Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

Så blir Sweco digitalt

Digital office ska ge Sweco en rejäl skjuts i bolagets digitalseringsarbete. Om projektet faller väl ut för de nästan 15 000 anställda kan Daniel Sandbergs roll som digitaliseringschef till och med bli överflödig.

– Digitalisering förändrar organisationer, företag och samhällen, och vi känner att vi behöver koppla ett grepp om den förändringen och leda våra organisationer genom den för att fortsätta vara relevanta för våra kunder och medarbetare, säger Daniel Sandberg, digitaliseringschef på Sweco.

Hur tar ni er an förändringen som sker?

– Vi arbetar med lite olika saker, men det är ett ganska nytt arbetssätt så vi fokuserar på att sätta ramarna runt frågan just nu. Men mycket handlar om att skapa en medvetenhet i vår organisation för vad de digitala teknologierna kan hjälpa oss med och hur de kan förbättra vår leverans och skapa ännu mer kundvärden. Det är jätteviktigt att för oss att få våra medarbetare att förstå vad det finns för potential. Sedan vill vi arbeta med att skapa mer nyfikenhet och kreativitet runt digitalisering. Vi tror att när kunskapen kommer längst ut till våra medarbetare och våra duktiga ingenjörer och arkitekter så kan de lättare applicera de nya möjligheterna i sina uppdrag. Det är först då det börja hända grejor och vi blir innovativa och kan skapa ännu mer kundvärde.

Ni kallar det digital office. Hur skiljer det sig från it-avdelningen?

– Till att börja med tror jag att det är viktigt att säga att de går ganska mycket hand i hand. Den traditionella it-leveransen är avgörande och jätteviktig för att detta ska vara möjligt och det är vår hygienfaktor kan man nästan säga. Vi tittar på processerna vi har i vår verksamhet och hur de kan effektiviseras med hjälp av ny teknologi. Men ibland handlar det bara om att titta på processerna för att förstå dem bättre. Den största delen handlar vidare om förflyttning av våra medarbetare. Att de ska bygga upp nya kompetenser och få dem att förstå vad det här handlar om.

Är det ni eller kunderna som tryckt på förändringen?

– Både och skulle jag säga. Vi förstår att kunderna har höga förväntningar på våra leveranser och vår förmåga att använda ny teknologi i våra uppdrag. Men det kommer också från våra medarbetare som förväntar sig att en arbetsgivare ska ha den här typen av förmågor och möjligheten att använda moderna verktyg och att man får möjlighet att arbeta på lite nya sätt. Det är både ett utifrån- och ett inifrånperspektiv.

Var hoppas du att ni är om ett par år?

– Det är en intressant fråga, för frågan är om den här typen av roll som jag har behövs om två-tre år. Jag tror att det är för tidigt att säga än och vi får se vad det här tar vägen. Uppdraget i sig handlar ju om att hjälpa till med att förflytta organisationen, men med tanke på att det kommer nya teknologier och nya lösningar hela tiden finns det ju en risk eller en möjlighet, beroende på hur man ser det, att den här typen av roll behövs även bortom femårsstrecket. Men det beror lite på hur snabbt vi arbetar och vad som händer i framtiden.

10 september 2019 Reporter Tim Leffler digit Foto Fredrik Kron

Rekommenderad läsning

Mysig Gata I Lund

Drönare scannar Lund

4 sep 2020 digit

Lunds kommunala fastighetsbolag anlitar drönare i jakten på att få koll på fastigheternas status. Datan ska användas i samband med kommande renoveringar. 

fyra byggpersoner står och kollar på den ritning i ett stort betongrum.jpg

Ny guide för bygg

2 mar 2020 digit

För att både bli mer lönsamma och hållbara kan byggbranschen vinna mycket på att våga testa nya digitala tekniker. Nu finns det en gratis guide som visar hur det går till.

hand håller i papperflygplan.jpg

Inga fler kvitton

6 feb 2020 digit

Enklare hantering av kvitton blev resultatet när Ekonomibyrån valde ett digitalt redovisningsverktyg. Dessutom får kunderna bättre koll på sina kostnader och under 2019 korades Ekonomibyrån till bästa redovisningsbyrå.

tre unga munkpojkar i tibet går med varsitt paraply i tempel.jpg

Västerås visar vägen

30 jan 2020 digit

För att öka teknikintresset startade Västerås Expectrum där etablerade och nya bolag samarbetar med elever. Upplägget har väckt intresse, både från andra kommuner men hubben har även haft mer långväga besök. 

scb-it-branschen.jpg

Mindre it till företag

3 okt 2019 digit

Efter att ha ökat med 90 procent sedan 2009 sjönk företagens kostnader för it med 5,5 procent under 2018. I stället ökade utgifterna för leasing och köp av it-tjänster inom koncernen. Det visar nya siffror från SCB, Statistiska Centralbyrån.

burspråk på en byggnadsfasad.jpg

4.0 bygger bättre

23 sep 2019 digit

Digitala verktyg och bättre projektplanering kan minska byggkostnaderna med 50 procent. Det visar delresultat från projektet Bygg 4.0 där bland annat Sveriges Allmännytta deltar för att förbättra produktiviteten i byggbranschen.

toppen av en midsommarstång mot blå himmel.jpg

Sveriges digitala mognad

16 sep 2019 digit

Sverige är långt ifrån bäst på digitalisering. Bäst klarar sig branschen handel samt större bolag i Stockholmsområdet. Det visar en undersökning från Tillväxtanalys. 

boliden-gruva.jpg
video

Säker automation hos Boliden

20 aug 2019 digit

Boliden satsar på automation och nya digitala verktyg för en säkrare och mer produktiv drift, bland annat med hjälp av digitala produktionsrapporter. 

någon håller i två nycklar framför en dörr.jpg
video

Så blir Helsingborgshem smart

12 aug 2019 digit

Internetuppkopplingen i hyresfastigheter måste bli lika självklart för fastighetsförvaltare som kylen i köket eller duschen i badrummet. Först då kan alla leverantörer som står beredda att bygga det smarta hemmet komma igång på allvar. Det menar Helsingborgshems it-chef Richard Mauritsson.