Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

När banken blir coffice

Affärsänglar, ny teknik och en inbjudande samarbetsyta för olika typer av kompetenser. Valvet i Eskilstuna är Sparbanken Rekarnes bidrag att driva digitalisering och nyföretagande på ett effektivt sätt.

Text Fredrik Adolfsson Foto adobestock 30 juli 2019 digit

valvet-eskilstuna-coffice.jpg

– Det viktiga är inte att tjäna pengar på Valvet utan att skapa ett bra värde för Eskilstuna. Vi, som många andra sparbanker, vill bidra till det lokala näringslivet, säger Johanna Tömmervik, verksamhetschef för Valvet. 

Sparbanken Rekarne har öppnat Valvet, en mötesplats för coworking och samskapande mellan bland annat entreprenörer, kreatörer och affärsänglar. Banken hade en önskan av att gynna näringslivet i den allt mer digitala världen och frågade vad medborgare och företag i Eskilstuna ville ha och en projektgrupp på ett 20-tal personer satte sig ned och skapade Valvet.

I Valvet finns ny teknik överallt. I en del av lokalerna kan man testa VR-teknik och i studion som finns kan man skapa film, musik, poddar och så vidare.

 Här finns både hård- och mjukvara som många inte har tillgång till hemma, exempelvis Adobe Creative Cloud, drönare, kameror, stora skärmar för möten och information samt sprillans nya Mac-datorer. Vi har ny teknik som egentligen ska kunna möta allas behov. Kommer det fler önskemål så införskaffar vi oss nya produkter. 

Valvets egna app

Medlemmarna använder Valvet på olika sätt. En del ser det som sitt primära kontor, andra dyker upp ibland och anledningarna till att vara där varierar. Därför finns också ett antal mötesrum där man kan träffas och prata om saker av lite mer känslig karaktär. 

Bokningarna sker via Valvets egenutvecklade app. I appen kan man även registrera sina kompetenser, boka in event, se vilka personer som är på plats, starta chattgrupper och beställa mat.

– Via appen försöker vi föra människor närmare varandra. Personer med olika digitala kompetenser, som en programmerare och en webbutvecklare, ser vad andra är kunniga inom och kan sedan mötas och dra nytta av varandra. Det kan även vara så att du ser att en affärsängel är på plats och du vill diskutera kapital till en idé. 

– Vi försöker göra Valvet både fysiskt och digitalt då vi tror att fysiska möten är viktiga för att lösa komplexa utmaningar. Det är så vi bygger relationer på riktigt och här ska Valvet och appen vara det sömlösa gränssnittet. 

johanna-tommervik.jpg

Johanna Tömmervik, verksamhetschef för Valvet.

Vad är på gång härnäst?

– Framöver tänker vi oss olika program där ungdomar bland annat kan få lära sig producera musik och gå i poddskola under loven. Vi har medlemmar som har växt upp i utsatta områden och som vill ge tillbaka till ungdomar som inte har det så lätt. Valvet ska inte vara för en inre klick utan vi ska verka för mångfald. Sedan har vi också ett antal föreläsningar bokade som är gratis för alla.

– Utöver det så har andra aktörer inom co-working hört sig för och vill köpa appen som vi har producerat. Det är bra om fler får möjligheten att använda den.

Om tre år, vad tror du Valvet har bidragit med inom digitalisering?

– Det är svårt att säga eftersom vi aldrig kommer bli klara med Valvet, utan utvecklingen är konstant och flytande. Men jag hoppas att Valvet-konceptet kommer exporteras till flera städer. Människor ska inte alltid behöva komma till oss utan vi kan komma till dem. Det behövs mötesplatser för att främja digitalisering och innovation överallt, så att inte allt sker i Stockholm.

Rekommenderad läsning

bild jäMTKRAFT.PNG
video

Så digitaliserar ett energibolag

21 sep 2016 digit

Med vindkraftsparker, portföljförvaltning, elhandel och många kunder har Jämtkraft alla möjligheter att dra fördel av digitaliseringen. Joachim Spejare, it-chef på Jämtkraft berättar om arbetet.

BILD F-kassa.PNG
video

Försäkringskassans it-lösning för nyanlända

21 sep 2016 digit

För nyanlända innebär första månaderna i Sverige många kontakter med flera olika myndigheter. Genom ett tätt samarbete mellan it och verksamheten har Försäkringskassan nu utvecklat en it-lösning som underlättar för alla.

Ungdomar mobil pixlr.jpg

Västtrafik går i bräschen digitalt

11 jul 2016 digit

Västtrafik ser digitaliseringen av kollektivtrafiken som en stor möjlighet - via den ska de nå målet att fördubbla resandet till 2025.
– Vi har som första kollektivtrafikföretag i landet skapat en app där man köpa månadskort och enkelresor med digital biljett via mobilen, säger Kristian Lans, presschef.

skog 960640.jpg

Norrskogs app gör Sveriges skog digital

10 feb 2017 digit

Nu kan Sveriges skogsägare ta med sig surfplattan ut i skogen och via geopositionering registrera varenda fallet träd, svampställe, vindfälle eller vad man nu vill. Och allt sker via Norrskogs nya app.

spårvagnWEBB.jpg
video

AI gör Västtrafik personligt

20 okt 2017 digit

Mer riktad information som gäller just dig och en enkelhet för alla som inte är vana att resa kollektivt. Det är några av målen när Västtrafik digitaliserar. 

lastbilschaufför som sitter i hytten och tittar i sin vänstra backspegel.jpg

Chaufförernas bästa vän

30 jan 2018 digit

Effektivare jobb och mindre pappersarbete blev resultatet när HeidelbergCement utvecklade en egen app. Efter introduktionen i Sverige väntar Norge och Danmark och därefter står fler länder på tur.

mellanskog-960640.jpg

Säkrare skog med laser

6 mar 2018 digit

Skogsägarföreningen Mellanskog digitaliserar på många olika fronter. För att göra verksamheten mer mobil har de utvecklat en fältapp, och samtidigt har de börjat använda sig av laserdata och planerar även en framtida drift med drönare.

träd-skog-960640.jpg

Se all skog i mobilen

5 apr 2018 digit

Nu finns Skogsstyrelsens båda tjänster Skogliga grunddata och Skogens pärlor även tillgängliga via två appar.