ett samarbete mellan atea skola och voister

När AR kom till skolan

För många barn och ungdomar innebär AR i undervisningen ett bättre sätt att ta till sig ny kunskap. På Stenkulaskolan i Malmö har lärarna och skolledningen valt att metodiskt väva in AR på lektionerna och de ser många konkreta fördelar. 

– Om jag tar fram en app som heter HP Reveal och sedan håller den över en av tavlorna här i korridoren så kommer jag in till Google Earth. Där zoomas man in på New York i det här fallet och visar upp fem sevärdheter som jag kan läsa om, säger Martin Bieber, biträdande rektor på Stenkulaskolan i Rosengård i Malmö, som visar hur AR fungerar i en av skolans korridorer.

Det är inte bara på väggarna som de närmare 600 eleverna i Stenkulaskolan kan uppleva en förstärkt verklighet. Även i undervisningen används AR. Det enda som behövs är en mobil eller en platta och appen HP Reveal. Och det finns många fördelar med att både undervisa och även kunna redovisa med hjälp av AR.

Belmina Omerhodzic är en lärarna på Stenkulaskolan, som använder AR i undervisningen.

belmina 45.png

Belmina Omerhodzic, lärare Stenkulaskolan

Hur är det att undervisa med AR?

– Det är mycket roligare och mycket mer kreativt än att enbart ha traditionell undervisning, det är det verkligen. Det hjälper eleverna och det ger dem mindre stress. När de ska redovisa framför tavlan är det lätt att de blir stressade och tappar bort sig och glömmer det de har skrivit ner. Det blir inte lika roligt. Men på det här sättet kan de fokusera och fundera på vad de vill säga och även andra som inte är i klassrummet kan ta del av vad de har att berätta, säger Belmina Omerhodzic.

Även rektor Tomas Strand ser många fördelar med att använda AR.  

tomas.PNG (1)

Tomas Strand, rektor, Stenkulaskolan

– Den stora nyttan är att man kan göra detta på ett helt annat sätt än tidigare och barn som konkret behöver kunna se ett hjärta framför sig, till exempel, och hur man kan komma in i hjärtat och öppna upp det, skapar möjligheter för ett lärande som var omöjligt att göra tidigare. Det tilltalar många barn som behöver mer konkret material. De mest marginaliserade barnen är de som kan ha mest nytta av det, men detta kan förstås gynna alla barn, säger Tomas Strand.

Vad kan man använda AR till?

– Egentligen till vad som helst. Jag har använt det till SO-undervisningen där de har undersökt en vara, och sedan fått redovisa hur det ser ut från råvara till produktion. Men jag har också använt det när sjuor har redovisat om klimatzoner. I NO-ämnet vet jag att det har använts för att redovisa om planeter. Fantasin får flöda, säger Belmina Omerhodzic.

martin 45.png

Martin Bieber, biträdande rektor, Stenkulaskolan

Om du jämför detta med vanlig undervisning, vad är skillnaden?

– När man står framför hela klassen brukar man oftast tappa bort sig eller skämmas, men nu på det här sättet kan man berätta utan att man skäms eller att man blir störd, säger Ayisha Abu, elev på Stenkulaskolan.  

Vad har du för tips till andra skolor?

– Att inventera all personals kompetens och att kunna titta på vilka personer som är drivande, för de finns på alla skolor. Och att sedan skapa förutsättningar för de personerna att kunna driva arbetet på skolan med att skapa en innovativ miljö där man vågar misslyckas. Misslyckande är det som driver allt lärande, oavsett om det är barn eller vuxna det handlar om, säger Tomas Strand.

Vill du veta mer om hur AR kan komma till nytta i skolan? Maila nyheter@voister.se så kan en specialist från Atea Skola hjälpa dig. 

3 juli 2019Uppdaterad 2 oktober 2023Reporter Elisabeth Noreit i skolanFoto Fredrik Kron

Voisters nyhetsbrev

Rekommenderad läsning