Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Rise driver skolans IoT

IoT hubb skola är ett samarbete mellan Rise, nio skolhuvudmän, två teknikpartners och Stockholms universitet. Projektet ska öka förståelsen för hur IoT kan användas för att samla data som på olika sätt utvecklar skolan som en god lärmiljö.

Text anne hammarskjöld Foto adobestock 16 maj 2019 it i skolan

skola-pennor-apple.jpg

– En central del av arbetet kommer att vara att se hur IoT kan vara en del av skolans kärnuppdrag, lärande och undervisning. Projektet kommer att utgöra en kunskapsbas för skolan när man ska implementera IoT i sina utbildningsmiljöer, säger Lars Lingman från Rise.

– Utbudet av IoT i skolan kommer att öka avsevärt de kommande åren och då behövs stöd på plats för att göra väl avvägda beslut om vad som är rätt att investera i och vad som möter faktiska behov i skolan.

För bättre lärande

Skolan kan använda IoT för att samla data på en mängd olika sätt. Till exempel har temperatur, koldioxidnivå, vibrationer, ljud och luftfuktighet i undervisningslokaler kopplingar till elevers prestationer.

Ansiktsgeometri kan användas för automatisera närvarokontroll och man kan också samla data om lärares och elevers rörelsemönster i klassrummet för att se hur det relaterar till lärande och undervisning.

IoT hubb skola kommer att arbeta i tre spår:

  • ökad kunskap och förståelse om strategi, standardisering, säkerhet, integritet och juridik kring implementering av IoT i skolan,
  • testning och analys av IoT teknik i skarpa undervisningsmiljöer,
  • utveckling och upprättandet av IoT hubb för skolan för kommunikation och spridning.

– Just när det gäller IoT-applikationer så är pappret ganska vitt just nu. Det finns sensorer i många skolbyggnader men de är då oftast relaterade till fastighetsdriften. I IoT hubb skola kommer vi kontinuerligt att testa tekniklösningar i klassrum och skollokaler hos våra skolpartners för att skapa långsiktiga möjligheter till utveckling och användande.

Vinnova och Microsoft

IoT hubb skola är ett treårigt projekt med en total budget på 25 miljoner som finansieras av Vinnova och deltagande partners.

Partners i projektet är Rise, Kungsbacka kommun, Eskilstuna kommun, Falköpings kommun, Lidingö stad, NTI-gymnasierna, Rytmus, Skellefteå kommun, Stadsmissionens skolstiftelse, Västerviks kommun, Stockholms universitet, Atea och Microsoft.

Mer att läsa

I samband med invigningen på Furulidskolan i Kungsbacka kommun släpps tre rapporter i ämnet:

  • IoT i skolan - Kartläggning och beskrivning av behov
  • IoT i skolan - State-of-the-art kring undervisning och lärande
  • IoT i skolan - Integritet, säkerhet och juridik

 

Källa: Rise

Senaste nytt

Myten om mobilen

18 september 2019

Det snurrar teorier på nätet om att de stora it-jättarna avlyssnar oss via sina appar. Nu har säkerhetsföretaget Wandera gjort ett test för att avliva myten.   

Dataskydd vid forskning

17 september 2019

För att göra det lättare att tackla forskningsfusk lägger regeringen fram en preposition om att göra det möjligt att behandla personuppgifter vid hantering av oredlighet i forskning.

KTH utbildar cybersoldater

17 september 2019

Varje dag sker hundratals cyberattacker mot svenska myndigheter. Attackerna är ett hot mot rikets säkerhet och det öppna, demokratiska samhället. Nu utbildar KTH framtidens cybersoldater i samarbete med Försvarsmakten.

Sveriges digitala mognad

16 september 2019

Sverige är långt ifrån bäst på digitalisering. Bäst klarar sig branschen handel samt större bolag i Stockholmsområdet. Det visar en undersökning från Tillväxtanalys. 

Stressa ned med AI

16 september 2019

I takt med att digitala kamrater blir allt vanligare växer behovet av forskning hur bottar kan hantera stressade människor. Därför startar Umeå universitet nu ett projekt om social AI.

I tid med big data

13 september 2019

Smarta algoritmer ska säkra tågtrafiken och sänka kostnaderna för underhållet. Nu samlar forskare vid Luleå tekniska högskola in tillståndsdata som ska få tågen att gå i tid.