Snart smidigare städer

vita blommor längs med en gata.jpg

Rise har tagit fram en plan för hur framtidens städer måste se ut för att skapa en smartare och effektivare framkomlighet. I deras forskningsrapport presenteras bland annat ett förslag om att införa flytande tunnlar. 

– Vi ser att potentialen till effektivisering och att helt enkelt skapa en bättre och mer hälsosam vardag i storstäderna är enorm. Nästa steg för oss är nu att göra konkreta tillämpningar i samarbete med offentliga och privata aktörer, säger Lei Chen, Senior Researcher på Rise.

Eldrivna bilar och flytande tunnlar

Med projektet Numo, New Urban Mobility, ska Rise tillsammans med LogistikCentrum och PLP Labs i London bland annat titta på möjligheten att anpassa städer till självkörande och eldrivna fordon för att minska trafikkaoset som idag ofta råder i storstäderna runt om i världen, där snitthastigheten för fordon som kör i städer minskar för varje år som går.

I Numo-projektet har man tittat på hur förbättringspotentialen för städerna New York, London, Göteborg och Stockholm och skissat på framtida lösningar.

I sin forskningsrapport har man bland annat tittat på möjligheten till så kallade flytande biltunnlar – tunnlar som sätts upp precis under vattenytan – och filer där endast självkörande elbilar, AEV:s, har tillträde till, och som man menar på ett effektivt sätt skulle kunna ersätta dagens busstrafik med råge.

Visionen är att vem som helst ska kunna gå kliva in i en bil och kliva av där man vill, utan att behöva tänka på byten eller rusningstrafik.

– Vi behöver hitta smarta sätt att använda gator och vägar som är lågt trafikerade, till exempel bussfiler, och på sikt bygga infrastruktur som är anpassad för eldrivna och självgående fordon. Vi har till exempel tittat på olika typer av tunnlar, både under jord och i vatten. Grundprincipen är att separera autonoma fordon från den vanliga trafiken, bara då kan vi nå den fulla potentialen, säger Lei Chen, Senior Researcher på RISE och ansvarig för NuMo-projektet.

Källa: Rise

11 februari 2019Uppdaterad 2 oktober 2023Reporter Tim LefflerdigitFoto Adobestock

Voisters nyhetsbrev

SENASTE NYTT