HP skapar hållbart Haiti
I HP:s printarbete är hållbarhet A och O. Efter naturkatastrofen på Haiti har bolaget fått 600 personer i arbete och samlat in 12 miljoner plastflaskor som annars kunnat hamna i Karibiska havet. Materialet används nu till företagets bläck- och tonerkassetter.
– Jordbävningen som skedde på Haiti ledde till en stor mänsklig bedrövelse i ett redan bräckligt samhälle. Där livnär sig en del invånare på att samla in plastavfall och sälja vidare. Genom att lova att köpa allt som samlas in och använda det i vår befintliga process för closed-loop material kunde vi skapa ett hållbart arbete i en utsatt miljö och använda mer återvunnet material, säger Madeleine Bergrahm, hållbarhetschef i Norden på HP.
HP:s miljöarbete på Haiti startade för två år sedan tillsammans med en lokal hjälporganisation. Då insåg bolaget att den plastinsamling som sker på soptipparna skulle kunna vara ett nytt materialflöde till sina bläck och tonerkassetter.
– Vi lovade att köpa in en viss volym under en rad år och skapade på så sätt en säker avsättning för dem som jobbar i den informella sektorn. Detta har lett till att 600 personer kommit i jobb på Haiti och att 12 miljoner uppsamlade plastflaskor har använts i HP-patroner. Det innebär att 250 ton plast inte riskerar att spillas ner i Karibiska havet.
I slutet av 2018 tog HP även steget in i Next Wave Plastics Initiative.
– Vi ska samarbeta med andra i branschen för att skapa ett leverantörsnätverk med dem som samlar in och levererar plastavfall, som riskerar att hamna i havet. Vi har börjat på Haiti men vi kommer också att arbeta för fler tillämpningar och kan köpa in plastavfall från fler områden världen över.
Hållbarhetstänket inget nytt
Men miljöarbetet började inte på Haiti. HP arbetar sedan 25 år tillbaka för att bolagets kunder på ett enkelt sätt ska kunna återvinna sina skrivare, toner och bläckkassetter. Detta gör de genom ett program som finns i 73 länder, Planet Partner Program. I Sverige och övriga Europa finns ett producentansvar för att använda produkter ska hamna på rätt ställe, vilket inte alltid är så vanligt i resten av världen.
– Detta har utvecklat processer som gör att alla våra kassetter innehåller återvunnet material. Alla våra tonerkassetter består delvis av återvunnet material och 80 procent av våra bläckkassetter. Eftersom vi är en relativt stor aktör på print så ser vi det som vårt ansvar att försöka bidra till en bättre miljö och en mer hållbar planet.
Engagemanget växer
Madeleine Bergrahm har de senaste åren märkt av ett växande miljöengagemang även hos kunder. Bland annat finns ett kraftigt ökat intresse av transparens genom hela näringskedjan, inte minst hos de nordiska kunderna. Detta är positivt då det innebär att företag likt HP som länge arbetat med frågorna dels får gehör hos kunderna, och dels får nya idéer om vad som måste utvecklas för att möta upp mot intressenivån. Och det finns egentligen ingen anledning att inte ha miljöfrågan i beaktande konstant, menar hon.
– Hållbarhetsarbete ska inte behöva vara en ekonomisk last. Det ska istället leda till bättre affärer, annars gör man fel. Men det kan ibland vara svårt för företag att i början nå både en hög hållbarhet och en hög lönsamhet.
För att lättare lösa detta skulle ett nytt marknadsupplägg med mindre fokus på produkter och mer på tjänster kunna vara nyttigt.
– Jag hoppas att vi går mot en marknad där man kan sälja mer saker som tjänst. Det skulle gynna även kunden då vi kan byta ut produkterna och tekniken när nyheter kommer, och vi kan alltid säkerställa rätt återvinning.
– Vi kan också samla in data kring hur företagen använder sina skrivare och hjälpa till att styra dem i detta. Kanske behöver de inte alla enheter, kanske behöver de en ny variant? Det innebär självklart att vi kommer ännu närmre kunderna och de måste tillåta och vilja detta. Men det skulle absolut kunna hjälpa företag att bli än mer hållbara och lönsamma i samma veva, vilket jag verkligen tror att de flesta är intresserade av.
Läs mer om ämnet: