Självkörande klädreturer
En smartare hantering av byten och returer kan bidra till att göra klädbranschen mer cirkulär. Kanske är självkörande bilar lösningen på det stora miljöproblem som i logistikbranschen kallas sista-milen-problemet. Målet är att det ska bli lättare att återanvända kläder istället för att köpa nya.
Många klickar hem flera storlekar när de köper kläder på nätet och det resulterar i många returer. Nu ska forskare utveckla en självkörande bil som tar hand om returen hos kunden, från att hämta paketet till att köra det till postkontoret och posta det.
– Det handlar om att minska korta bilresor hit och dit i bytesprocessen som bara tar tid, skapar stress och generar avgaser. Med HUGO kan vi minska det här, rejält, säger Jonas Larsson, universitetslektor i textilt management på Textilhögskolan i Borås och projektledare, i ett pressmeddelande.
Stor andel utsläpp
Idag står den sista milen för nästan 25 procent av alla koldioxidutsläpp i den textila värdekedjan. Forskningsprojektet HUGO är ett sätt att ta sig an det som i logistikvärlden kallas för sista-milen-problemet. Idén med att kombinera en självkörande bil med begagnade kläder handlar om att minska trösklar. Lösningen ska också underlätta delning och uthyrning av kläder.
– Först drar arbetet igång med planering, informationsinhämtning, juridiska förutsättning och analyser av mjukvaror. Men redan om ett år ungefär kommer vi kunna genomföra tester med mjukvara, i en färdig prototyp, i en riktig miljö och med en riktig affärspartner i modebranschen.
Utöver HUGO driver Textilhögskolan ett antal projekt kring en mer cirkulär textil värdekedja.
Projektet är ett samarbete mellan företaget HUGO delivery, Textilhögskolan, Sport lala, Ericsson och Something Borrowed men koordineras av Textilhögskolan och finansierat av Vinnova. HUGO beräknas pågå till våren 2020.
Läs mer om ämnet: