Automation för Balco

balkong-960640.jpg

Det småländska bolaget Balco är störst i Europa på inglasade balkonger. För att fortsätta utvecklas och vara mobila satsar de på videomöten, automation och ett hyperkonvergerat datacenter. 

För Balco är det digitala en naturlig del av verksamheten. Det har bland annat blivit viktigt därför att de är verksamma inom ett så stort område, där projekten och kunderna är spridda över hela norra Europa. Redan 2009 började de ha möten via videokonferens.

– Vår organisation fungerar snabbare om man inte behöver vänta på personer som reser hela tiden. Vi är verksamma i åtta europeiska länder och har kontinuerliga avdelningsmöten med alla våra kontor, då tjänar vi väldigt mycket tid och pengar på att inte resa runt, säger Jesper Åkesson, System- och Serveradministratör på Balco.

Automatisering av kalkyler

Videomöten är bara en av delarna där Balco försöker effektivisera verksamheten så mycket som möjligt. De vill också utveckla ett system där deras kalkyler är automatiserade direkt från ritning. Det enda medarbetarna ute i fält ska behöva göra är att mata in parametrarna och sedan få en färdig offert.

– Det kan låta enkelt att sätta upp en balkong men alla ser faktiskt olika ut. Med automatiserade kalkyler skulle vi slippa ha en produktberedare som plockar information från ritningen och översätter det till inköpslistan. Istället får vi hela produktofferten av ritningen, och de som är duktiga på entreprenad slipper mata in tråkigt arbete manuellt, säger Jesper Åkesson.

Valde HPE Simplivity

Balco har också nyligen genomfört ett teknikskifte. Företaget har gått från en klassisk virtualiserad server- och storageplattform till en hyperkonvergerad sådan – närmare bestämt HPE Simplivity.

– Vi hade metrokluster som ett krav och ville kunna framtidssäkra driften och kommande automatiseringsprojekt. Som det såg ut fanns det inget alternativ som kunde konkurrera med HPE:s Simplivity-plattform. Nu behöver vi mindre hårdvara, mindre kylning och vi drar mindre ström  fastän prestandan ökar. Vi tror att det blir bra för oss.

En annan unik fördel med Simplivity-plattformen, menar Jesper Åkesson, är att den ligger med på roadmapen för att bli införlivad i HPE:s nya predictive analytics-plattform för övervakning och kundsupport: Infosight.

– Infosight kan förutspå fel innan de uppstår och därigenom förhindra dem, och ser även automatiskt till att HPE har all nödvändig felsökningsinformation utan att kunden behöver tillhandahålla den.

Hur ska ni fortsätta er digitala utveckling de kommande åren?

– Vi har nu en stabil it-miljö att bygga vår automatisering från. Vi kommer att fortsätta automatisera och förenkla för att plocka bort repetitiva uppgifter. Anställda vill syssla med det de är utbildade till och duktiga på – onödigt administrativt arbete är inget generation Z kommer att acceptera. Då kommer talangerna välja andra arbetsgivare.

27 december 2018Uppdaterad 2 oktober 2023Reporter Fredrik AdolfssondigitFoto Adobestock

Voisters nyhetsbrev

Allt om digitalisering, branschens insikter och smartare teknik.

Rekommenderad läsning

Stäng