Experter på eko

skog.jpg

Utvecklingen av nya digitala tjänster är en förutsättning för den svenska industrins fortsatta konkurrenskraft. Ett Vinnova-finansierat forskningsprojekt ska hjälpa företag som Komatsu Forest att omvandla data till internationellt eftertraktade mervärden för kunderna.  

– De flesta svenska företag går just nu igenom en digitaliseringsprocess och alla ställer sig frågan hur de kan tjäna på digitaliseringen? Många svenska företag är internationella och beroende av sin exportstyrka, vilket innebär att de måste kunna sälja sina produkter eller tjänster över hela världen. Det är här den stora utmaningen ligger, eftersom marknaden ser väldigt olika ut i olika delar av världen. Det innebär att företaget inte nödvändigtvis kan använda samma affärsmodell i Asien som Europa, säger Vinit Parida, projektledare och professor i entreprenörskap och innovation vid Luleå tekniska universitet.

Vinnova

Projektet Global kommersialisering av digitala affärsmodellsinnovationer i industriella ekosystem ingår i Vinnova-programmet Utmaningsdriven innovation, som med hjälp av digitala teknologier ska utveckla, testa och sprida metoder för hållbara affärsmodeller i svenska industriella ekosystem.

Det innebär att företaget inte nödvändigtvis kan använda samma affärsmodell i Asien som Europa.

Uppdraget för forskarna på Luleå tekniska universitet är att förbättra företagens förmågor att erbjuda digitala tjänster på den internationella marknaden. Det gör man bland annat i form av coaching, olika experiment med dem, och att analysera vilka marknader som är attraktiva för dem att distribuera till.

Många företag samlar kontinuerligt på sig olika typer av data som de sedan inte vet vad de ska göra av. Det kan röra bränsleförbrukning, hur många träd man fäller per timme, hur mycket man rör armen på maskinen, om man kapar träden i rätt längder, hur oljan ser ut i maskinen och så vidare.

Remote management i skogen

Komatsu Forest är ett konkret exempel. Företaget tillverkar skogsmaskiner som används på platser dit det kan vara långt för en servicetekniker att åka för att till exempel byta delar. Genom ett så kallat remote management-system går det att kontrollera maskiner på distans och se när olika typer av underhåll behöver göras.

– Man kan också hjälpa föraren på distans när delar på maskinen ska bytas. Då behöver ingen åka dit och maskinen behöver inte stå still i väntan på en tekniker. Det finns också system som kan användas till att träna föraren. Man kan se på distans hur föraren kör maskinen och utifrån det kan man hjälpa föraren att ställa in maskinen på rätt sätt och ge lite tips på hur man ska köra för att bli mer effektiv eller mer bränslesnål, säger Wiebke Reim, doktorand i entreprenörskap och innovation vid Luleå tekniska universitet, och forsätter:

– Om man använder den här datan på rätt sätt så kan man till exempel lära sig hur man ska bygga framtidens skogsmaskiner, säger Wiebke Reim.

Ny syn på kvalitet

Enligt forskarna kan svenska företag även i framtiden konkurrera med hög kvalitet snarare än billiga produkter. Men begreppet bäst kvalitet håller på att definieras om.

– Att vara bäst behöver inte bara vara att produkten har de största tekniska förbättringarna, utan att helhetspaketet med produkt samt digitala tjänster och system skapar ett större mervärde för kundens verksamhet, säger David Sjödin, biträdande professor i entreprenörskap och innovation vid Luleå tekniska universitet.

Projektets samarbetspartners är Volvo Construction Eqipment, Komatsu Forest, Sandvik Mining, IBM och Newtrax Technologies, samt deras globala distributörer.

Källa: Luleå tekniska högskola

4 juni 2019Uppdaterad 2 oktober 2023Reporter anne hammarskjölddigitFoto adobestock

Voisters nyhetsbrev

Allt om digitalisering, branschens insikter och smartare teknik.

SENASTE NYTT

Stäng