Sveriges digitala mognad

toppen av en midsommarstång mot blå himmel.jpg (1)
Sverige är långt ifrån bäst på digitalisering. Bäst klarar sig branschen handel samt större bolag i Stockholmsområdet. Det visar en undersökning från Tillväxtanalys. 

Det är myndigheten för tillväxtpolitiska utvärderingar och analyser, Tillväxtanalys, som sammanställt rapporten Sveriges digitala mognad 2018 om hur Sveriges näringsliv och hur Sverige som land står sig relativt andra företag och länder.

Bra handel

En av slutsatserna är att företag inom IKT, energi och återvinning samt inom handel är mer digitalt mogna jämfört med exempelvis företag inom byggindustrin och hotell och restaurang.

Resultaten visar också att större företag ofta är mer digitalt mogna och att företag verksamma i Stockholmsregionen ofta har kommit längre, jämfört med företag i andra regioner.

Digital mognad

Digital mognad är för det första en process som omfattar hela organisationen och gradvis utvecklas över tid. Även om olika företag befinner sig på olika mognadsnivåer finns det alltid rum för utveckling. För det andra mognar inte företagen automatiskt utan behöver lära sig hur de ska reagera när nya digitala teknologier förändrar företagandet och hela marknader.

Slår snittet

I jämförelse med andra OECD-länder är Sveriges IKT-sektor under snittet, medan tillverkningsindustrin och retail ligger något över. På det stora hela slår Sverige snittet, men Sverige är varken bäst i världen eller i inom EU.

Fördelen för de mer digitaliserade företagen är att de i genomsnitt får en bättre förutsättning till ökad lönsamhet och produktivitet.

Källa: Tillväxtanalys

16 september 2019Uppdaterad 2 oktober 2023Reporter Tim LefflerdigitFoto Adobestock

Voisters nyhetsbrev

SENASTE NYTT