Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Botten som chattar skatt

Skatteverkets chattbot Skatti svarade på 80 procent av frågor om deklarationer. Nu tittar myndigheten på hur samma chattbot kan användas i skattehantering vid bostadsförsäljning.

Text Tim Leffler Foto Fredrik Kron, Mostphotos 6 augusti 2019 digit

– Vi har en digital medarbetare som vi kallar för Skatti. Den har nu i början till uppgift att svara på fundamentala frågor kring inkomstdeklaration och folkbokföring. Den har varit väldigt populär nu under deklarationsperioden som precis har varit. I april hade den 162 000 anrop där den i 80 procent av fallen förstod frågan och kunde ge ett svar, vilket ju är fantastiskt. Nu håller man på att gå vidare och träna den här i frågor runt bostadsförsäljning och skattehanteringen där, säger Robert Lindberg, Uppdragsledare för Dator som funktion på Skatteverket.

Det måste ha varit tidsbesparande?

– Absolut. Skatteupplysningen är ju en traditionell helpdesk där vi svarar i telefon, och där är det ju långa köer under deklarationstiderna så det här underlättar absolut.

Det är en del av en satsning som 24, inte sant?

– Ja, Skatteverket ska ju bli en så kallad tjugofyratimmarsmyndighet. Det är ett regeringskrav som gäller många myndigheter och som handlar om att ta fram så mycket elektroniska tjänster som möjligt och att de ska vara tillgängliga dygnet runt. Det kanske till synes kan verka vara något som inte behövs, men vi har många svenskar som inte finns i Sverige, utan i USA eller Asien i andra tidszoner och som har behov av att komma åt våra system. 

Har chattbotten inspirerat andra myndigheter?

– Ja, jag har fått återkoppling av kollegor som arbetar inom andra offentliga verksamheter som har blivit imponerade av hur Skatti fungerar när de har pratat med den privat, och som vill veta mer hur vi har arbetat.

På sikt finns det kanske många möjligheter för Skatti att arbeta med annat?

– Absolut är det så. Idag kan den exempelvis inte svara på personliga frågor och det går inte att ställa frågor om mig själv och min deklaration men vem vet vad som händer framöver.

Rekommenderad läsning

smart-mirror-960640.jpg

Google, hur ser jag ut?

9 jan 2019 digit

Det har väl knappast undgått någon att digitala röstassistenter blir allt vanligare och nu har de även tagit sig in i badrummet. Capstone Connected Home lanserar Google-kompatibla Smart Mirror.

fin-rod-verktygslada.jpg

Västerbotten väljer AI

9 maj 2019 digit

För att öka kunskaperna hos regionala aktörer om AI och machine learning driver Region Västerbotten projektet Dhis, Data i det hållbara samhället. Förutom att erbjuda praktisk erfarenhet blir detta också grunden för att över tid kunna beställa AI-baserade lösningar till företag och komuner.

svea-hovrätt-960640.jpg

VR och drönare i domstolen

20 feb 2019 digit

VR för att skydda brottsoffer och drönare för att effektivisera arbetet. Nu tittar Domstolsverket på ny teknik som kan underlätta för landets domstolar.

fem-gafflar-med-kott.jpg

Köttbot månadens medarbetare

30 jan 2019 digit

För att fler konsumenter ska känna till fördelarna med svenskt, butiksstyckat kött testar City Gross nu en virtuell köttmästare. Därmed blir kedjan också först i den svenska dagligvaruhandeln med att använda en virtuell värd som interagerar med kunderna.

deklaration_960x640.jpg

Slipp deklarationen med blockkedjor

7 jul 2017 digit

Säkerställda transaktioner med hjälp av blockkedjor skulle kunna ersätta många av Skatteverkets kontrollfunktioner, som till exempel deklarationen. 

barbart-i-full-frihet.jpg
video

Skatteverkets nya värld

30 maj 2018 digit

Det är en utmaning att gå från stationärt till bärbart. Skatteverket jobbar för att erbjuda sina medarbetare flexibilitet med hybridmaskiner och säkerhet med mjuka certifikat istället för tidskrävande terminalkort, berättar Robert Lindberg, uppdragsledare PC Hårdvara Print på Skatteverket.

stena_line_960640.jpg (1)

AI styr rutten

29 okt 2018 digit

På Stena Line fortsätter innovationens flitiga lampa att lysa. Bolaget har börjat införa artificiell intelligens i både ruttplanering och prognoser och chattboten Stina är numera en kommunikationsplattform. Nästa steg är hypotesen The end game for digital transformation.

janne-andersson2.jpg
video

En kickstart av Bootcamp

27 maj 2019 ledarskap

Med tydliga tips hur man leder ett lag till finalspel sätter förbundskaptenen Janne Andersson igång årets it-toppmöte. Integration på riktigt och mängder av konkreta exempel på digitalisering hos svenska it-avdelningar fyllde tre dagar i Tylösand. Kalle Hultenheim och Lisa Nore summerar årets Bootcamp.

någon håller i två nycklar framför en dörr.jpg
video

Så blir Helsingborgshem smart

12 aug 2019 digit

Internetuppkopplingen i hyresfastigheter måste bli lika självklart för fastighetsförvaltare som kylen i köket eller duschen i badrummet. Först då kan alla leverantörer som står beredda att bygga det smarta hemmet komma igång på allvar. Det menar Helsingborgshems it-chef Richard Mauritsson.