Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Avvaktande till autonomt

Svenskarna brukar vara teknikvänliga men när det gäller självkörande bilar är attityden annorlunda. Lite drygt fyra av tio föredrar tekniken inom fem år, men under det närmaste året skulle 15 procent välja en självkörande framför en traditionell bil. Det är under det internationella genomsnittet.

Text anne hammarskjöld Foto adobestock 20 maj 2019 digit

rapport-om-sjalvkorande-bilar.jpg

Capgemini Research Institutes rapport The Autonomos Car: A Consumer Perspective bygger på 5 500 respondenter från sex länder och hur de ser på utvecklingen för självkörande bilar.

– Svenskarnas siffror ligger ungefär kring det globala genomsnittet genomgående i rapporten. Vi är vana vid digitalisering och borde skilja oss lite mer från länder som exempelvis Frankrike och Tyskland som inte har kommit lika långt som oss i digitaliseringen. Det är egentligen bara Kina som sticker ut, vilket inte är förvånande. De har en helt annan syn på teknik och digital utveckling som få andra länder kan mäta sig med idag, säger Håkan Erander, vice president Automotive Nordics på Capgemini Invent.

Större roll i vardagen

Totalt sett visar studien en positiv inställning inför utvecklingen och inom tio år vill 64 procent av respondenterna hellre åka i en självkörande än i en traditionell bil. Här visar det sig att svenskarna inte är riktigt lika positivt inställda, 61 procent. Mest positiva är de intervjuade kineserna, där 72 procent välkomnar utvecklingen.

De har en helt annan syn på teknik och digital utveckling som få andra länder kan mäta sig med idag.

Enligt den internationell statistiken tror konsumenter att självkörande bilar kommer att spela en större roll i deras vardagsliv. Drygt hälften, 54 procent, är positiva till att självkörande bilar själv hämtar och lämnar av familj och vänner.

Se på film

50 procent förväntar sig att självkörande bilar kommer att spara tid så att vi kan göra andra aktiviteter under bilfärden. Till exempel titta på film, arbeta eller bara njuta av turen.

Konsumenterna upplever att transformationen till självkörande bilar kommer skapa såväl större flexibilitet som mobilitet. Men det finns blandade känslor och 48 procent av svenskarna uppger att de känner osäkerhet inför utvecklingen. Det är siffror som återspeglas i andra länder i undersökningen.

– Det är intressant att se vad konsumenterna tror att utvecklingen kommer att bidra till i deras vardag. Precis som med många andra tekniska utvecklingar känner man en osäkerhet och rädsla då det är nytt och okänt. Det tar tid för människor att vänja sig vid nya tekniska företeelser, vilket är helt normalt och något som vi ser i rapporten, avslutar Håkan Erander.

Källa: Capgemini

Senaste nytt

Malmö återvinner

21 oktober 2019

Malmö stad gör det möjligt för alla anställda att lämna in förbrukad it till återvinning under måndagen den 21 oktober. Planen är att Malmö ska bli en hållbar stad, enligt FN:s Agenda 2030.

Hjälper barn med IBD

21 oktober 2019

Cirka 60 000 svenskar lever med kronisk tarmsjukdom, IBD. Appen IBD Home hjälper vuxna till proaktiv vård och bättre livskvalitet. Nu finns den också tillgänglig för barn över fyra år.

Inkassobolag granskas

18 oktober 2019

Datainspektionen ska nu granska Sergel Kredittjänster. Det sker som ett led i myndighetens rutinmässiga kontroller av inkassobolag. 

Klä dig i 3D

18 oktober 2019

Forskare vid Högskolan i Borås har utvecklat ett elektriskt ledande plastmaterial som går att skriva ut med 3D-skrivare. Metoden öppnar för helt nya möjligheter att utveckla smarta textilier och kläder och är mer hållbar än dagens tryckteknik.

Jakten på hållbar it

17 oktober 2019

Den 17 oktober uppmärksammas produkter och tjänster som bekräftats som hållbara av en oberoende part. Dagen kallas World Ecolabel Day – miljömärkningarnas dag. 

Skatten utreds

16 oktober 2019

Nu kommer effekter av kemikalieskatten att utredas. Det är Kemikalieinspektionen som ska jämföra produkter före skattens införande och efter, vad gäller bland annat miljö- och hälsofarliga flamskyddsmedel.