Happy på HP
På HP ska alla kunna utvecklas, vara sig själva och bli väl behandlade. Det är ett tänk som verkar fungera. Medan många anställda inom it-branschen byter jobb ofta, stannar anställda på HP i genomsnitt i tio år.
– På HP ska alla kunna vara sig själva, oavsett om man är exempelvis sportfanatiker, trebarnspappa eller har en funktionsvariation. Företaget sätter ramarna och riktningen att röra sig i men vägen man tar dit, relationerna man skapar på vägen och hur mycket man lär sig är helt upp till en själv, säger Angelica Malmstedt, HR-chef för HP Inc Sverige.
HP har funnits i över 80 år och har nu cirka 50 000 anställda. Vid grundandet lade man stor vikt vid att bolaget ska vara värdedrivet. Det är något man försökt behålla ända in i 2010-talet, fastän företaget har vuxit sig så pass stort.
Kompetens under utveckling
Rent praktiskt arbetar HP med growth mindset, som är en tydlig del av värderingsgrunden. Det innebär att man tror att färdigheter och kompetens hela tiden är i utveckling och att man genom utbildning, ansträngning, utforskande och övning alltid kan få människor att växa.
Det ska i sig inte bara hjälpa till att driva innovation, utan även öka medarbetarnas engagemang och nöjdhet. Growth mindset ska genomsyra allt arbete och alla chefer ska leda med det perspektivet. Företaget har även utbildningar i just detta för att se till att varje individ får ta del av kulturen.
– Att få personer att växa kan också handla om hur vi behandlar varandra. Därför utbildar vi även medarbetare i kognitiv bias, det faktum att man är mer benägen att tro på saker som bekräftar ens världsbild. Alla har förutfattade meningar, men känner man till dem så kan man fatta bättre och mer välgrundade beslut med färre fördomar. I rekryteringssammanhang är detta extra viktigt eftersom vi vet att diversifierade arbetsgrupper generellt ger bättre resultat.
Hur tycker du att värderingsarbetet efterlevs?
– Det pratas ofta om att stora företag har många silos och därmed blir till svårrörliga elefanter. Men när jag började på HP för något år sedan blev jag positivt överraskad. Vi har förmågan att ställa om och lära oss nytt samtidigt som vi har förtroende för våra medarbetare och är i ett klimat där det är okej att göra fel, vilket gör att anställda vågar ta sig an nya utmaningar.
Medarbetare ska bli bättre på att prioritera och göra det som är viktigast för dem själva, det som enbart är viktigt för någon annan kan prioriteras bort.
– Samtidigt har vi lyckats behålla känslan av att vara en familj. Vi har högt i tak, ingen begränsande klädkod och våra initiativ efterlevs. Om man vill prata karriärutveckling behöver man inte vara rädd för att ens chef blir sur, utan vi stöttar varandra och hjälper personer att hitta nya roller. Personer som uppskattar vårt arbetssätt och kultur blir kvar, det vet vi eftersom vi har en snittanställningstid på tio år.
Vad är på gång härnäst?
– I år arbetar vi med hållbar produktivitet, som går hand i hand med både growth mindset och kognitiv bias. Här fokuserar vi mycket på att ta ansvar för våra medarbetare och att se hela individen. Våra anställda är mammor, partners, fotbollsspelare, seglare och så vidare. Man kommer in som hela sig själv, och det är en utmaning att hinna med allt mitt i livet, samtidigt som den arbetsrelaterade stressen ökar. Därför försöker vi få upp ögonen för vissa beteenden som kan vara bra att justera på och dra ner på aktiviteter som triggar stressystemen.
– Medarbetare ska bli bättre på att prioritera och göra det som är viktigast för dem själva, det som enbart är viktigt för någon annan kan prioriteras bort. Våra anställda ska må bra och trivas på jobbet, det bestämdes för 80 år sedan och är fortfarande det allra viktigaste för oss på HP.
Läs mer om ämnet: