Ica minskar svinnet

frukt-960640.jpg

Ica Gruppen har som nytt koncernmål att halvera sitt livsmedelsavfall i Sverige och Baltikum fram till 2025. För att nå detta mål så satsar man på smartare inköpsalgoritmer, cirkulära produkter och verktyg som i god tid kan identifiera varor som riskerar att bli kastade.

– Vi har satt ett ambitiöst mål att skära ner vårt matavfall med hälften till 2025. Bra planering och ett strukturerat och proaktivt sätt att arbeta är de viktigaste faktorerna för att förhindra att mat slängs. Det är också viktigt att vi arbetar med innovativa digitala verktyg som hjälper till att identifiera livsmedel som riskerar att slösas bort, säger Kerstin Lindvall, Chief Corporate Responsibility Officer för Ica Gruppen.

Att arbeta för ett minskat matavfall är inget nytt för Ica Gruppen, men nu skapar koncernen både ett mål och en metod för att mäta och följa upp hur det går. Framstegen kommer att mätas enligt den internationella standarden FLW Protocol, Food Loss and Waste Protocol.

Vi arbetar med innovativa digitala verktyg som hjälper till att identifiera livsmedel som riskerar att slösas bort.


Denna standard används frekvent runt om i världen vilket gör att Ica nu kan jämföra sina resultat med andra globala aktörer. 2016 låg Icas livsmedelsavfall på 1,65 viktprocent av den totala försäljningen, vilket betyder att för varje ton såld mat finns ett avfall på 16,5 kilo.

En del i att sänka denna siffra är att bland annat använda sig av så kallade cirkulära produkter, där ingredienser som ligger i riskzonen för att bli slängda istället används för att skapa andra produkter.

– Ett exempel är vårt avtal med Gotlandsägg där vi köper ägg med kosmetiska defekter som vi använder för att producera våra pannkakor, säger Kerstin Lindvall.

Ica säljer också produkter, vars bäst före-datum börjar närma sig, till reducerat pris, antingen i butik eller via appen Karma. Bolaget donerar även mat till välgörenhetsorganisationer, som Frälsningsarmén, Stadsmissionen och Food2change.

Källa: Ica Gruppen

7 maj 2019Uppdaterad 2 oktober 2023Reporter Fredrik AdolfssondigitFoto Adobestock

Voisters nyhetsbrev

Allt om digitalisering, branschens insikter och smartare teknik.

SENASTE NYTT

Stäng