Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Rise driver skolans IoT

skola-pennor-apple.jpg

IoT hubb skola är ett samarbete mellan Rise, nio skolhuvudmän, två teknikpartners och Stockholms universitet. Projektet ska öka förståelsen för hur IoT kan användas för att samla data som på olika sätt utvecklar skolan som en god lärmiljö.

– En central del av arbetet kommer att vara att se hur IoT kan vara en del av skolans kärnuppdrag, lärande och undervisning. Projektet kommer att utgöra en kunskapsbas för skolan när man ska implementera IoT i sina utbildningsmiljöer, säger Lars Lingman från Rise.

– Utbudet av IoT i skolan kommer att öka avsevärt de kommande åren och då behövs stöd på plats för att göra väl avvägda beslut om vad som är rätt att investera i och vad som möter faktiska behov i skolan.

För bättre lärande

Skolan kan använda IoT för att samla data på en mängd olika sätt. Till exempel har temperatur, koldioxidnivå, vibrationer, ljud och luftfuktighet i undervisningslokaler kopplingar till elevers prestationer.

Ansiktsgeometri kan användas för automatisera närvarokontroll och man kan också samla data om lärares och elevers rörelsemönster i klassrummet för att se hur det relaterar till lärande och undervisning.

IoT hubb skola kommer att arbeta i tre spår:

  • ökad kunskap och förståelse om strategi, standardisering, säkerhet, integritet och juridik kring implementering av IoT i skolan,
  • testning och analys av IoT teknik i skarpa undervisningsmiljöer,
  • utveckling och upprättandet av IoT hubb för skolan för kommunikation och spridning.

– Just när det gäller IoT-applikationer så är pappret ganska vitt just nu. Det finns sensorer i många skolbyggnader men de är då oftast relaterade till fastighetsdriften. I IoT hubb skola kommer vi kontinuerligt att testa tekniklösningar i klassrum och skollokaler hos våra skolpartners för att skapa långsiktiga möjligheter till utveckling och användande.

Vinnova och Microsoft

IoT hubb skola är ett treårigt projekt med en total budget på 25 miljoner som finansieras av Vinnova och deltagande partners.

Partners i projektet är Rise, Kungsbacka kommun, Eskilstuna kommun, Falköpings kommun, Lidingö stad, NTI-gymnasierna, Rytmus, Skellefteå kommun, Stadsmissionens skolstiftelse, Västerviks kommun, Stockholms universitet, Atea och Microsoft.

Mer att läsa

I samband med invigningen på Furulidskolan i Kungsbacka kommun släpps tre rapporter i ämnet:

  • IoT i skolan - Kartläggning och beskrivning av behov
  • IoT i skolan - State-of-the-art kring undervisning och lärande
  • IoT i skolan - Integritet, säkerhet och juridik

 

Källa: Rise

16 maj 2019 Uppdaterad 11 januari 2021 Reporter anne hammarskjöld it i skolan Foto adobestock

Senaste nytt

EU mot igenkänning

16 april 2021

Förbjud AI som används för ansiktsigenkänning i övervakningssyfte och som manipulerar mänskliga beslut. Det föreslår EU i en ny proposition.

Kvinnor mer videotrötta

16 april 2021

Kvinnor är mer trötta på videomöten än män, visar en stor studie. Nu vill forskarna se åtgärder från arbetsgivare som förebygger den så kallade zoomtröttheten.

Coop scannar hållbarhet

15 april 2021

Nu kan du anpassa dina inköp utifrån hur hållbara de är direkt i butiken. Idag lanserar Coop hållbarhetsdeklaration för drygt 10 000 varor i sin app.

Konsert när du vill

15 april 2021

En ny strömningstjänst för konserter startar i Norden. Tanken är att bli en sorts Netflix för musikevenemang där du kan lyssna på dina favoritartisters framträdanden hemifrån när du vill. 

Självkörande pizza

14 april 2021

I Houston levereras nu Dominos pizzor med den självkörande bilen Nuro R2. Det är det första självkörande fordonet i USA som fått tillstånd att köra, utan federala säkerhetskrav.

Rysk attack mot Sverige

14 april 2021

Säpo misstänker grovt dataintrång från ryska underrättelsetjänsten GRU mot Riksidrottsförbundet i Sverige. Men åklagaren har beslutat att lägga ned förundersökningen eftersom det inte finns förutsättningar för lagföring utomlands och utlämning till Sverige saknas.