Värnamo växer varaktigt
Värnamo hoppas på att fler flyttar till den småländska kommunen. Planen är att vara 40 000 invånare år 2035 och för att det ska ske krävs samhällsnära tjänster, ett ökat fokus på hållbarhet och att rekrytera nya talanger.
I kommunen är Per Svenningsson it-chef, och för hans del handlar mycket av arbetet om att säkerställa bra samhällstjänster och infrastruktur för dem som redan bor där, men även för dem som kan komma att flytta in framöver.
– Jag försöker alltid ha blicken någorlunda långt fram och se till att vi på it har en investeringsbudget för att kunna implementera de lösningar vi vill och som våra kunder behöver. Det handlar om att vara våra förvaltningars högra hand när det gäller verksamhetsutveckling och serva med infrastruktur och kunskap när det gäller teknik och säkerhet.
– Förvaltningarna har krav på sig att redovisa effekter av digitaliseringen och detta måste vi hjälpa till att realisera.
Och arbetet verkar gå bra. Sedan några år tillbaka arbetar Per Svenningsson nära ihop med kommunens digitaliseringsstrateg Jenny Hurtig. Deras gemensamma uppdrag ligger i att lotsa kommunen framåt i digitaliseringen, där Jenny har ett aningen längre perspektiv och fokuserar mer på innovation och nya initiativ. Per arbetar mer med daglig drift, support, infrastruktur och intern konsultation.
Tillsammans tar Per och Jenny fram planer som de budgeterar för och genomför. I och med det är kundens nöjdhet viktigt, något som de sedan en tid mäter varje månad.
– Efter vi började mäta så har dialogen med förvaltningarna blivit bättre och resultaten på vårt bemötande har stadigt stigit. I längden är ju alla invånare våra kunder, och det är därför viktigt att vi hjälper till att leverera det medborgarna förväntar sig och håller de så nöjda som möjligt.
Kompetensbrist
Och att hålla en hel kommun nöjd är inte alltid det lättaste, det är periodvis svårt att rekrytera kompetent personal, menar Per. Delvis för att det är brist på it-folk i bygden och delvis för att jobba på kommun inte alltid är det mest lockande hos de yngre talangerna.
– Men detta håller jag inte med alls. Är man intresserad av teknik är en kommun bland de häftigaste it-miljöerna man kan hitta. Den är på många sätt tekniskt avancerad och har höga säkerhets- och tillgänglighetskrav. Att få ansvaret att hjälpa invånarna och jobba med till exempel stora komplexa nätverk med tusen accesspunkter och 10 000 användare är få förunnat. Det ska till en väldigt stor industrikoncern för att komma upp i det. Men detta kan ofta vara svårt att förmedla.
Säkert och hållbart
Något som Värnamo kommun satsar hårt på just nu är hållbarhet. De har sedan tidigare haft en process för gammal hårdvara men den har inte varit bra, menar Per Svenningsson. Saker har försvunnit och det har varit vanligt med gamla mobiler och datorer i skåp och lådor. I bästa fall har de använda enheterna hamnat på elektronikskroten. Det har varit svårt att säkerställa hanteringen av information i dessa vilket it-avdelningen själva fått hantera. Men då tar ingen hand om informationen i dem utan det är något som kommunen fått lösa själv. Nu i deras nya hållbarhetsinvestering så får de radering av all information som en tjänst och en viktig del i deras livscykelhantering.
– Detta underlättar mycket i vårt GDPR-arbete. Nu vet vi att det till exempel inte ligger gamla datorer i skolornas källare fyllda med information som vi inte har kontroll på och som vi inte ska ha tillgång till längre.
– Värnamo kommun siktar på att växa från dagens 34 000 invånare till att 2035 vara 40 000. För att lyckas med det satsar kommunen på att utveckla samhällsnära tjänster, öka fokuset på hållbarhet och att anställa nya talanger. Jag kan mycket väl tänka mig att detta kan underlätta för oss i vårt kommande rekryteringsarbete, och ska vi växa till 40 000 ska vi växa på ett hållbart sätt.
Läs mer om ämnet: