Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

Förskolans försprång i Dals-Ed

Det är inte helt enkelt att övertyga alla lärare om fördelarna med ett mer digitalt klassrum. I Dals-Eds kommun har förskolan tagit initiativet när det gäller programmering.

– Om man tycker om att jobba och bygga relationer, kunna påverka och gillar att det skiftar mellan stort och smått i vardagen så är det riktigt kul att arbeta med digitalisering i en liten kommun, säger Anders Wockatz, digitaliseringsstrateg i Dals-Eds kommun med ungefär 5 000 invånare.

Hur jobbar skolan med programmering?

– Det är ganska svårt att få andra lärare än matte och teknik att tycka att det är intressant och det är många som är rädda för området. Jag skulle säga att förskolan är bäst på det här, de är minst rädda och köper mängder av startpaket och börjar lära barnen programmera med små robotar, att bygga banor och få dem att tänka logiskt.

Hur kommer det sig att förskolan är så på?

– Sedan några år har det blivit allt mer klart för mig att lärare bör lyssna på förskollärare när det gäller programmering. De är mest kreativa, de vågar mest och de härliga, kreativa barnen bidrar nog.

Hur ökar ni andelen behöriga lärare?

– På högstadiet har vi ungefär hälften men på mellanstadiet och i förskolan är andelen högre så totalt ligger vi på ungefär 75 procent. Dalsland är ett landskap där vi gärna samverkar men det råder en tuff konkurrens om att vara den mest attraktiva arbetsgivaren för lärarna. Dals-Ed gör vårt bästa för att erbjuda dem en så kreativ miljö som möjligt.

Vad har Dals-Ed för digitaliseringsfokus nu?

– Det är stort som smått hela tiden. Nu vill vi stödja cheferna att använda verktygen som vi har idag på rätt sätt. Till exempel att hela tiden göra uppföljningar av kvaliteten och inte bara en gång per år. Vi håller också på att bygga om hela vår it-arkitektur. Från att ha bott i ett ganska gammalt skal kliver vi nu in ett mycket mer modernt.

– Vi driver också en rad projekt i socialförvaltningen, som tillsynskameror för de äldre och nya system för larmkedjor. Dels för att kunna dra ner bemanningen på natten men framför allt för att öka kvaliteten så att de äldre känner sig tryggare, avslutar Anders Wockatz.

26 februari 2019 Uppdaterad 7 januari 2021 Reporter elisabeth nore it i skolan Foto fredrik kron, adobestock

Rekommenderad läsning