Botten som chattar skatt
Skatteverkets chattbot Skatti svarade på 80 procent av frågor om deklarationer. Nu tittar myndigheten på hur samma chattbot kan användas i skattehantering vid bostadsförsäljning.
– Vi har en digital medarbetare som vi kallar för Skatti. Den har nu i början till uppgift att svara på fundamentala frågor kring inkomstdeklaration och folkbokföring. Den har varit väldigt populär nu under deklarationsperioden som precis har varit. I april hade den 162 000 anrop där den i 80 procent av fallen förstod frågan och kunde ge ett svar, vilket ju är fantastiskt. Nu håller man på att gå vidare och träna den här i frågor runt bostadsförsäljning och skattehanteringen där, säger Robert Lindberg, Uppdragsledare för Dator som funktion på Skatteverket.
Det måste ha varit tidsbesparande?
– Absolut. Skatteupplysningen är ju en traditionell helpdesk där vi svarar i telefon, och där är det ju långa köer under deklarationstiderna så det här underlättar absolut.
Det är en del av en satsning som 24, inte sant?
– Ja, Skatteverket ska ju bli en så kallad tjugofyratimmarsmyndighet. Det är ett regeringskrav som gäller många myndigheter och som handlar om att ta fram så mycket elektroniska tjänster som möjligt och att de ska vara tillgängliga dygnet runt. Det kanske till synes kan verka vara något som inte behövs, men vi har många svenskar som inte finns i Sverige, utan i USA eller Asien i andra tidszoner och som har behov av att komma åt våra system.
Har chattbotten inspirerat andra myndigheter?
– Ja, jag har fått återkoppling av kollegor som arbetar inom andra offentliga verksamheter som har blivit imponerade av hur Skatti fungerar när de har pratat med den privat, och som vill veta mer hur vi har arbetat.
På sikt finns det kanske många möjligheter för Skatti att arbeta med annat?
– Absolut är det så. Idag kan den exempelvis inte svara på personliga frågor och det går inte att ställa frågor om mig själv och min deklaration men vem vet vad som händer framöver.
Läs mer om ämnet: