Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Avvaktande till autonomt

Svenskarna brukar vara teknikvänliga men när det gäller självkörande bilar är attityden annorlunda. Lite drygt fyra av tio föredrar tekniken inom fem år, men under det närmaste året skulle 15 procent välja en självkörande framför en traditionell bil. Det är under det internationella genomsnittet.

Text anne hammarskjöld Foto adobestock 20 maj 2019 digit

rapport-om-sjalvkorande-bilar.jpg

Capgemini Research Institutes rapport The Autonomos Car: A Consumer Perspective bygger på 5 500 respondenter från sex länder och hur de ser på utvecklingen för självkörande bilar.

– Svenskarnas siffror ligger ungefär kring det globala genomsnittet genomgående i rapporten. Vi är vana vid digitalisering och borde skilja oss lite mer från länder som exempelvis Frankrike och Tyskland som inte har kommit lika långt som oss i digitaliseringen. Det är egentligen bara Kina som sticker ut, vilket inte är förvånande. De har en helt annan syn på teknik och digital utveckling som få andra länder kan mäta sig med idag, säger Håkan Erander, vice president Automotive Nordics på Capgemini Invent.

Större roll i vardagen

Totalt sett visar studien en positiv inställning inför utvecklingen och inom tio år vill 64 procent av respondenterna hellre åka i en självkörande än i en traditionell bil. Här visar det sig att svenskarna inte är riktigt lika positivt inställda, 61 procent. Mest positiva är de intervjuade kineserna, där 72 procent välkomnar utvecklingen.

De har en helt annan syn på teknik och digital utveckling som få andra länder kan mäta sig med idag.

Enligt den internationell statistiken tror konsumenter att självkörande bilar kommer att spela en större roll i deras vardagsliv. Drygt hälften, 54 procent, är positiva till att självkörande bilar själv hämtar och lämnar av familj och vänner.

Se på film

50 procent förväntar sig att självkörande bilar kommer att spara tid så att vi kan göra andra aktiviteter under bilfärden. Till exempel titta på film, arbeta eller bara njuta av turen.

Konsumenterna upplever att transformationen till självkörande bilar kommer skapa såväl större flexibilitet som mobilitet. Men det finns blandade känslor och 48 procent av svenskarna uppger att de känner osäkerhet inför utvecklingen. Det är siffror som återspeglas i andra länder i undersökningen.

– Det är intressant att se vad konsumenterna tror att utvecklingen kommer att bidra till i deras vardag. Precis som med många andra tekniska utvecklingar känner man en osäkerhet och rädsla då det är nytt och okänt. Det tar tid för människor att vänja sig vid nya tekniska företeelser, vilket är helt normalt och något som vi ser i rapporten, avslutar Håkan Erander.

Källa: Capgemini

Senaste nytt

(Nästan) alla tech-positiva

20 augusti 2019

De globala techjättarna toppar när Yougov raknar bolagens varumärken baserat på frågor till drygt 2,5 miljoner konsumenter. I Sverige toppar Ikea, tätt följt av Swish och Volvo. 

När käppen blir robot

20 augusti 2019

En mobil robotkäpp kan hjälpa framförallt äldre med balans- och hållningssvårigheter att ta sig runt på ett säkert sätt. Det hoppas ingenjörerna bakom käppen Canine.

Bilnavigering i 3D

19 augusti 2019

Nu kan du snart köra en bil, vars instrumentpanel är i 3D. Inga glasögon behövs och displayen funkar oavsett vilken vinkel du tittar från.

Unga vill till it

19 augusti 2019

Var femte svensk vill byta yrke och de allra flesta drömmer om en ny karriär inom it-branschen. Det visar en SIFO-undersökning om framtidens arbetsmarknad.

5G mobilens räddning

16 augusti 2019

Försäljningen av smarta mobiler minskar med 2,5 procent under 2019. Det är först under 2020 som det kommer att ske en ökning, och det sker i samband med introduktionen av 5G. Det uppger analytikerfirman Gartner. 

Plattor mot hjärtsvikt

16 augusti 2019

Om patienter med hjärtsvikt får tillgång till sin information hemma, blir de tryggare och gör inte lika många sjukhusbesök. Det konstaterar Skånes universitetssjukhus i en ny undersökning.