Hallands digitala skola
Med projektet FDLIS, Framtidens digitala lärande i skolan, vill högskolan i Halmstad skapa ett brett samarbete mellan akademi och sju kommuner med avstamp i handlingsplanen för skolans nationella digitaliseringsstrategi som just presenterats för regeringen.
– FDLIS är ett väldigt viktigt projekt för högskolan, då det skapar spännande möjligheter till praktiknära forskningsprojekt kopplade till det digitala lärandet i skolan, säger Pernilla Nilsson, professor i naturvetenskapernas didaktik vid högskolan i Halmstad och projektledare för forskningen inom FDLIS, Framtidens lärande i skolan.
Lära genom film, virtuell verklighet, spelifierad undervisning, en matteapp, gränsöverskridande programmering, fjärrundervisning, det digitala ledarskapet och datoriserade klassrum är några av de forsknings- och utvecklingsprojekt som är aktuella inom samverkansprojektet FDLIS.
Brett samarbete
Projektet samlar kompetens och insatser hos sju kommuner, Region Halland och högskolan i Halmstad. Satsningen stämmer väl med den nationella digitaliseringsstrategi för skolan, där högskolan i Halmstad haft en viktig roll i arbetet med handlingsplanen.
– Frågorna kring digitalisering ska vara en helt naturlig del av dagens skolutveckling. När vi nu överlämnar den nationella handlingsplanen till regeringen är det därför vår förhoppning att diskussionen breddas och fokus hamnar på stora och viktiga frågor som: hur stärker vi likvärdigheten i landets skolor och hur rustar vi alla barn och elever för en framtid i det moderna samhället, säger Pernilla Andersson.
Inom FDLIS lyfts fyra olika fokusområden fram: fjärr- och distansundervisning, utveckling av undervisningens kvalitet, utveckling av skolledares ledarskap i den digitala skolan samt bidrag till tillgängliga digitala och analoga lärmiljöer för lärande. En bärande idé är att kommunerna ska lära av varandra.
VR för språkutveckling
Mats Gustafsson är förstelärare på Kattegattgymnasiet i Halmstad och involverad i ett av delprojekten som ska ta hjälp av VR för språkutveckling hos, och tillgänglighet för, nyanlända elever.
– Utvecklingen går i rasande fart, och inom utbildningsväsendet är användningen i sin linda. Det är lätt att hitta lite ”wow-effekter”, exempelvis att eleverna får promenera bland dinosaurier, och visst fyller det ett syfte genom att elever blir intresserade. Effekten minskar dock naturligt när du har jobbat med VR några gånger. För oss lärare handlar det definitivt inte bara om wow-effekter. Det är mervärdet i att befinna sig i en 3D-miljö som är så viktig att plocka fram, säger han.
Från Högskolan i Halmstad ingår ett flertal forskare, och även forskarutbildade lärare och andra anställda i kommunerna som deltar i samarbetet. Tillsammans med skolledare och lärare i kommunens förskolor och skolor arbetar de under projektets gång och formulerar forsknings- och utvecklingsprojekt som bygger på kommunernas behov.
Källa: Högskolan i Halmstad
Läs mer om ämnet: