Autoskydd mot skadlig kod
Hela 80 procent av all skadlig kod hittar sig in genom ouppdaterade program. Med patchhantering och Software Updater så uppdateras dina enheter automatiskt. Klient- och serverskydd som tjänst har inga långa avtalstider och du betalar bara för det du använder.
– Vi ser en tydlig trend mot tjänstefiering, även inom säkerhet. Programmen vi använder måste fungera och finnas. Det bästa för företag och organisationer är att de kan fokusera på sin verksamhet och låta en partner ta hand om delar av säkerhetsarbetet. Dessutom är det svårt att ha relevant kompetens internt inom säkerhet och därför passar den här tjänsten så bra, säger Fredrik Sjöberg, Sverigechef på F-Secure.
F-Secure och Atea erbjuder Klient- och serverskydd som tjänst. Den bygger på produkten Protection Service for Business från den finska leverantören. I tjänsten ingår inte bara skydd mot skadlig kod utan även patch management för att minimera risken för virusangrepp genom ouppdaterad mjukvara.
Enkelt och automatiskt
Software Updater innebär att man hela tiden kontrollerar och ser till att man har den senaste versionen av de program som är installerade, vilket är en unik fördel. Idag uppskattas att hela 80 procent av all skadlig kod tar sig in genom program som inte är uppdaterade.
– Det här är ett eftersatt område hos många av våra kunder men aktiverar du Software Updater och patchhantering så uppdateras dina klienter automatiskt. Tillsammans med klientskydd löser det en stor del av säkerhetsarbetet.
– För kunden är det väldigt enkelt. Traditionellt har uppdateringar krävt både tid och underhåll men nu sköts allt automatiskt. Tidigare försökte man i första hand skydda sig mot känd skadlig kod och det skedde reaktivt. Med den här lösningen sker sökningen efter okänd skadlig kod proaktivt. Det gör man genom att analysera hur kod beter sig och vad den försöker göra.
Få falsklarm
– Vi har en hög skyddsnivå, samtidigt som vi sällan varnar för skadlig kod i onödan. Att skicka för många falsklarm kan vara förödande. Men när det väl har skett en incident så skickar tjänsten ut ett larm, säger Fredrik Sjöberg.
Abonnemanget av lösningen är flexibelt och kunden betalar bara för nyttjandegraden av tjänsten.
– Tjänsten passar därför de flesta företag. Kunden kan få full access till manageringsportalen eller så låter man oss hantera det helt, säger Niclas Wedlund, säkerhetsspecialist på Atea.
Läs mer om ämnet: