Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Jönköping utvecklar IKT

Med utgångsläget stora behov och många bra idéer har Jönköping utvecklat tre skräddarsydda utbildningsspår för cirka 5 000 skolledare och lärare. Tack vare It för bättre lärande är den digitala pedagogiken här för att stanna i kommunens klassrum.

Text anne hammarskjöld Foto Adobestock, jönköpings kommun 23 januari 2019 it i skolan

smörgåsbord.jpg

– När vår utbildningsdirektör för tre år sedan bad oss att driva på och stödja kommunen skolor i användningen av digitala verktyg i det pedagogiska arbetet fanns inget färdigt koncept. I den stund som jag och Claes började spåna på ett upplägg kände jag att mitt arbete, mitt uppdrag, skulle förändras helt och så har det också blivit. Det är väldigt spännande och roligt, säger Svante Karlsmo, it-pedagogisk utvecklingsledare på utbildningsförvaltningen i Jönköping, som tillsammans med it-strategen Claes Axelsson och Joanna Snälls, central skolbibliotekarie, utvecklat kommunens IKT-satsning It för bättre lärande.

jönköping_arbetsgrupp.jpg

Joanna Snälls, Svante Karlsmo och Claes Axelsson är teamet bakom It för bättre lärande.

Gemensamt behov

Under sin brainstorming tog Svante Karlsmo och Claes Axelsson höjd för variabler som den snabba tekniska utvecklingen, läroplanens krav, samt möjligheterna till kompetens- och verksamhetsutveckling. De frågade också it-pedagogerna på kommunens förskolor om vilka behov av pedagogisk kompetensutveckling som de såg i sin respektive verksamhet.

– Hjälp att använda förskolans Ipads på ett bra sätt var det vanligaste svaret. Här fanns också en utmaning i form av den stora spännvidden på pedagogernas it-kompetens, där några hade ett stort intresse och mycket kunskap medan andra inte hade börjat använda plattor, säger Claes Axelsson.

En viktig framgångsfaktor är att verkligen jobba praktiskt på plats, inte få en hemuppgift som tre dagar senare blivit ett dåligt samvete i brist på tid.

svante karlsmo , it-pedagogisk utvecklingsledare på utbildningsförvaltningen i Jönköping

Skräddarsydda utbildningar

Den omfattande planeringen resulterade i tre olika utbildningsspår för Jönköpings cirka 5 000 skolledare, lärare och pedagoger:

  • Ett stadieövergripande skolledarspår med fokus på bland annat styrning och ledning, vad händer i samhället och hur påverkar det barn, unga och skola, samt planeringen av verksamhetens digitalisering. Utbildningen har köpts in för att få ett externt perspektiv. Den omfattar ett läsår och nu genomförs den sista av tre omgångar.
  • Ett lärarspår förskola med fokus på inspirerande hands-on användning av iPads och appar i det pedagogiska arbetet.
  • Ett lärarspår grundskola utvecklat kring Skolverkets moduler i Lärportalen.

Film, ljud och bild

Lärarspåret för förskola erbjuder det efterfrågade stödet för användningen av iPads enligt fyra olika teman som vart och ett omfattar fyra halvdagars handledning och workshops. Frågan är om deltagarna eller hjärnorna bakom var mest förväntansfulla när utbildningen genomfördes för första gången.

– Givet önskemålen som vi fick under planeringsstadiet och den dialog vi har med skolledarna har vi delat upp utbildningen i fyra olika byggblock: digitalt berättande, matematik, språkutveckling samt naturvetenskap och teknik. Dessa omfattar i sin tur olika delar, men i alla ingår blocket film, ljud och bild. Dessutom finns ett smörgåsbord med fem valbara ämnen som animerad film och programmering, sammanfattar Claes Axelsson.

Mycket verkstad

Målet med utbildningarna är att dels visa möjligheterna, men kanske ännu mer att inspirera och skapa intresse.

– Deltagarna handleds av it-pedagoger som ska inspirera dem att våga och vilja använda plattor i undervisningen. En viktig framgångsfaktor är att verkligen jobba praktiskt på plats, inte få en hemuppgift som tre dagar senare blivit ett dåligt samvete i brist på tid. Här får pedagogerna själva testa och jobba med olika appar, och till exempel göra en film i iMovie med resurser på plats som kan hjälpa till och stödja arbetet, säger Svante Karlsmo.

I varje del av utbildningen utforskar och använder förskollärarna en uppsättning appar, som sedan finns på förskolans Ipads när de kommer tillbaka till arbetsvardagen. Med sig hem har de också en uppgift som ska genomföras i barngruppen. Dessutom ska de varje termin genomföra ett större temaarbete som presenteras för alla deltagare som inspiration och delad erfarenhet.

Handledare nyckelpersoner

Lärarspåret för grundskolan har ett helt annat upplägg, delvis för att det här fanns ett bra material för kompetensutveckling att utgå ifrån.

– Vi bestämde oss för att använda modulerna i Skolverkets Lärportal men låta skolorna själva genomföra dem med förvaltningen som resurs och stöd. Det innebär bland annat att vi börjar med en gemensam startdag där vi går igenom modulerna och presenterar exempel från skolor som jobbat med dem. Vi har också en egen Youtube-kanal där kommunens lärare ombetts lägga upp egna filmer om hur de jobbar med modulerna. Filmerna är ett bra sätt att skapa igenkänning och lyfta våra duktiga pedagoger, säger Svante Karlsmo.

Ett annat mycket viktigt stöd går in under begreppet metahandledning.

– På varje skola finns en handledare som resurs för sina kollegor. De är nyckelpersoner för projektet och samtidigt är det en på många sätt krävande uppgift att utbilda sina kollegor. Därför erbjuder vi dem egen handledning under åtta tillfällen, som ett sätt att utvecklas och få bolla erfarenheter och svårigheter.

Översvallande respons

Efter lite drygt halva genomförandetiden kan Claes Axelsson och Svante Karlsmo börja se resultat för projektet It för bättre lärande.

– Responsen från förskollärarna har varit helt överväldigande och vi vet också från skolledarna att mycket har hänt med det pedagogiska arbetet och attityderna till och intresset för digitala pedagogiska verktyg. Lärarna på grundskolan har varit lite mer återhållsamma i sin respons men utbildningen bygger mycket på diskussioner och erfarenhetsutbyte och då ser den egna utvecklingsprocessen annorlunda ut, sammanfattar Claes Axelsson.

Hur arbetar ni framåt?

– Dels hoppas vi kunna bygga på den grund vi lägger nu med It för bättre lärande 2.0. Men inledningsvis lägger vi tid och resurser på att skapa nya arenor för samverkan och dialog kring digital pedagogik för våra skolledare och lärare, avslutar Svante Karlsmo.

Rekommenderad läsning

jonkoping-skola.jpg

Jönköpings hårda skolsatsning

18 dec 2018 it i skolan

Jönköpings kommun är just nu mitt inne i en trestegsraket. Kommunen ska utöka hårdvarutätheten i grundskolan och förskolan samt femdubbla alla skolors nätverkskraft. Samtidigt jobbar man med ett omfattande kompetensutvecklingsprojekt för att hjälpa personalen att hitta digitala arbetssätt.

tjej står med hvuudet in i en griffeltavla med mattetal.jpg

SKL:s plan till regeringen

18 mar 2019 it i skolan

Idag har regeringen tagit emot SKL:s nationella handlingsplan för digitalisering av skolan. I rapporten finns totalt 18 konkreta initiativ som ska ta tillvara digitaliserings möjligheter.

flicka hänger i ett rep och tittar i kameran och ler.jpg
video

Mer moln i Lund

4 sep 2019 it i skolan

Rätt tekniska förutsättningar kombinerat med ett molnbaserat lärande har varit Lunds recept för att bygga en skola för framtiden. Det menar Viveca Dahl, utbildningschef i Lunds kommun.

barn på skärstad förskola i skogen med digitalt mikroskop.png
video
ett samarbete mellan atea skola och voister

Kod och kryp i förskolan

21 aug 2019 it i skolan

Med hjälp av ett äggformat mikroskop kopplat till en platta kan barnen upptäcka naturen på ett nytt sätt. Skärstads förskola jobbar även med andra digitala verktyg, för att lära barnen grunderna i programmering och att knäcka mattekoden. 

pappa med sina två flickor i lite kaosartad situation.jpg

Digital skolstart i Ystad

18 sep 2019 it i skolan

För att spara tid och pengar har Ystad kommun infört en e-tjänst som sparar 10 000 papper i samband med skolstart. Det handlar bland annat om information om vilket nummer vårdnadshavare kan nås på och elevernas eventuella matallergier.

tablet unge.jpg

Airwatch har koll på skolplattorna

29 sep 2017 it i skolan

Jönköpings kommun använder MDM-lösningen Airwatch till skolornas Ipads. Resultatet är bland annat bättre struktur, högre effektivitet och mindre kostnader.

tre glada tonårstjejer sitter utomhus och skrattar; en sitter på en skateboard.jpg
video

Att undervisa för framtiden

20 feb 2018 it i skolan

Många av de jobb, som dagens elever kommer att ha, finns inte idag. Utbildningsforskaren Keri Facer tipsar hur lärare med hjälp av digitala verktyg kan göra undervisningen relevant.

 

bygghjälmar, en dator, en drönare och lite annat ligger uppradat på en byggarbetsplats.jpg
video

Rätt dator på rätt plats

21 jan 2019 it i skolan

Ystad gymnasium tror på att anpassa enheter efter respektive program och ge valfrihet till pedagogerna. Aktuellt just nu är datorer som fungerar som whiteboard och att skolan deltar i Skolverkets försöksverksam för digitala nationella prov. Utmaningen är att hitta ett sätt för alla system att fungera tillsammans.

solnedgang-over-centrala-uppsala.jpg
video

Uppsala uppskattar Teams

5 nov 2018 it i skolan

Med hjälp av Teams har utbildningsförvaltningen i Uppsala fått ny energi i arbetet med digitalisering. Nu kan information delas snabbt och enkelt och ger också möjlighet till nya samarbeten mellan pedagoger och rektorer.