Siemens i 3D-projekt

anonym-drickaburk.jpg

Luleå tekniska universitet leder EU-projektet SAMOA där forskare i nära samarbete med industrin ska utveckla och skala upp additiv tillverkning. Målet är att öka precision och hastighet för additiv tillverkning av höghållfasta komponenter med bland annat återvunnet aluminium.

– En av fördelarna med additiv tillverkning är att det är möjligt att ersätta komplexa konstruktioner i ett stycke som dessutom får lägre vikt. Materialavfallet blir därför mindre jämfört med traditionella metoder. Vi kommer även att arbeta med strategier för återvinning, för att minska avfall och behovet av nytt material, Jörg Volpp, biträdande universitetslektor i produktionsutveckling vid Luleå tekniska universitet.

Mer tillgänglig teknik

I SAMOA, Sustainable Aluminium Additive Manufacturing, ska forskarna utveckla additiv tillverkning med aluminium för både pulver- och trådbaserade processer, för att göra tekniken mer tillgänglig för industrin.

3D i industrin

Additiv tillverkning är ett samlingsnamn för flera olika produktionstekniker som bygger på 3D-printing och komplexa komponenter skapas direkt från en CAD-modell. 3D-modellen delas i tunna sektioner som sedan skapas av skrivaren.

Den vanligaste formen av additiv tillverkning bygger på att komponenten byggs upp lager för lager, så kallad pulverbäddsteknik. Tillverkningen sker genom att varje lager av metallpulver smälts med en laser- eller elektronstråle.

Andra tekniker är blåst pulverteknik, blown powder technology, eller trådbaserade processer. Alla nämnda processer kommer att utvärderas i SAMOA-projektet.

Källa: Luleå tekniska universitet

– Det är ett stort projekt med stora resurser så därför tror jag vi kan göra märkbara framsteg inom additiv tillverkning, både inom vetenskaplig forskning samt när det gäller industriella applikationer.

Projektet kommer att utveckla en återvinningsmetod som använder det aluminiumavfall som uppstår i fabriker. Istället för att som tidigare transportera bort avfallet smälts det med en laserstråle och de droppar som uppstår används för att direkt bygga en ny komponent. Detta minimerar stegen från avfall till ny komponent.

Medicin- och fordonsteknik

I SAMOA kommer prototyper som fungerar som demonstrationsmodeller att tas fram, bland annat inom fordonsindustrin samt den medicinska sektorn.

Fiat kommer att utveckla bilkomponenter medan Siemens ska tillverka en C-arm som används för diagnostisk bildbehandling inom sjukvården. Siemens siktar också på att kunna masstillverka rörelsekontroller som exempelvis används för tåg. Demonstratorerna är tänkt att integreras i hela produktionslinjer för produkter.

SAMOA-projektet startade i april 2019 och sträcker sig tre år framåt. Det finansieras av EU-organet EIT RawMaterials. Partners är Luleå tekniska universitet, Politecnico Milano, Fraunhofer IWS, IMR metal powder technologies, Gemmate, Centro Ricerche FIAT och Siemens.

Källa: Luleå tekniska universitet

13 maj 2019Uppdaterad 2 oktober 2023Reporter anne hammarskjölddigitFoto adobestock

Voisters nyhetsbrev

Allt om digitalisering, branschens insikter och smartare teknik.

SENASTE NYTT

Stäng