Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Siemens i 3D-projekt

Luleå tekniska universitet leder EU-projektet SAMOA där forskare i nära samarbete med industrin ska utveckla och skala upp additiv tillverkning. Målet är att öka precision och hastighet för additiv tillverkning av höghållfasta komponenter med bland annat återvunnet aluminium.

Text anne hammarskjöld Foto adobestock 13 maj 2019 digit

anonym-drickaburk.jpg

– En av fördelarna med additiv tillverkning är att det är möjligt att ersätta komplexa konstruktioner i ett stycke som dessutom får lägre vikt. Materialavfallet blir därför mindre jämfört med traditionella metoder. Vi kommer även att arbeta med strategier för återvinning, för att minska avfall och behovet av nytt material, Jörg Volpp, biträdande universitetslektor i produktionsutveckling vid Luleå tekniska universitet.

Mer tillgänglig teknik

I SAMOA, Sustainable Aluminium Additive Manufacturing, ska forskarna utveckla additiv tillverkning med aluminium för både pulver- och trådbaserade processer, för att göra tekniken mer tillgänglig för industrin.

3D i industrin

Additiv tillverkning är ett samlingsnamn för flera olika produktionstekniker som bygger på 3D-printing och komplexa komponenter skapas direkt från en CAD-modell. 3D-modellen delas i tunna sektioner som sedan skapas av skrivaren.

Den vanligaste formen av additiv tillverkning bygger på att komponenten byggs upp lager för lager, så kallad pulverbäddsteknik. Tillverkningen sker genom att varje lager av metallpulver smälts med en laser- eller elektronstråle.

Andra tekniker är blåst pulverteknik, blown powder technology, eller trådbaserade processer. Alla nämnda processer kommer att utvärderas i SAMOA-projektet.

Källa: Luleå tekniska universitet

– Det är ett stort projekt med stora resurser så därför tror jag vi kan göra märkbara framsteg inom additiv tillverkning, både inom vetenskaplig forskning samt när det gäller industriella applikationer.

Projektet kommer att utveckla en återvinningsmetod som använder det aluminiumavfall som uppstår i fabriker. Istället för att som tidigare transportera bort avfallet smälts det med en laserstråle och de droppar som uppstår används för att direkt bygga en ny komponent. Detta minimerar stegen från avfall till ny komponent.

Medicin- och fordonsteknik

I SAMOA kommer prototyper som fungerar som demonstrationsmodeller att tas fram, bland annat inom fordonsindustrin samt den medicinska sektorn.

Fiat kommer att utveckla bilkomponenter medan Siemens ska tillverka en C-arm som används för diagnostisk bildbehandling inom sjukvården. Siemens siktar också på att kunna masstillverka rörelsekontroller som exempelvis används för tåg. Demonstratorerna är tänkt att integreras i hela produktionslinjer för produkter.

SAMOA-projektet startade i april 2019 och sträcker sig tre år framåt. Det finansieras av EU-organet EIT RawMaterials. Partners är Luleå tekniska universitet, Politecnico Milano, Fraunhofer IWS, IMR metal powder technologies, Gemmate, Centro Ricerche FIAT och Siemens.

Källa: Luleå tekniska universitet

Senaste nytt

Myten om mobilen

18 september 2019

Det snurrar teorier på nätet om att de stora it-jättarna avlyssnar oss via sina appar. Nu har säkerhetsföretaget Wandera gjort ett test för att avliva myten.   

Dataskydd vid forskning

17 september 2019

För att göra det lättare att tackla forskningsfusk lägger regeringen fram en preposition om att göra det möjligt att behandla personuppgifter vid hantering av oredlighet i forskning.

KTH utbildar cybersoldater

17 september 2019

Varje dag sker hundratals cyberattacker mot svenska myndigheter. Attackerna är ett hot mot rikets säkerhet och det öppna, demokratiska samhället. Nu utbildar KTH framtidens cybersoldater i samarbete med Försvarsmakten.

Sveriges digitala mognad

16 september 2019

Sverige är långt ifrån bäst på digitalisering. Bäst klarar sig branschen handel samt större bolag i Stockholmsområdet. Det visar en undersökning från Tillväxtanalys. 

Stressa ned med AI

16 september 2019

I takt med att digitala kamrater blir allt vanligare växer behovet av forskning hur bottar kan hantera stressade människor. Därför startar Umeå universitet nu ett projekt om social AI.

I tid med big data

13 september 2019

Smarta algoritmer ska säkra tågtrafiken och sänka kostnaderna för underhållet. Nu samlar forskare vid Luleå tekniska högskola in tillståndsdata som ska få tågen att gå i tid.