Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Botten som chattar skatt

Skatteverkets chattbot Skatti svarade på 80 procent av frågor om deklarationer. Nu tittar myndigheten på hur samma chattbot kan användas i skattehantering vid bostadsförsäljning.

Text Tim Leffler Foto Fredrik Kron, Mostphotos 6 augusti 2019 digit

– Vi har en digital medarbetare som vi kallar för Skatti. Den har nu i början till uppgift att svara på fundamentala frågor kring inkomstdeklaration och folkbokföring. Den har varit väldigt populär nu under deklarationsperioden som precis har varit. I april hade den 162 000 anrop där den i 80 procent av fallen förstod frågan och kunde ge ett svar, vilket ju är fantastiskt. Nu håller man på att gå vidare och träna den här i frågor runt bostadsförsäljning och skattehanteringen där, säger Robert Lindberg, Uppdragsledare för Dator som funktion på Skatteverket.

Det måste ha varit tidsbesparande?

– Absolut. Skatteupplysningen är ju en traditionell helpdesk där vi svarar i telefon, och där är det ju långa köer under deklarationstiderna så det här underlättar absolut.

Det är en del av en satsning som 24, inte sant?

– Ja, Skatteverket ska ju bli en så kallad tjugofyratimmarsmyndighet. Det är ett regeringskrav som gäller många myndigheter och som handlar om att ta fram så mycket elektroniska tjänster som möjligt och att de ska vara tillgängliga dygnet runt. Det kanske till synes kan verka vara något som inte behövs, men vi har många svenskar som inte finns i Sverige, utan i USA eller Asien i andra tidszoner och som har behov av att komma åt våra system. 

Har chattbotten inspirerat andra myndigheter?

– Ja, jag har fått återkoppling av kollegor som arbetar inom andra offentliga verksamheter som har blivit imponerade av hur Skatti fungerar när de har pratat med den privat, och som vill veta mer hur vi har arbetat.

På sikt finns det kanske många möjligheter för Skatti att arbeta med annat?

– Absolut är det så. Idag kan den exempelvis inte svara på personliga frågor och det går inte att ställa frågor om mig själv och min deklaration men vem vet vad som händer framöver.

Rekommenderad läsning

Rött Skynke Som Öppnas Med Två Händer På Varje Sida

Framtidens skatt med öppna API:er

11 jan 2021 digit

Framöver kan företagens omfattande arbete med redovisning och deklaration vara ett minne blott. Nu arbetar Skatteverket, tillsammans med banker och utvecklare, för en automatiserad deklaration.

En Emoji Med Solbrillor Och Coronamask
video

VGR:s snabba chattbot

28 maj 2020 digit

På extremt kort tid lanserade VGR en chattbot med frågor och svar om covid-19. Snabbheten kommer från en tydlig digitaliseringsstrategi och bra samarbeten och molntjänster. Nu är siktet inställt på att ta fram digitala lösningar för individbaserad vård. 

två robotar skakar hand.jpg

Två sidor av samma bot

19 mar 2020 digit

Kombinationen bra service och hög integritet är emellanåt svår att uppnå med digitala assistenter. Därför är det viktigt att själv kunna välja vilken information du vill dela med dig av. Det menar Sören Berglund, it-chef, Umeå universitet.

ingång över träbro till centrala kalmar.jpg

Sveriges bästa vatten

9 jan 2020 digit

Sveriges vatten- och avloppsnät behöver en rejäl upprustning och digitalisering och ny teknik är avgörande för att effektivisera verksamheten. Det menar Thomas Bergfeldt, vd Kalmar Vatten.

auktionsklubba i luften mot turkos bakgrund.jpg

Bitcoin på auktion

11 okt 2019 digit

I veckan genomför Kronofogden en auktion på bitcoins. Den här gången är det kryptovaluta till ett värde av motsvarande 370 000 svenska kronor och även den här gången är intresset stort.   

tax-skatteverket.jpg
video

Snabb skatt med Openshift

9 okt 2019 digit

Med Skatteverkets Openshift-plattform jobbar it rekordsnabbt med utveckling. Funktionen skatteberäkning blev en succé och nu väntar nya team på att starta. Dessutom har det nya arbetssättet inneburit att Skatteverket är en het arbetsplats för jobbsökare.

nallebjörn mot rosa bakgrund.jpg

Stressa ned med AI

16 sep 2019 digit

I takt med att digitala kamrater blir allt vanligare växer behovet av forskning hur bottar kan hantera stressade människor. Därför startar Umeå universitet nu ett projekt om social AI.

tjej knyter rosa löpardojor.jpg

Så tränas en bot

12 sep 2019 digit

Tiden är mogen för att låta en digital AI-kollega sköta både interna och externa rutinfrågor. Men för det krävs en ansvarsfull implementering, transparens och tålamod att testa och testa och testa.

byggarbetare står och mäter nått på en byggarbetsplats.jpg
video

Så blir Sweco digitalt

10 sep 2019 digit

Digital office ska ge Sweco en rejäl skjuts i bolagets digitalseringsarbete. Om projektet faller väl ut för de nästan 15 000 anställda kan Daniel Sandbergs roll som digitaliseringschef till och med bli överflödig.