvecklas tillsammans med, säger Andrzej Andy Marcinkowski.

17 oktober 2019Uppdaterad 2 oktober 2023Reporter Tim Lefflerit i skolanFoto Adobestock

Voisters nyhetsbrev

Allt om digitalisering, branschens insikter och smartare teknik.

Rekommenderad läsning

Stäng