Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Så skapas innovation

För att förstå morgondagens teknik måste vi förstå åt vilket håll samhället är på väg. Men i de exponentiella kurvornas värld ska vi inte tro att vi kan spåna längre fram än tre år. Det menar futuristen Ben Hammersley, som nyligen besökte Sverige.

Text Tim Leffler Foto Adobestock, IIS 13 december 2018 ledarskap

potentiell framtidsstad med väster på taken och så.jpg (1)

– En futurists viktigaste verktyg är en exponentiell kurva. En exponentiell utveckling berör nämligen i stort sett allt som har med teknik att göra, säger Ben Hammersley, framtidsspanare, journalist och författare, under Internetdagarna i Stockholm.

En exponentiell kurva

De exponentiella kurvorna, det vill säga den exponentiella utvecklingstakten, återfinns i alltifrån antalet Angry Birds-spelare till antal sålda iPhones. För att inte säga Moores lag som säger om att den mängd transistorer som får plats på ett chip växer exponentiellt, och fördubblas ungefär vartannat år.

Denna utveckling är ny för vår tid, för 1000 år sedan var det inte så att saker och ting fördubblade sin kapacitet på det här exponentiella sättet.

– Ingen förstår den här utveckling, så den är viktigt att förstå, skämtar Ben Hammersley. Nu ger teknik upphov till ny och bättre teknik, men förr var det inte så att ett svärd gav upphov till ett nytt och bättre svärd.

Teknik, samhälle och kultur

När futuristbranschen på 60-talet gjorde sina prediktioner tittade man så långt som 20 år in i framtiden. Och Ben Hammersley vidhåller att dessa spaningar var bra, men att det idag inte går att titta så långt.

– Ungefär tre år, det är rätt rimligt. Ofta när man ser framtidsspaningar brukar de handla om skyskrapor med träd och coola techprylar på ett nästan pornografiskt sätt. Men alla som säger att de kan se fem år framåt eller mer snackar dynga, säger han.

När man förr tittade väldigt mycket på teknik, är det idag viktigt att titta hur folk beter sig i vardagen, och hur beteenden förändras för varje dag, vecka, månad och år som går. Att tänka på teknik, är att tänka på kultur, är att tänka på politik, är att tänka på teknik, och så vidare, menar Ben Hammersley.

ben hammersley.jpg

Ben Hammersley

– Allt förändras samtidigt: teknik, samhälle, och kultur. Denna förståelse är min läxa till nästa årtionde. När jag och mina kollegor exempelvis såg hur allt fler unga människor flyttade tillbaka in och urbaniserade downtown Los Angeles skrev vi en rapport att där antagligen skulle dyka upp en intressant färdmedelsprodukt ganska snart. Ett år sedan såg man Voi-sparkcyklar i hela staden.

Teknologi är inte ödet

Summan av Ben Hammersleys budskap är att tekniken i sig inte ensamt löser alla problem, och att allt som uppfinns måste användas, vilket är en vanlig missuppfattning från Silicon Valley. Det handlar om att involvera alla samhällsskikt.

– Innovation är inget messianskt. Det är ingen ung kille i grå luvtröja med stentavlor som kommer komma med de allra senaste apparna och lösningarna, vilket många verkar tro. Genom två enkla frågor kan vi istället alla hjälpas åt att bidra. För varje liten aktivitet vi gör, varje dag, kan man fråga sig vilket problem löser jag egentligen nu och om jag idag skulle vilja lösa samma problem med valfritt modernt verktyg, hur skulle jag göra då?

Rekommenderad läsning

sex barn på rad som tittar i sina mobiler.jpg

I jättarnas järngrepp

24 jan 2019 digt

Sedan internets födelse badar vi i information och de stora internetbolagen är i ständig kamp om att fånga just dig och din uppmärksamhet. Därför styr deras algoritmer oss till det extrema, menar tekniksociologen Zeynep Tufekci.

ikea-designklassiker-klippan.jpg
video

Ikeas digitala ledarskap

7 feb 2019 ledarskap

Drygt 75 år efter starten är Ikea piggare och mer innovativt än någonsin tidigare. Förklaringen är en företagskultur som uppmuntrar initiativ, delegerar ansvar och ständigt söker efter smarta lösningar för ökad kundnytta och lönsamhet.

kungakrona-i-guld.jpg

Ny roll för it-chef

14 feb 2019 ledarskap

Den traditionella it-chefen med en självklar plats i ledningsgruppen utmanas av nya yrkesroller i och med företagens och de offentliga verksamheternas satsning på digitalisering. Ett nytt fokus på digital omställning och affärsverksamhet leder till en stadig marginalisering av yrkesrollen.

snygg sminkad kvinna mot peachfärgad bakgrund.jpg

Därför lyckas Lyko

11 feb 2019 ledarskap

Från en frisörsalong i en by i Dalarna till närmare 500 sysselsatta och en omsättning på nästan 800 miljoner kronor har Lyko tagit e-handelsvärlden med storm. Ständig kundkontakt, rätt trafik och kombon med butiker och nätet är några av nycklarna till framgången.

man-i-kostymer.jpg

Bli rik på jämställdhet

14 feb 2019 ledarskap

Företag som har minst 30 procent kvinnor i ledningsgruppen når upp till 6 procent högre vinst än de som helt saknar kvinnliga chefer. Förutom alla andra vinster finns det alltså pengar att tjäna för bolag som aktivt arbetar med jämställdhet. Det menar Helena Tronner på Knowit.

kalmar slott en fin dag.jpg

Stark start för CDO

11 mar 2019 ledarskap

Med digitaliseringsstrategin på plats jobbar Kalmar intensivt med innovation och IoT. Utmaningen är inte tekniken utan att skapa en förändring som drivs av medarbetarna.

ung blond flicka tittar in i kameran.jpg

Oteknisk vid nio

1 mar 2019 Ledarskap

Unga tjejer tappar sitt teknikintresse och börjar se sig själva som otekniska redan vid nio års ålder. Det återspeglas även på gymnasiet där bara 18 procent av de sökande till teknikprogrammet är tjejer. Nu vill Teknikföretagen öka tjejers tekniska självförtroende.

vinranka-960640.jpg

Så blir Systembolaget hållbart

26 mar 2019 ledarskap

Systembolaget har investerat i ett verktyg som ska ge en bättre överblick och transparens i leverantörskedjan. Bolaget arbetar även med att följa upp uppförandekoden 200 gånger om året. Allt sker för en ökad hållbarhet.

struts-med-huvudet-i-sanden.jpg

Ledningens stora it-miss

29 mar 2019 ledarskap

Mer än varannan it-chef tycker att företagsledningen brister i sina kunskaper om risker och potential med it. Dessutom upplever en av tre att det är svårt att få ledningens stöd för digitala förändringar. En förklaring kan vara att man inte har en plats i ledningsgruppen.