Avvaktande till autonomt
Svenskarna brukar vara teknikvänliga men när det gäller självkörande bilar är attityden annorlunda. Lite drygt fyra av tio föredrar tekniken inom fem år, men under det närmaste året skulle 15 procent välja en självkörande framför en traditionell bil. Det är under det internationella genomsnittet.
Capgemini Research Institutes rapport The Autonomos Car: A Consumer Perspective bygger på 5 500 respondenter från sex länder och hur de ser på utvecklingen för självkörande bilar.
– Svenskarnas siffror ligger ungefär kring det globala genomsnittet genomgående i rapporten. Vi är vana vid digitalisering och borde skilja oss lite mer från länder som exempelvis Frankrike och Tyskland som inte har kommit lika långt som oss i digitaliseringen. Det är egentligen bara Kina som sticker ut, vilket inte är förvånande. De har en helt annan syn på teknik och digital utveckling som få andra länder kan mäta sig med idag, säger Håkan Erander, vice president Automotive Nordics på Capgemini Invent.
Större roll i vardagen
Totalt sett visar studien en positiv inställning inför utvecklingen och inom tio år vill 64 procent av respondenterna hellre åka i en självkörande än i en traditionell bil. Här visar det sig att svenskarna inte är riktigt lika positivt inställda, 61 procent. Mest positiva är de intervjuade kineserna, där 72 procent välkomnar utvecklingen.
De har en helt annan syn på teknik och digital utveckling som få andra länder kan mäta sig med idag.
Enligt den internationell statistiken tror konsumenter att självkörande bilar kommer att spela en större roll i deras vardagsliv. Drygt hälften, 54 procent, är positiva till att självkörande bilar själv hämtar och lämnar av familj och vänner.
Se på film
50 procent förväntar sig att självkörande bilar kommer att spara tid så att vi kan göra andra aktiviteter under bilfärden. Till exempel titta på film, arbeta eller bara njuta av turen.
Konsumenterna upplever att transformationen till självkörande bilar kommer skapa såväl större flexibilitet som mobilitet. Men det finns blandade känslor och 48 procent av svenskarna uppger att de känner osäkerhet inför utvecklingen. Det är siffror som återspeglas i andra länder i undersökningen.
– Det är intressant att se vad konsumenterna tror att utvecklingen kommer att bidra till i deras vardag. Precis som med många andra tekniska utvecklingar känner man en osäkerhet och rädsla då det är nytt och okänt. Det tar tid för människor att vänja sig vid nya tekniska företeelser, vilket är helt normalt och något som vi ser i rapporten, avslutar Håkan Erander.
Källa: Capgemini
Läs mer om ämnet: