Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Botten som chattar skatt

Skatteverkets chattbot Skatti svarade på 80 procent av frågor om deklarationer. Nu tittar myndigheten på hur samma chattbot kan användas i skattehantering vid bostadsförsäljning.

Text Tim Leffler Foto Fredrik Kron, Mostphotos 6 augusti 2019 digit

– Vi har en digital medarbetare som vi kallar för Skatti. Den har nu i början till uppgift att svara på fundamentala frågor kring inkomstdeklaration och folkbokföring. Den har varit väldigt populär nu under deklarationsperioden som precis har varit. I april hade den 162 000 anrop där den i 80 procent av fallen förstod frågan och kunde ge ett svar, vilket ju är fantastiskt. Nu håller man på att gå vidare och träna den här i frågor runt bostadsförsäljning och skattehanteringen där, säger Robert Lindberg, Uppdragsledare för Dator som funktion på Skatteverket.

Det måste ha varit tidsbesparande?

– Absolut. Skatteupplysningen är ju en traditionell helpdesk där vi svarar i telefon, och där är det ju långa köer under deklarationstiderna så det här underlättar absolut.

Det är en del av en satsning som 24, inte sant?

– Ja, Skatteverket ska ju bli en så kallad tjugofyratimmarsmyndighet. Det är ett regeringskrav som gäller många myndigheter och som handlar om att ta fram så mycket elektroniska tjänster som möjligt och att de ska vara tillgängliga dygnet runt. Det kanske till synes kan verka vara något som inte behövs, men vi har många svenskar som inte finns i Sverige, utan i USA eller Asien i andra tidszoner och som har behov av att komma åt våra system. 

Har chattbotten inspirerat andra myndigheter?

– Ja, jag har fått återkoppling av kollegor som arbetar inom andra offentliga verksamheter som har blivit imponerade av hur Skatti fungerar när de har pratat med den privat, och som vill veta mer hur vi har arbetat.

På sikt finns det kanske många möjligheter för Skatti att arbeta med annat?

– Absolut är det så. Idag kan den exempelvis inte svara på personliga frågor och det går inte att ställa frågor om mig själv och min deklaration men vem vet vad som händer framöver.

Rekommenderad läsning

smart-mirror-960640.jpg

Google, hur ser jag ut?

9 jan 2019 digit

Det har väl knappast undgått någon att digitala röstassistenter blir allt vanligare och nu har de även tagit sig in i badrummet. Capstone Connected Home lanserar Google-kompatibla Smart Mirror.

fin-rod-verktygslada.jpg

Västerbotten väljer AI

9 maj 2019 digit

För att öka kunskaperna hos regionala aktörer om AI och machine learning driver Region Västerbotten projektet Dhis, Data i det hållbara samhället. Förutom att erbjuda praktisk erfarenhet blir detta också grunden för att över tid kunna beställa AI-baserade lösningar till företag och komuner.

janne-andersson2.jpg
video

En kickstart av Bootcamp

27 maj 2019 ledarskap

Med tydliga tips hur man leder ett lag till finalspel sätter förbundskaptenen Janne Andersson igång årets it-toppmöte. Integration på riktigt och mängder av konkreta exempel på digitalisering hos svenska it-avdelningar fyllde tre dagar i Tylösand. Kalle Hultenheim och Lisa Nore summerar årets Bootcamp.

byggarbetare står och mäter nått på en byggarbetsplats.jpg
video

Så blir Sweco digitalt

10 sep 2019 digit

Digital office ska ge Sweco en rejäl skjuts i bolagets digitalseringsarbete. Om projektet faller väl ut för de nästan 15 000 anställda kan Daniel Sandbergs roll som digitaliseringschef till och med bli överflödig.

någon håller i två nycklar framför en dörr.jpg
video

Så blir Helsingborgshem smart

12 aug 2019 digit

Internetuppkopplingen i hyresfastigheter måste bli lika självklart för fastighetsförvaltare som kylen i köket eller duschen i badrummet. Först då kan alla leverantörer som står beredda att bygga det smarta hemmet komma igång på allvar. Det menar Helsingborgshems it-chef Richard Mauritsson.

tjej knyter rosa löpardojor.jpg

Så tränas en bot

12 sep 2019 digit

Tiden är mogen för att låta en digital AI-kollega sköta både interna och externa rutinfrågor. Men för det krävs en ansvarsfull implementering, transparens och tålamod att testa och testa och testa.

anna-maria jonas emilsson.JPG
video

Amazon och VMware i nytt molnsamarbete

12 jun 2017 digit

VMware och Amazon har gått in i ett samarbete som innebär att Amazon framöver kommer bygga sina molntjänster på VMwares plattform. Enligt Anna-Maria Löweberg på VMware och Jonas Emilsson på Atea så kan det innebära stora möjligheter för kunder, branschen i stort och för VMware. 

glad-tjej-med-hatt-och-kaffe.jpg
voister paper digitala assistenter

Löfbergs kaffe med bot

29 jan 2019 digit

På sin resa mot framtidens konsumenter tar Löfbergs hjälp av en digital assistent för att bygga starka relationer med en viktig grupp. Målet är att utveckla alla kontaktytor med gruppen unga kaffedrickare.

Kinnekulle-Trolmen960640.jpg
video

Smart, snabb och SJ

14 aug 2019 digit

3D-printning och IoT tar SJ raka spåret till sänkta kostnader och bättre service. Redan i höst kommer Europas mest digitala och uppkopplade tåg att rulla i Sverige. Det säger SJ:s vd, Crister Fritzson.