ett samarbete med hpe

Nimble lagrar smartare

smart-lagring-med-nimble.jpg

Ett av it-avdelningens svåraste beslut är att välja en lagringsplattform som matchar förändrade behov av tillgänglighet och prestanda. Nimble har den flexibiliteten och når numera upp till 99,99999 procent tillgänglighet tack vare en robust arkitektur samt AI-plattformen InfoSight.  

– Nimble är en lagringsplattform med många fördelar som också passar många typer av organisationer. Nimble har alltid varit en lagringsplattform för kunder som uppskattar enkelhet. Det har gjort Nimble allt mer efterfrågad i såväl kommuner som inom den privata sektorn, säger Jonas Emilsson, konceptchef, datacenter, Atea.

Med nyckeltalet 85 har HPE:s lagringslösning Nimble branschens högsta NPS, net promotor score. Nimbles höga kundnöjdhetsindex kan förklaras med egenskaper som enkelhet och tillgänglighet i kombination med funktioner som AI-plattformen InfoSight.

Enklare val

I en snabbföränderlig värld är det en utmaning att välja lagringslösning som håller över tid. Det finns några saker att tänka på som kan göra valet lättare.

HPE har dels serverbaserad, hyperkonvergerad, lagring som kanske i första hand passar mindre datacenter där man har möjlighet att byta ut hela sin infrastruktur vid ett tillfälle. Det andra alternativet, central lagring som Nimble, baseras mycket på enkelhet men med bibehållen flexibilitet och möjligheten att hantera fysiska miljöer som ligger utanför den virtuella världen.

– Nimble är en modern typ av lagring som är självoptimerande och kräver väldigt lite kunskap hos sin användare. Samtidigt skapar den en robust plattform med de enterprisefunktioner som de flesta organisationer behöver, säger Anna Winberg, Category Manager på HPE.

AI-plattform

Nimble är en självoptimerande plattform där användaren slipper en rad val kring vad lagringen ska användas till. Arkitekturen med separerade förhållanden mellan disktyp, diskantal och prestanda gör det möjligt att när som helt mångdubbla prestandan utan att addera en enda disk. Om det enbart behövs mer utrymme går det enkelt och kostnadseffektivt att addera vid ett tillfälle.

InfoSight är en fristående AI-plattform som länge förknippats med Nimble. Idag analyserar InfoSight allt från virtuella maskiner och nätverk ner till den fysiska disken.

Med InfoSight kan 85-86 procent av de supportärenden som öppnas stänga sig själva.

– InfoSight tar cirka 40 000 Nimble arrayer runt om i världen, samlar in data från var och en och samkör all den här informationen. Till exempel om vilken version av WMware man har, vilket system och vilken konfiguration. All den här informationen samkörs och resutatet blir en proaktiv felsökning och problemlösning för hela infrastrukten, inte bara lagringen. Med hjälp av InfoSight kan 86 procent av de supportärenden som öppnas stänga sig själva, säger Anna Winberg, och fortsätter:

– Vi brukar säga att det är som att ha en virtuell medarbetare som jobbar dygnet runt, aldrig är sjuk och samarbetar med 1 000-tals likasinnade världen över för att proaktivt lösa problem och hitta förbättringsåtgärder. Vem vill inte ha en sån resurs i sitt team?

Proaktiv support

Allt som behövs är ett supportavtal för utrustningen. Sammanfattningsvis innebär det att supporten ligger steget före möjliga problem och ringer upp användaren för att informera om det, samt verifierar adressen för att skicka eventuella reservdelar.

– Idag behövs det mer långsiktiga strategier för teknologi och lagringslösningar. HPE Nimble har redan tagit det steget. Det är en bra plattform som kan användas med kort startsträcka, avslutar Jonas Emilsson.

Vill du ta del av Voister Paper om HPE Nimble? Maila nyheter@voister.se

14 juni 2019Uppdaterad 2 oktober 2023Reporter anne hammarskjölddigitFoto adobestock

Voisters nyhetsbrev

Rekommenderad läsning