Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Internetvalet 2018

Mer än hälften av svenskarna tror att de utsatts för politisk påverkan på internet och unga personer är oroliga för att deras integritet missbrukas. Det visar en undersökning om olika aktörers påverkan på den politiska opinionen inför valet förra året.

Text anne hammarskjöld Foto adobestock 10 september 2019 digit

riksdagshuset framifrån.jpg

– Undersökningen som vi genomfört visar att majoriteten av svenskarna anser att man utsätts för politisk påverkan och desinformation, men att man själv har relativt goda kunskaper att bedöma informationen man får, i synnerhet om den kommer från traditionella mediekanaler. En klar majoritet har också i slutändan haft ett stort förtroende för valresultatet, säger Håkan Cavenius, projektledare och forskare på Rise.

Dubblering för internet

Enligt statistik från Inter­netstiftelsen använde 71 procent av svenskarna internet för att ta del av politisk in­formation inför riksdagsvalet 2018. Det kan jämföras med valet 2014 då mindre än hälften använde internet för detta ändamål.

Den grupp som i störst utsträckning anser att de påverkas i valfrågor och att deras integritet missbrukas är de som använder sociala medier ofta, i synnerhet yngre personer. De anser också att deras in­tegritet missbrukas mer än vad äldre personer gör, något som sannolikt har att göra med att de exponeras mer för internet men också att de ofta har en större kunskap om digitala tjänster.

Ingen utländsk påverkan

Inför riksdagsvalet 2018 uttryck­tes farhågor att utländska aktörer och nättroll skulle försöka påverka den svenska val­rörelsen, som varit fallet internationellt. Undersökningen visar att 37 procent av svenskarna oroar sig för att utländska aktörer ska påverka svenska val och att över hälften menar att deras interaktion på internet påverkar deras politiska uppfattningar.

Samtidigt visar undersökningen att svensken anser att enskilda individer och utländska regeringar och organisationer inte påverkar opinionen, medan politiska partier och massmedier anses ha en större påverkan.

Undersökningen är gjord inom ramen för Vinnova-projektet Sjyst data! där svenskarnas attityder till spridning av desinformation, integritetsmissbruk och olika aktörers påverkan på den politiska opinionen undersöktes inför valet 2018.

Källa: Rise

Senaste nytt

Branschkod för AI

20 november 2019

IT- och Telekomföretagen har tillsammans med åtta företag lämnat över en branschkod för ansvarsfull AI till näringsminister Ibrahim Baylan. Koden har tre principer, ett mänskligt och hållbart samhälle, förståelse och inkludering samt förtroende. 

Hyllad internetdoldis

20 november 2019

Internetstiftelsens säkerhetschef Anne-Marie Eklund Löwinder är Årets trygghetsambassadör. Som en av Sveriges ledande it-experter ingår hon i regeringens Digitaliseringsråd och är en av sju nyckelbärare till internet.

Smart i hamn

19 november 2019

Nordens största hamn sjuder av aktivitet. Med det egenutvecklade Permesso får Göteborgs hamns energihamn bättre koll på pågående underhållsarbeten och kan snabbt utfärda nödvändiga arbetstillstånd.

AI hjälper unga

19 november 2019

En intuitiv chattbot ska erbjuda unga samtalsstöd dygnet runt. Med Chatpal hoppas forskare på Luleå tekniska högskola hitta ett flexibelt alternativ för unga som befinner sig i riskzonen för psykisk ohälsa. Upplevelsen ska bli ett tryggt samtal som hemma vid köksbordet.

Bestulen via mobilen

18 november 2019

Secure World sparar betalningsuppgifter till nästan varannan smartphone i världen. Nu har Check Point hackat programmet och fann ett antal sårbarheter hos olika leverantörer. 

Kritik mot klassrobot

18 november 2019

När nyhetens behag bleknar har elever med erfarenhet av humanoida robotar i klassrummet en hel del invändningar. Många är tveksamma till om robotar ska undervisa yngre elever och framhåller risken att roboten kan störa i klassrummet. Det visar ny forskning från Göteborgs universitet.