Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

VR säkrar vita strecken

overgangsstalle.jpg

Hur fungerar fotgängare och självkörande bilar tillsammans och hur ser de bästa trafiklösningarna ut? Nu kommer en VR-baserad fotgängarsimulator att ge svaren.

– Vi har utvecklat en fotgängarsimulator genom att använda modern VR-teknik och simulera trafiksituationer. Den ger oss möjligheter att studera fotgängare i olika situationer, säger Björn Blissing, forskningsingenjör på Statens väg- och transportforskningsinstitut, VTI, och projektledare för fotgängarsimulatorn.

Det är svårt att studera hur fotgängare fungerar tillsammans med andra trafikanter eller att pröva nya trafiklösningar där fotgängare ska vistas. I många fall är det inte genomförbart med hänsyn till säkerheten.

Varvar med MR

Fotgängarsimulatorn som finns i en VR-miljö på VTI gör det möjligt att uppleva vad användaren ser i den virtuella världen ur både fotgängarens och omgivningens perspektiv. Det finns även ett läge för MR, Mixed Reality, det vill säga där en video från en verklig miljö kombineras med den datorgenererade omgivningen.

Tekniken gör det möjligt att studera var i trafikmiljön som fotgängaren riktar sin uppmärksamhet. Ett exempel kan vara när en fotgängare ska gå över gatan samtidigt som en självkörande bil passerar och det är oklart för fotgängaren om bilen kommer att stanna.

EU:s BRAVE-projekt

Tekniken lämpar sig också för att undersöka olika sätt att utforma en trafikmiljö i ett tidigt skede i projekteringen. Den kan dessutom användas för att studera användargränssnitt i och mellan fordon och trafikanter.

Fotgängarsimulatorn kommer att användas i olika forskningsprojekt, både i Sverige och övriga EU.

– Vi planerar bland annat att använda simulatorn i ett försök under ett stort EU-projekt kallat BRAVE. Där undersöker vi bland annat på vilket sätt ett självkörande fordon ska köra och hur det ska signalera för att visa att det tänker stanna och släppa fram en fotgängare, säger Anders Lindström.

På sikt kommer fotgängarsimulatorn att byggas ihop med en cykelsimulator och simulatorerna för bil, buss och lastbil som finns hos VTI. Det kommer då att vara möjligt att gå, cykla och köra i samma miljö och på så sätt studera interaktionen mellan fordon och oskyddade trafikanter.

Källa: VTI

26 mars 2019 Reporter anne hammarskjöld digit Foto adobestock

Senaste nytt

EU mot igenkänning

16 april 2021

Förbjud AI som används för ansiktsigenkänning i övervakningssyfte och som manipulerar mänskliga beslut. Det föreslår EU i en ny proposition.

Kvinnor mer videotrötta

16 april 2021

Kvinnor är mer trötta på videomöten än män, visar en stor studie. Nu vill forskarna se åtgärder från arbetsgivare som förebygger den så kallade zoomtröttheten.

Coop scannar hållbarhet

15 april 2021

Nu kan du anpassa dina inköp utifrån hur hållbara de är direkt i butiken. Idag lanserar Coop hållbarhetsdeklaration för drygt 10 000 varor i sin app.

Konsert när du vill

15 april 2021

En ny strömningstjänst för konserter startar i Norden. Tanken är att bli en sorts Netflix för musikevenemang där du kan lyssna på dina favoritartisters framträdanden hemifrån när du vill. 

Självkörande pizza

14 april 2021

I Houston levereras nu Dominos pizzor med den självkörande bilen Nuro R2. Det är det första självkörande fordonet i USA som fått tillstånd att köra, utan federala säkerhetskrav.

Rysk attack mot Sverige

14 april 2021

Säpo misstänker grovt dataintrång från ryska underrättelsetjänsten GRU mot Riksidrottsförbundet i Sverige. Men åklagaren har beslutat att lägga ned förundersökningen eftersom det inte finns förutsättningar för lagföring utomlands och utlämning till Sverige saknas.