Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Vinnovas smarta städer

Automatisering och tillgång till nya typer av elfordon har potential att förändra vårt sätt att resa och transportera oss. Nu ska ett brett forskningsprojekt med Sweco och KTH ta fram modeller för multifunktionella gator som möter framtida utmaningar inom digitalisering, urbanisering och klimatförändringar.

Text anne hammarskjöld Foto adobestock 7 januari 2019 digit

flicka-pa-vag-mot-framtiden.jpg

– Projektet tillåter oss att vara framtidsspanare och inte styrda av att förhålla oss till dagens regelverk, vilket känns väldigt spännande. Vi kommer att samla all vår breda kunskap, blicka framåt och ta fram riktlinjer för hur vi ska planera framtidens gator. Det handlar bland annat om hur gatorna bör utformas för att vara digitala och smarta, men samtidigt kunna hantera framtida klimatförändringar, säger Louise Bergström, projektledare på Sweco som tillsammans med KTH, Chalmers, VTI, Spacescape och White ska ta fram riktlinjer för framtidens smarta gator i ett nytt forskningsprojekt.

Projektet tillåter oss att vara framtidsspanare och inte styrda av att förhålla oss till dagens regelverk.

Louise Bergström , projektledare på sweco

Nya krav på infrastruktur

Våra städer består till 20-30 procent av gator och dessa måste förvaltas och utvecklas för att möta framtiden. Digitaliseringen skapar möjligheter för autonoma och elektrifierade transporter av gods och människor samtidigt som elektrifieringen av fordon ställer nya krav på elnätets infrastruktur och segregationen måste minska. Allt detta påverkar stadens gator och kräver nya smarta lösningar, skriver Sweco i ett pressmeddelande.

Swecos uppdrag omfattar att sammanställa kunskap och erfarenheter om olika gatutypers mångfunktionalitet och tekniska ramverk för transport, energi, ICT, VA, dagvatten, ekosystemtjänster, stadsliv, drift och underhåll, med fokus på nybyggda eller nyligen ombyggda gator.

Forskningsprojektet kommer att pågå under tre år och finansieras av Vinnova.

Senaste nytt

It-strul för 30 mdr

10 december 2019

Hela 34 minuter om dagen spenderar medlemmarna i fackförbundet Vision på it-lösningar som inte fungerar. Den sammanlagda tiden har ökat sedan den senaste undersökningen och totalt beräknas tidsåtgången kosta 30 miljarder kronor om året.

Volvos viktiga provtur

10 december 2019

Autonom kollektivtrafik är en förutsättning för framtidens hållbara städer. Nu testar Volvo för första gången sin självkörande buss under verkliga förhållanden.

Klarnas bedrägerimöte

9 december 2019

Betalningsleverantören Klarna samlar branschen för att diskutera åtgärder mot onlinebedrägerier. MSB, Finansinspektionen och Sveriges storbanker deltar i samtalen. 

Industrins snabbväg

9 december 2019

Små och medelstora företag saknar ofta den kunskap som behövs för att nyttja olika verksamhetens it-lösningar på ett effektivt sätt. Genom forskning om business intelligence finns nu ett ramverk som visar vägen till ett smidigt införande av Smart Factories.

Beslut om blockkedja

6 december 2019

Lantmäteriet och DIGG har fått i uppdrag av regeringen att prova ny teknik för automatisering i offentlig förvaltning. När uppdraget är slut ska materialet samlas in för att kunna användas vidare. 

3D-printat på Ikea

6 december 2019

Det finns mycket att vinna med 3D-printade metalldelar till industrins tillverkningsmaskiner. För Ikea ökar kvaliteten i tillverkningen med 20 procent, samtidigt som förbrukningen av kylvatten minskade med 86 procent. Det visar forskning vid Örebro universitet.