Lyckliga gatan i VR

vackra-dorrar-i-fina-farger_2.jpg

Sveriges allmännyttiga bostadsbolag är bäst i branschen på att göra sina byggprojekt tillgängliga för allmänheten med 3D, AR och VR. Ledord som transparens och effektivt erfarenhetsutbyte kan vara några av orsakerna.

– För oss är det en självklarhet att arbeta med 3D-visualisering i våra nyproduktionsprojekt. Våra nya hyresrätter konkurrerar med andra boendeformer, därför är det viktigt att kunna ge blivande hyresgäster en rundtur i lägenheterna och en känsla för sitt nya hem redan innan det är färdigbyggt, säger Dzejna Seta, marknadschef på Varbergs Bostad.

– Det har vi gjort med stor framgång i våra senaste nybyggnadsprojekt tack vare 3D-tekniken från wec360°. Så vi kommer definitivt att fortsätta på samma spår i framtiden.

Att presentera byggplaner på ett sätt som är tillgängligt för alla har länge varit en utmaning för såväl byggmarknadens aktörer som konsumenter.

De allmännyttiga bostadsbolagen är del- eller helägda av kommunerna, och precis som övrig kommunal verksamhet med ledorden transparens och tillgänglighet finns stora krav på att lyckas med just detta.

Vandra i framtida kvarter

Med hjälp av tekniker som VR, AR, och övrig grafik skapad med 3D kan människor idag kliva in i bostäder flera år innan de byggs. De kan uppleva utsikten från en balkong som inte finns, och vandra omkring på gatorna i ett framtida kvarter som ännu bara finns på kommunens ritbord.

Även det helägda kommunala bostadsbolaget Byggebo i Oskarshamn utvecklar möjligheterna med 3D-teknik.

– Vi har använt oss av den senaste tekniken inom digitaliseringen och gett våra kunder möjlighet att uppleva huset och bostäderna under produktionstiden. Vi kunde på så sätt hyra ut samtliga bostäder ett halvår innan det var färdigt, vilket varit viktigt för affären, säger Benoni Ingelsjö, vd på Byggebo.

Visar stadens utveckling

En förklaring till de allmännyttans försprång är andra incitament än vad de privata aktörerna har. Här handlar det inte bara om att säkerställa att bostäderna hyrs ut, man vill också visa hur staden utvecklas som en del i en levande medborgardialog.

– 3D-visualiseringarna har fyllt en stor funktion i vår kommunikation kring hur Kiruna utvecklas och vår del i den utvecklingen, säger Emma Wodén, kommunikatör på Kirunabostäder.  

– Det har gjort det möjligt för oss att visa hur boendet i en del av nya Kiruna kommer att se ut och vi har kunnat marknadsföra bostäderna och öppnat upp för tanken att flytta till ett nytt bostadsområde i god tid innan inflyttning. Då Kiruna är mitt i en stor omvandlingsprocess, känns det extra viktigt att kunna ge en tydlig bild av vad vi kommer att kunna erbjuda i den nya stadskärnan, avslutar hon.

Källa: Wec360°

29 mars 2019Uppdaterad 2 oktober 2023Reporter anne hammarskjölddigitFoto adobestock

Voisters nyhetsbrev

Allt om digitalisering, branschens insikter och smartare teknik.

SENASTE NYTT

Stäng