Qstar helt digitalt
Det svenska bolaget Qstar Försäljning har omkring 400 bensinstationer från Abisko till Skanör och finns framförallt på mindre orter. Björn Dilton tillträdde som CIO för drygt ett år sedan och fokus är både på en säker infrastruktur och framtidens smarta och kundanpassade lösningar.
– Just nu fokuserar vi på att få en framtidssäker och stabil infrastruktur för att kunna vidareutveckla oss närmare kunden, säger Björn Dilton, CIO på Qstar. Vi är precis på väg att lansera en ny plattform med Citrix och vi har just infört Microsoft 365 och vi börjar använda funktionerna allt mer.
Vilken är din favoritfunktion?
– Det är Teams. Den använder vi mycket eftersom det är ett enormt enkelt sätt att kommunicera både internt och med externa leverantörer.
Hur ser kundresan ut för Qstar?
– Vi finns ju på ganska små orter och det är där vi försöker vara och täcka upp. Vi vill göra det enklare att bli och att vara kund hos oss. Traditionellt har vi en kundtjänst och en webb man kan besöka, men vi ska bli plattformsoberoende.
Hur skulle du vilja att det såg ut för en kund?
– Som kund är jag ute och kör i närheten av en liten ort och jag behöver tanka och där finns en Qstar-station. Jag bestämmer mig för att jag vill bli kund och då klickar jag enkelt in mig på en länk och registrerar mig med hjälp av bank-id. Det ska inte vara svårare. Sedan väljer jag en ledig pump, men då kanske appen säger till mig att den här pumpen har bara diesel och du brukar tanka bensin och är du verkligen säker på att du vill fortsätta? När man kör där ifrån får man ett kvitto i appen och en tillönskning om en fortsatt trevlig resa.
Det låter supersmart. När tror du detta kan vara på plats?
– Det är många idéer jag pratar om och det viktiga är inte vad jag vill just nu utan det viktiga är att gå ut och prata med kunderna. Både potentiella och nuvarande för att ta reda på vad som är viktigt så att vi börjar göra denna resa på rätt sätt.
Läs mer om ämnet: